نگاه

خلع ید در ملک موروثی

بعد از فوت مورِث (متوفی)اموال حین الفوت شخص به وراث تعلق پیدا می کند و ورثه نسبت به اموال باقی مانده از متوفی مالک محسوب می گردند لکن مالکیت ورثه نسبت به ترکه (اموالی که بعد از فوت متوفی باقی می ماند) تا قبل از تقسیم به صورت مشاعی بوده و تمام ورثه قهرا در تمام اموال مورِث خود شریک محسوب می گردند
پرسش : پدر اینجانب در سال 1390 فوت نموده است و ورثه حین الفوت ایشان 5 فزرند بودند که شامل 3 پسر و 2 دختر می باشند. حال برادران و خواهران اینجانب بعد از فوت پدر در منزل پدری سکونت نموده اند و علی رغم عدم رضایت بنده به حضور آنها در خانه پدری به سکونت خود تا به حال ادامه داده اند؛ حال لطفا راهنمایی فرمایید که چه اقدام حقوقی می توانم انجام دهم ؟

پاسخ : در پاسخ به پرسش مطروحه باید گفت ، بعد از فوت مورِث (متوفی)اموال حین الفوت شخص به وراث تعلق پیدا می کند و ورثه نسبت به اموال باقی مانده از متوفی مالک محسوب می گردند لکن مالکیت ورثه نسبت به ترکه (اموالی که بعد از فوت متوفی باقی می ماند) تا قبل از تقسیم به صورت مشاعی بوده و تمام ورثه قهرا در تمام اموال مورِث خود شریک محسوب می گردند. با عنایت به ماده 582 قانون مدنی: شریکی که بدون اذن یا خارج از حدود اذن تصرف در اموال شرکت نماید ضامن است و در همین راستا نظریه مشورتی شماره 83587 مورخ 6/11/1377 اداره حقوقی قوه قضائیه نیز بیان می کند:هیچ یک از شرکا بدون اجازه سایر شرکا حق دخل و تصرف در مال مشترک را ندارد و چنانچه یکی از شرکا بدون اجازه شریک دیگر در قسمتی از ملک مشاع تصرف به عمل آورد هر یک از شرکا حق دارد درخواست خلع ید ایشان را نماید. حال با عنایت به موارد فوق ، در پاسخ به سوال پرسش کننده باید گفت ، شما می توانید به دادگاه حقوقی محل وقوع ملک مراجعه نمایید و درخواست خلع ید تمام متصرفین ملک را از دادگاه تقاضا کنید. سپس دادگاه بعد از صدور حکم تمام ورثه را از ملک موروثی خارج نموده و هیچ یک از ورثه بدون رضایت سایرین حق سکونت در ملک را نخواهند داشت.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل دادگستری مرکز و مشاور حقوقی

سؤالات حقوقی خود را می توانید به رایانامه info‌shoma-weekly.ir و یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/nE0ZgE