نگاه

خیانت به گمان خدمت

دولتی‌ها باید تصمیم بگیرند که کار را به مردم بسپارند و مردم هم تصمیم بگیرند که کار را از روی زمین بردارند و انجام بدهند. اگر این انجام بگیرد مشکل اقتصاد کشور حل می‌شود.

محمدرضا اعتمادیان- فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی را نمیشود در آنچه که تیتر روزنامهها میشود خلاصه کرد.

درخصوص اقتصاد مقاومتی تصور بنده بر این است که آنچه که تا کنون صورت پذیرفته است، کافی نیست. مدت زیادی است که ما از واگذارکردن امور اقتصادی به مردم سخن می‌گوییم، ولی وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم که عملاً اتفاقی رخ نداده است؛ بلکه بعضاً حتی امور اقتصادی بیشتر دولتی شده اند. آنچه که منظور رهبر انقلاب است این است که ما کار را به دست مردم بسپاریم. خودشان برنامه ریزی کنند، از طریق اتحادیه‌ها و اصناف و امور را خودشان جلو ببرند.

بنده تأکید زیادی بر واگذاری امورات به مردم دارم، همچنین بر آزاد گذاشتن مردم در اقتصاد. مثلا مقابله با گران فروشی و مسائلی از این قبیل را با نظارت دولت به خود صنف‌ها واگذار کنند. حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر فرمودند: من شندیم در جایی به زور از مردم مالیات گرفته اید؛ این درست نیست، بگذارید مردم خودشان مالیات بدهند.

دولتی‌ها باید تصمیم بگیرند که کار را به مردم بسپارند و مردم هم تصمیم بگیرند که کار را از روی زمین بردارند و انجام بدهند. اگر این انجام بگیرد مشکل اقتصاد کشور حل می‌شود. از زمان حضرت امام بحث واگذاری اقتصاد به مردم مطرح شده ولی هنوز شکل نگرفته است و واقعاً کار مردم را به مردم واگذار نکردهایم. مردم وقتی میخواهند کاری بکنند، مشکلات فراوانی را بر سر راهشان به وجود میآوریم. کسی که میخواهد تولید یا کشاورزی کند، آن قدر سر راهش مشکل میگذارند که خسته میشود، مخصوصاً جوانها. بعضی از ادارات ما نهتنها به چرخه تولید کمک نمیکنند که چوب هم لای چرخ تولید میگذارند. جالب اینجاست که بعضیهایشان فکر میکنند دارند خدمت هم میکنند.

نقش مردم در اجرای اقتصاد مقاومتی نیز مهم است. یکی از کارهایی که مردم می‌توانند انجام دهند، صرفه‌جویی است. به نظر بنده، حتی در جشن‌های مذهبی که در اعیاد مختلف برپا می‌شود، صرفه‌جویی صورت بگیرد. برخی از هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد، در موقعیت فعلی به صلاح کشور ما نیست. هرچه هزینه‌ها را با مدیریت بیشتر و بهتر انجام دهیم بهتر است.

https://shoma-weekly.ir/Iz7qgK