نگاه

خیانت و سهل انگاری امروزچیست؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با معاونین و مسئولان وزارت اطلاعات در تاریخ 19/5/95 فرمودند: ناکامی استکبار جهانی در مقابل نظام اسلامی با وجود انبوه توطئه‌ها و شگردهای گوناگونی که از روز اول علیه انقلاب به کار گرفتند، جز با پشتوانه‌ی «ایمان» ممکن نبود.

حمیدرضا ترقی- حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با معاونین و مسئولان وزارت اطلاعات در تاریخ 19/5/95 فرمودند: ناکامی استکبار جهانی در مقابل نظام اسلامی با وجود انبوه توطئه‌ها و شگردهای گوناگونی که از روز اول علیه انقلاب به کار گرفتند، جز با پشتوانه‌ی «ایمان» ممکن نبود.

لذا، هر اقدامی در تضعیف ایمان مردم و مسئولان را «خیانت» است . ایشان گفتند: آن نیروی دفاعی که کشور را در همه‌ی این سال‌ها حفظ کرده، نیروی ایمان است و اگر این سلاح قوی و کارآمد تضعیف شود، آفات فراوانی به‌دنبال خواهد داشت.

* عوامل تضعیف کننده ایمان مردم

همانطور که امام خامنه ای فرمودند مهمترین عاملی که تا کنون انقلاب اسلامی را در برابر توطئه ها و دسیسه ها و تهاجمات و فشار های دشمن حفظ کرده و مایه دوام و بقای انقلاب اسلامی شده است ایمان مردم به اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی منبعث از هدایتها ی رهبر کبیر انقلاب اما خمینی ره بوده است .

دشمن برای نابودی و براندازی نظام و انقلاب اسلامی تمام توان تهاجمی رسانه ای ونفوذی خود را بسیج کرده تا بلکه بتواند ایمان مردم ایران را تضعیف و کمرنگ کند تا امکان براندازی و نابودی نظام و انقلاب برایش فراهم گردد.

بنابر این هر اقدام و عملی که درجهت تضعیف ایمان مردم به اسلام و آریمانهای انقلاب صورت گیرد کمک به اهداف دشمن و بستر سازی برای براندازی نظام اسلامی و در نتیجه خیانت است .

مهمترین وظیفه دولتها در قانون اساسی کشورمان فراهم سازی زمینه های تقویت ایمان و ارتقای معنوی جامعه و مردم است، زیرا کشوری که اداره آن متکی به اراده و آراء مردم است و مردم سالاری دینی باید بر آن حاکم باشد تا دین و ارزشهای دینی در جامعه پیاده شود . باید سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای تقویت ایمان و باورهای دینی مردم از اهمیت و وزن بالائی در عملکرد دولت برخوردار باشد .عوامل تضعیف کننده ایمان مردم را میتوان در موارد زیر سراغ گرفت :

1-ناسازگاری بین قول و عمل مسئولان و کارگزاران

2-پخش شبهات دینی از طریق رسانه ها در جامعه بدون پاسخگوئی مناسب به آنها

3-ترویج اشرافیگری و لاابالیگری و ولنگاری در بین جوانان

4-مهیا سازی فضاهای رشد و گسترش فساد اخلاقی و گناه و نافرمانی خدا در جامعه

5-ایجاد فتنه های سیاسی و غبار آلود کردن فضای جامعه

6-عدم مقابله جدی با تهاجم فرهنگی و سازمان یافته دشمن به باورها و اعتقادات جوانان

7-ابتلاء آقازاده ها و فرزندان علما و نمایندگان دین به دنیا طلبی و فساد و انحراف

8- کاهش سهم متون دینی در مراکز آموزشی نسبت به متون علمی وتخصصی

9-غفلت و جهل و عدم تفکر در باره دین در بین جامعه

10-دچار هوای نفس و وسوسه های شیطانی شدن احاد جامعه

بنابر این تمام مسئولان و کارگزاران و مجریان و دولتمردان وظیفه دارند این عوامل تضعیف کننده ایمان مردم در جامعه را ازبین برده و اجازه رشد و نمو به آنها ندهند و درصورتیکه به این عوامل دامن زده یا راه را برای بوجود آمدن این عوامل هموار کنند به نظام و اسلام و ملت و شهدا خیانت کرده اند .

با اندک تاءمل نسبت به عوامل فوق میتوانید خائنین جامعه را در هر مقام و منصبی بر اساس حکم رهبر معظم انقلاب تشخیص دهید و پشت پرده اقدامات و برنامه های آنها را دریابید .

