نگاه

خودباوری زیربنای توسعه

تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تدوین سند چشم انداز میان مدت و بلند مدت جهاد دانشگاهی در چارچوب جایگاه و وظایف این نهاد در نقشه جامع علمی کشور، اولویت‌ها را در این زمینه مشخص کرده است، جهاد دانشگاهی می‌تواند با استفاده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود در مسیر تحقق منویات معظم له به عنوان یک نمونه موفق در کشور مطرح باشد.
حجت الاسلام علی بنایی- تشکیل جهاددانشگاهی برخاسته از انقلاب اسلامی بود از این رو تفکر اسلامی و بینش انقلابی در آن جریان دارد. جهاد دانشگاهی نمود انقلابی خوداتکایی و خودباوری است و توانسته در بدترین شرایط با کمترین امکانات در جهت رشد و اعتلا گام بردارد و اهداف علمی، پژوهشی و راهبردی خود را دنبال نماید.

اگرچه در مسیر تحقق اهداف جهاددانشگاهی محدودیتها و کمبودهای فراوانی وجود داشت اما این نهاد انقلابی با عنایت و توکل به خدای متعال جهاد گونه قدم برداشت و موفقیتهای بیشماری را به ثبت رساند. جهادگران عرصه جهاد دانشگاهی توانمندیهای خود را باور کردند و با اتکاء به داشتههای خود شاخصهای توسعه را به دست آوردهاند و به نظر میرسد این نهاد انقلابی در تولید علم و نرم افزارهای مختلف پژوهشی و آموزشی حضوری موفق داشته است.

تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تدوین سند چشم انداز میان مدت و بلند مدت جهاد دانشگاهی در چارچوب جایگاه و وظایف این نهاد در نقشه جامع علمی کشور، اولویتها را در این زمینه مشخص کرده است، جهاد دانشگاهی میتواند با استفاده از همه ظرفیتها و توانمندیهای خود در مسیر تحقق منویات معظم له به عنوان یک نمونه موفق در کشور مطرح باشد.

جهاددانشگاهی با رسالتی که در خود در استفاده از کمترین امکانات در مسیر رشد و توسعه داشته قطعا میتواند در اقتصادی مقاومتی نیز نقشی پویا ایفا نماید و با جهت دهی به پژوهشها و آموزشها در تعامل با سایر دستگاههای آموزشی، پژوهشی، کاربردی و فرهنگی و.. در این عرصه پیشگام باشد.

دستاوردهای جهاد دانشگاهی سرمایهای مهم در جهت دست یافتن به توسعه است و هر چه تعامل جهاد دانشگاهی در تولید علم با سایر دستگاههای ذی ربط گستردهتر باشد قطعاً توانمندیهای بیشتری ظهور پیدا میکند که در این زمینه لازم است از این سرمایه مهم حمایت شود.

جهاد دانشگاهی باید به سمت تجاری سازی دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاهی حرکت کند و برای رسیدن به این هدف باید ظرفیتها و توانمندیها به درستی شناسایی و ارزیابی شود تا بتوان علم و دانش را به ثروت تبدیل ساخت که این نکته مهم مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در مسیر توسعه اقتصادی میباشد.

https://shoma-weekly.ir/o2kGjB