نگاه

خونی تازه در رگهای حزب موتلفه اسلامی

دوران سختی را گذرانده‌ایم که طی فشارهای مشقت باری را که روی حزب می‌آوردند تحمل کردیم که شهید مظلوم بهشتی استوار و مستحکم و شکست ناپذیر شخصیت پولادین حزب جمهوری اسلامی، آن مؤمن به خدا، آن مسلمان با شخصیت در برابرآن همه مشکلات به مقاومت پرداخت. مقاومت شهید مظلوم بهشتی باید شیوه و سیره آینده حزب ما باشد و همان طور که مورد رضای خداست عمل کنیم که او مقاومت کرد، از هیچ ملامت و ملامت‌گری نترسیم و بدانیم به آنچه مورد رضای خداست عمل کنیم."
محمد مهدی اسلامی- این روزها بسیاری سعی بر نفی تحزب با ادعای پیشرو بودن در خط ولایت دارند؛ حال آنکه امام خامنه ای خود از مروجین تحزب بود، اما نه تحزب غربی که به "اصالت قدرت" می اندیشد؛ تحزب اسلامی که اصالت را به انجام وظیفه در تدوین برنامه برای اداره کشور، ساختن کادر مورد نیاز و نیز روشنگری می داند. از این رو در مصاحبه مطبوعاتی خویش در آستانه برگزاری نخستین کنگره حزب جمهوری اسلامی در این خصوص متذکر گردیدند که " البته شاید آن کسانی که در باره نفی تشکل درجامعه صحبت می‌کنند افراد مغرضی هم نیستند چرا، کسان مغرضی در میان آنها هستند و اصل بها دادن به این زمزمه‌ها هم از روی غرض ناشی می‌شود لکن بسیاری از افراد هستند که به درستی نمی‌دانند که حزب برای چیست و چه فایده‌ای و چه ثمره‌ای را برای اجتماع و انقلاب داراست. اگر حزب بتواند فعالیت چشمگیر و خوبی بکند و کنگره بتواند وظایف خودش را انجام بدهد به خودی خود این اندیشه درست یعنی اندیشه ضرورت حزب در ذهن ما جا خواهد افتاد و هر گونه زمزمه مخالفی خاموش خواهد شد." و افسوس که حزب نتوانست این خواسته موسسین خویش را برآورده سازد و این ضرورت را نهادینه کند.
اینک اما حزب موتلفه اسلامی برای دهمین بار مجمع عمومی (کنگره) خویش را برگزار کرده است و در هر مجمع عمومی گامی به سوی نهادینه کردن این تفکر برداشته است. دهمین مجمع عمومی نیز گامی مستحکم بود که برخوردار از یک انسجام تشکیلاتی و شور و امید به آینده بر اساس سند چشم انداز 1404 حزب موتلفه اسلامی بود. آنچه در این گردهمایی که با حضور نمایندگان اعضای بیش از 200 شهرستان حزب برگزار گردید، افق روشن تشکیل یک دولت و جامعه نمونه اسلامی فراروی حزب ترسیم گردید و خط مشی سه ساله حزب بر این مدار ترسیم شد.
به فضل الهی باید منتظر بود تا ثمره این تجمع بزرگ را در آزمون های پیش رو همچون انتخابات 1392 که حزب موتلفه اسلامی تصمیم بر حضوری متفاوت در آن دارد، مشاهده کرد.
دستاورد دیگر حزب اتکای به رای اعضا برای تشکیل شورای مرکزی جدید بود. در این دوره به تعبیر وقت امام خامنه ای "با تشکیل شورای مرکزی جدید حزب خون جدیدی خواهد یافت و حرکت تازه‌ای را آغاز خواهد کرد."
در یک رقابت برادرانه و اثباتی 70 نامزد شورای مرکزی به رقابت با یکدیگر پرداختند و بارها تریبون شاهد دعوت یک نامزد برای رای به دیگر نامزدها بود! در نهایت شورای مرکزی جدید حزب موتلفه اسلامی آنچنان که انتظار می رفت شاهد یک تغییر است؛ تغییری که نه چندان که برخی انگاشته بودند سبب تغییر مسیر آرمانگرایانه آن شود و نه چندان که به ثبات و بی تحرکی بیانجامد و امید که این تغییر موثر در حرکت مستمر حزب باشد. در شورای مرکزی جدید از استاد دانشگاه 29 ساله تا مجتهد 80 ساله حضور دارد. 19 نفر با تحصیلات دکترا و فوق لیسانس و نیز 10 نفر با تحصیلات حوزوی می باشند. از یک سو شورای مرکزی با داشتن ترکیبی شامل 3 نماینده مجلس، 7 نفر از نمایندگان ادوار، 4 نفر دارای سابقه وزارت، 7 نفر مدیر دارای سابقه در عرصه رسانه و ... افراد صاحب تجربه را در حلقه خویش شاهد است و از سوی دیگر حدود 20 درصد این جمع به جوانان اختصاص یافته است. اختصاص رتبه اول با رای خیره کننده استاد عسگراولادی نشان داد که یادگار امام و معتمد رهبری اگرچه سالهاست که از دبیرکلی کناره گرفته است اما همچنان محبوب ترین چهره در داخل حزب است و حضور سه فرزند شهید و چندین خانواده شهید در شورا وفاداری اعضا به آرمان شهدا را یادآور شد. افزایش حضور روحانیت به چهار نفر نیز دارای پیام است.
اینکه در روزهای میانه پنجاهمین سال از حزب موتلفه اسلامی، چنین تحولی را در مسیر آینده آن می توان به فال نیک گرفت. حزبی که به تعبیر شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی حزب جمهوری اسلامی ادامه آن حرکت بود و پس از توقف حزب جمهوری اسلامی با مجوز امام خمینی و سپس امام خامنه ای پرچم بر زمین مانده حزب جمهوری اسلامی را برافراشت. با این وصف دور از انتظار نیست که اعضای حزب موتلفه اسلامی را نیز مخاطب سخنان اختتامیه امام خامنه ای در نخستین کنگره حزب جمهوری اسلامی بدانیم: "دوران سختی را گذرانده‌ایم که طی فشارهای مشقت باری را که روی حزب می‌آوردند تحمل کردیم که شهید مظلوم بهشتی استوار و مستحکم و شکست ناپذیر شخصیت پولادین حزب جمهوری اسلامی، آن مؤمن به خدا، آن مسلمان با شخصیت در برابرآن همه مشکلات به مقاومت پرداخت. مقاومت شهید مظلوم بهشتی باید شیوه و سیره آینده حزب ما باشد و همان طور که مورد رضای خداست عمل کنیم که او مقاومت کرد، از هیچ ملامت و ملامت‌گری نترسیم و بدانیم به آنچه مورد رضای خداست عمل کنیم."

https://shoma-weekly.ir/8V893K