چه کسانی زمینه ترویج فساد و ولنگاری را از طریق کنسرتها فراهم میسازند؟

چه کسانی به برافروختن آتش فتنه در سالهای 78 و 88 به مقدسات اهانت کردند؟

فرزندان چه کسانی با فساد و انحراف موجب بدبینی مردم به علما و اسلام شناسان شده اند.؟

کدام مدیران زمینه اردوهای مختلط دانشجوئی را برای هموار سازی راه فساد فراهم میسازند؟

کدام دستگاهها ی مسئول در برابر تهاجم فرهنگی دشمن بی تفاوتند و خاکریزهای را برداشته اند؟

اگر طبق نظر مقام معظم رهبری نباید سلاح قوی و کارآمد ایمان مردم تضعیف شود و هر اقدامی در تضعیف ایمان مردم خیانت است که هست ؛ با این افراد و مسئولان خائن چه باید کرد ؟

دولت‌ها تا چه میزان به تقویت این توانمندی اهتمام ورزیده‌اند؟

متأسفانه دولت‌ها به ترویج، تقویت و تعمیق ایمان اسلامی و باورهای دینی نسل جوان در مدارس و دانشگاه‌ها بهای چندانی نداده‌اند و به دلیل حاکم بودن سیاست‌های لیبرالی بر ساختار نظام آموزشی کشور، در این زمینه کم‌کاری صورت گرفته است و بعضا رفتارهای سوء مشاهده شده است، به گونه‌ای که در برخی دولت‌ها درس دینی قرار بود که اختیاری شود و حتی در معدل دانش‌آموزان هم تأثیری نداشته باشد.

این نوع برخوردها با مسائل دینی و کمرنگ کردن بخش پرورشی در آموزش و پرورش و از بین بردن این بخش در دانشگاه‌ها از طریق عدم تخصیص اعتبارات و تنزل فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها به برگزاری اردوهای مختلط و موسیقی زمینه‌ساز تضعیف باورها و اعتقادات اسلامی نسل جوان و آسیب‌پذیری کشور در این زمینه گردید و به دشمن در جهت تضعیف توانمندی‌های دینی و ایمانی مردم کمک شایانی کرد.

از سوی دیگر عمده مراکز فرهنگی که در حوزه مسائل اعتقادی و ارزشی فعالیت می‌کنند از امکانات ضعیفی برخوردار هستند و بودجه لازم به آنها اختصاص داده نمی‌شود و متأسفانه فرهنگسراهایی که هم توسط شهرداری‌ها ساخته شده است به جای تقویت باورهای دینی، به مروج فرهنگ غربی و سکولار تبدیل شده‌اند.

در حالی که روحانیت می‌تواند در بسیاری از این بخش‌ها ایفای نقش کند اما مشاهده می‌شود که از نقش نمایندگان ولی فقیه در برخی دستگاه‌ها کاسته شده است و نمی‌توانند تاثیر چندانی در تحولات فکری و فرهنگی داشته باشند. نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها از اختیارات لازم و جایگاه مناسب برای ارتقای بینش دینی جوانان برخوردار نیست.

مجموعه این موارد نشان می‌دهد که در کنار تلاش‌های دشمن برای تضعیف باورهای اعتقادی ملت ایران، عده‌ای هم در داخل به تضعیف و از بین بردن توانمندی ایمان اسلامی کمک می‌کنند. حفظ این توانمندی مستلزم آن است که همه دستگاه‌های فرهنگی کشور تحول و تجدیدنظری در برنامه‌های خودشان هم برای ایجاد جاذبه در تبلیغات دینی و هم سرمایه‌گذاری عمیق‌تر برای تقویت اعتقادات دینی نسل جوان انجام دهند.

* حفظ خط فاصله با دشمن

امام خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خوددر جمع کارکنان وزارت اطلاعات فرمودند:

ایجاد خط فاصل با رأس جریان استکبار یعنی آمریکا از مهم‌ترین مبانی قطعیِ امام بزرگوار ما است و این مسئله جای هیچ‌گونه مسامحه و سهل‌انگاری ندارد.

فاصله گذاری بین دوکلمه و دو جریان، از قانون خاصی پیروی می کند. عدم فاصله – نیم فاصله – فاصله تمام ؛ نمونه هائی از فاصله هاست : مثلا نگهداشتن یا بدنیا آمدن دو کلمه ای است که شامل عدم فاصله میشوند . یا مثلا آب آلوده، نوشابه سرد، چای داغ از جمله کلماتی هستند که بین آنها با صدای زیر نیم فاصله دارند، اینها به تنهائی صفتشان وهویتشان مشخص نمی شود .

