نگاه

داروی انحصاری مشکلات اقتصادی

به‌نظر می‌رسد دولت و مجلس باید روی چگونگی اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی تمرکز کنند. اگر چنین اراده‌ای باشد امید است که بعد از یک سال جرقه‌هایی مبنی بر رهایی از وضعیت موجود حاصل شود آن‌هم بدون اعتنا و اعتقاد به متغیر‌های خارجی.
عبدالرضا مصری- لازمه‌ اجرای یک برنامه دقیق در یک کلام شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای آن است.

اگر توجه جدی به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها داخلی نباشد و تهدید‌ها نیز مورد بررسی دقیق قرار نگیرد امکان اینکه رهیافت مناسبی از شرایط موجود داشته باشیم کم است.

متأسفانه در سال‌های اخیر متغیرهای اصلی مرتبط با اقتصاد کشور را گم کرده‌ایم و یک متغیر مزاحم کم اثر را به‌عنوان اصل قرار داده ‌ایم؛ یعنی همان پیوند زدن مسائل اصلی کشور به مذاکرات که قطعا متغیر اصلی در اقتصاد کشور ما نیست اما نمی‌دانم چرا برخی آدرس غلط می‌دهند و فکر می‌کنند حصول نتیجه در مذاکرات اثر مستقیم روی اقتصاد کشور خواهد داشت.

تنها راه‌حل و نسخه برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی مشخص شده و تقریبا اکثر اقتصاددانان داخلی و خارجی روی این نسخه تأکید دارند. برای درمان هر بیماری قدم اول و مهم‌ترین نکته تشخیص درست است تا براساس آن داروی مورد نیاز تجویز شود. خوشبختانه در کشور ما هم بیماری خوب تشخیص داده شده و هم داروی شفا بخش آن درست تجویز شده است. «اقتصاد مقاومتی» همان دارویی است که اقتصاد بیمار کشور ما به آن احتیاج دارد.

اگر کشوری «سرطان» اقتصادی هم داشته باشد با نسخه اقتصاد مقاومتی قابل درمان خواهد بود چه برسد به اقتصاد کشور ما که بیماری مختصری دارد. اما اشکال کار در کجاست و چرا وضعیت اقتصادی بهبود نمی‌یابد. این سؤال اصلی جامعه ماست. پاسخ روشن است؛ تا‌کنون هیچ عزمی برای اجرای زمینه‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور از سوی قوای 3گانه دیده نشده و هیچ اثری در اجرا به جز همایش، ستایش و نمایش مشاهده نشده است.

برای اجرای سیاست‌های مهم اقتصاد مقاومتی علاوه بر دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه تک تک افراد جامعه نیز مسئول هستند. آفت اصلی ما در مورد اقتصاد مقاومتی این است که هنوز آغاز‌کننده اجرای این سیاست‌ها در کشور مشخص نشده است. در چند سال اخیر دائما به‌دنبال معلول‌ها بوده‌ایم، در مسائل اقتصادی علت‌ها کاملا از یاد رفته است. اصلی‌ترین علت‌ها نظام‌های مالی، بانکی، گمرکی و تولید در کشور است که اگر این موارد اصلاح نشود، صدها هزار میلیارد دلار پول هم به کشور وارد شود جز آسیب به اقتصاد چیز دیگری نخواهد داشت.

نیروی انسانی در هر کشوری به‌عنوان یک سرمایه حرف اول را می‌زند و ما این همه نیروی انسانی بیکار در کشور داریم؛‌ چرا؟ چون تولید بیکار نشسته است. اقتصاد مقاومتی ما را هدایت می‌کند تا از ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده کنیم.جهاد و خدمت امروز مسئولان کشور ما برای جامعه و مردم اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. دولت باید راهکارهای خودش را ارائه کند و مجلس هم همانطور که رهبرمعظم انقلاب فرمودند قوانین مزاحم را که دست و پای دولت و مردم را بسته برطرف کند. حال که تنها راه برون رفت ما از وضعیت فعلی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؛ این سؤال مهم هم پیش می‌آید که چرا اراده‌ای برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور نیست؟ چرا کارهای دولت و مجلس به همان سبک روتین و روزانه است که دولت‌های قبلی انجام می‌دادند؟

به‌نظر می‌رسد دولت و مجلس باید روی چگونگی اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی تمرکز کنند. اگر چنین اراده‌ای باشد امید است که بعد از یک سال جرقه‌هایی مبنی بر رهایی از وضعیت موجود حاصل شود آن‌هم بدون اعتنا و اعتقاد به متغیر‌های خارجی.

امیدواریم همانطور که وقتی پزشکی دارویی خاص را برای بیماری تجویز می‌کند و همراهان بیمار تلاش می‌کنند تا آن داروی خاص را برای بهتر شدن حال بیمار فراهم کنند، مسئولان کشور هم به این نتیجه برسند که تنها راه بهبود وضعیت اقتصادی کشور اجرایی‌کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و به سراغ نسخه‌های دیگر نروند.

منبع:همشهری

https://shoma-weekly.ir/bdWANe