اما بعض کلمات هستند که بینشان فاصله تمام است ؛ مثلا : آسمان و ریسمان – آب و آتش – سیاه و سفید. این کلمات به تنهائی معنا دارند وقابل جمع نیستند و ضد هم هستند.ایران و آمریکا از جمله این دو کلمه و جریان هستند



چرائی خط فاصل باآمریکا


با پیروزی انقلاب اسلامی، هر چند حضور سلطه آمیز و مداخله گرانه آمریکا در ایران پایان یافت اما مرحله ای جدید در روابط دو کشور گشوده شد. آمریکا از دهه 1330 شمسی تا پیروزی انقلاب اسلامی به فعال ترین دولت خارجی در صحنه سیاسی ایران تبدیل شده بود و این کشور به ایران به عنوان مهم ترین و قوی ترین متحد استراتژیـک خود در خاورمیانه و خلیـج فارس نگاه می کرد. به همین دلیل با سیاست های تشویقی و بعضاً اعمال فشار، تلاش داشت ضمن تقویت موقعیت خود در ایران و مراکز تصمیم گیری آن، رژیم شاه را در جهت منافع منطقه ای و بین المللی خود تقویت کند. در مقابل، رژیم شاه نیز با هدف مقابله با بحران های داخلی و آسیب پذیری های خارجی، وجود حامی قدرتمندی چون آمریکا را ضروری می-دانست و در این راستا تلاش داشت با اعطای امتیازات بیشتر و اجرای سیاست های دیکته شده رضایت مقامات کاخ سفید را برآورده سازد. این وضعیت سبب گردید که مناسبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور شدیداً به هم گره بخورد. شدت این روابط به حدی بود که خدشه دار شدن آن، صدمات جبران ناپذیری برای دو کشور، همراه داشت به همین دلیل نیز دو کشور، بی دقت در حفظ گسترش روابط و خنثی کردن عوامل تخریب ساز این روند تلاش می کردند. امام خمینی(ره) آمریکا را شیـطان بزرگ و ام الفساد معرفی نمودند. ایشان در مبارزاتشان با رژیم ستمشاهی همه بدبختی های ایران را از آمریکا می-دانستند و رژیم شاه را به علت پشتـیبانی دائمی از آمریکا مورد شماتـت و سرزنش همیـشگی قرار می دادند. ایـشان می-فرمودند:
دنیا بداند که هر گرفتاری که ملت ایران و مسلمین دارند از اجانب خصوصاً آمریکاست (امام خمینی، ج1، 110).
پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 شمسی ضربه ای سهمگین بر روابط ایران و آمریکا و موقعیت آمریکا در منطقه و حتی در سطح جهان بود. گروگان گیری اعضاء سفارت آمریکا در تهران، اولین و مهم ترین حادثه و رویارویی جدی ایران و آمریکا در سال های اولیه پیروزی انقلاب بود. این حادثه اعتبار و هیبت بین المللی آمریکا را به شدت خدشه دار ساخت. تداوم بحران سبب گردید که واشنگتن روابط سیاسی و رسمی خود را با ایران قطع کند.
تجاوز نظامی به طبس اقدام عجولانه آمریکا بود که با شکست مواجه شد. به دنبال آن خصومت های آمریکا علیه ایران شدت گرفت. آمریکا تلاش داشت از راه های مختلف نظیر :
حمایت از صدام در جنگ تحمیلی، تحریم های اقتصادی، مقابله با سیاست های ایران در سازمان های بین المللی، حمله به مؤسسات نفتی و در نهایت ساقط کردن هواپیمای مسافربری، ایران را وادار به تسلیم و تمکین نماید. با پایان یافتن جنگ تحمیلی، آمریکا با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای و تبلیغات گسترده و وسیع رسانه ای بر علیه ایران اقدامات خود را شدت بخشید. همان طور که ملاحظه می شود دشمنی رهبران انقلاب اسلامی و ملت ایران با آمریکا از قبل از انقلاب اسلامی وجود داشته است و با مساعد شدن زمینه های مختلف در اشکال متفاوت از سوی دو طرف از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران، حمله نظامی آمریکا به طبس، حمایت از صدام و حمله به هواپیمای مسافربری و ... خود را نشان داده است،
ریشه های فاصله با آمریکا
ریشه های اختلافات بین دو مجموعه متخاصم همیشه وجود دارند و عمیق می باشند و بنا به شرایط در زمینه های مختلف خود را بروز داده و آشکار می سازند,عمده ترین ریشه های منازعات شامل ریشه های تاریخی، ژئوپلتیک، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نژادی بین ایران و آمریکا بعنوان راءس جریان استکبار می باشند.
انواع ریشه های منازعات بین آمریکا و ایران
1-
ریشه های تاریخی
امام خمینی(ره) رابطه ایران با آمریکا را به رابطه گرگ و میش تشبیه می کنند که بین این دو آشتی نیست (امام خمینی، ج6، 75). شرح همه شرارت ها و اقدامات نفرت انگیز آمریکا طولانی است از این رو به شرح مختصر برخی از مهم ترین آنها می پردازیم.
1-1-
کودتای 28 مرداد 1332
2-1-
حمایت و تحکیم پایه های حکومت استبدادی شاه
3- 1-
تحمیل قانون کاپتیولاسیون و تحقیر ملت بزرگ ایران
4- 1-
حمله نظامی به طبس
2--
ریشه های ژئو پلوتیک
1-2-
موقعیت ژئوپلتیک ایران و خاورمیانه
خاورمیانه را در شرایط فعلی می توان به هارتلند (قلب زمین) نامگذاری کرد. خاورمیانه در طول سده های اخیر با اهمیت بوده است و با گذر زمان هر روز بر اهمیت آن افزوده شده است. از نظر مذهبی خاورمیانه خاستگاه سه دین بزرگ آسمانی اسلام، مسیحیت و یهود می باشد و اکنون 93 درصد جمعیت خاورمیانه را مسلمانان تشکیل می دهند. در این میان ایران قلب خاورمیانه است. همسایگی با شوروی سابق در دوران جنگ سرد و تنها مانع دستیابی روس ها به آب های گرم خلیج فارس بر اهمیت استراتژیک ایران افزوده است. دارا بودن ساحل طولانی و قابل استفاده در دریای عمان و خلیج فارس و وجود جزایر راهبردی در آن، موقعیت دروازه ورود به اقیانوس هند را به ایران داده است
مقام معظم رهبری می فرمایند:
عملاً هم منطقه عظیم و حساسی که به آن خاورمیانه می گویند و شمال آفریقا و خلیج فارس- منطقه نفت- دریچه اقتدار آمریکا بود. نفت، خون حیات بخش تحرک دنیای امروز است. تسلط بر اینجا مهم است که آمریکا هم تسلط پیدا کرده بود. در وسط خاورمیانه، ایران قرار داشت پایگاه اصلی استکبار، انقلاب اسلامی این منطقه اصلی را از زیر سیطره آمریکا بیرون کشید (امام خامنه ای، 8/8/87).
3-
ریشه های سیاسی
1-3-
ایران مانع رهبری مطلق آمریکا بر جهان
به دنبال فروپاشی شوروی آمریکا ادعای نظم نوین و رهبری مطلق بر جهان را سر داد. در این میان جمهوری اسلامی با راهبرد نه شرقی نه غربی، در مقابل این خوی سلطه گری ایستاد.
حضرت آیه ا... العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی می فرمایند:
دعوا بر سر چند مسئله سیاسی نیست،... خوب دو کشور با همدیگر سر مسائلی ممکن است اختلاف داشته باشند که می-نشینند با مذاکره این اختلاف را حل می کنند. مسئله جمهوری اسلامی و دولت مستکبر آمریکا از این قبیل نیست. مسئله ریشه ای تر است. مسئله این است که رژیم ایالات متحده آمریکا از بعد از جنگ جهانی دوم، داعیه ابر قدرتی مطلق دنیا را داشت، البته آن روز شوروی در مقابلش بود، اما این مسئله رقابت بین آمریکا و شوروی آن روز صرفاً رقابت بین دو ابر قدرت نبود. آمریکا می خواست بر روی تمام منابع حیاتی عالم دست بگذارد... در وسط این بحبوهه روز افزون اقتدار استکباری و در حساس ترین نقطه، انقلاب اسلامی ایران بوجود آمد که مهم ترین شعار این انقلاب مقابله با ظلم و استکبار بود. دفاع از حقوق ملتها بود (امام خامنه ای، 8/8/87(
4-
ریشه های فرهنگی فاصله با آمریکا
این منازعه بین ما و آمریکا نیست، بین اسلام و کفر است (امام خمینی، ج10، 224( اگر آمریکا و اسراییل لااله الا الله بگویند ما قبول نداریم چرا که آنها می خواهند سر ما کلاه بگذارند (امام خمینی، ج15، ص209)
رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد امام ره در 14/3/ 95 فرمودند : تقابل ما با آمریکا , تقابل با یک جبهه است ] یک جبهه ای وجود دارد که در قطب آن و مرکز آن آمریکا است , اما امتداد آن به جاهای گوناگونی کشیده میشود ؛ گاهی به داخل کشور هم کشیده میشود , غفلت نکنید. اینکه مواظب حرکت خصمانه ی آمریکا باید بود ,معنایش این است که مراقب همه ی این جبهه باشید .
ایشان تاکید کردند خطوط فاصل با دشمن باید در نظر باشد و برجسته باشد . نگذارید خطوط فاصل با دشمنی که با انقلاب دشمن است , با نظام دشمن است , با امام دشمن است , کم رنگ شود
بنابر این با نظامی که مروج لیبرالیسم و فساد و ولنگاری و مادی پرستی و نژادپرستی وسلطه گری واستکبارمنشی است
و تلاش میکند تمدن خود را بر جهان تحمیل کند نمی توان فاصل نداشت .


https://shoma-weekly.ir/52DQwO