نگاه

خط بطلان ترامپ بر نظریه روحانی

نکته جالب سفر ترامپ این بود که به دولتمردان نشان داد، برجام، سیاستهای دولت و ... هیچ کدام نتوانست سایه جنگ را از سر ملت ایران دور کند، زیرا ترامپ توانست در اجلاس سران عرب در ریاض اجماع آنان را برای تشکیل ناتوی عربی علیه ایران فراهم کند، بنابراین نظر به بر طرف شدن سایه جنگ توسط دولتمردان یازدهم نقض شد
احمد علی مقدم- ترامپ رئیس جمهور آمریکا که در بین ایرانیان به عنوان شیطان بزرگ نامیده می شود، اخیرا طی سفری به منطقه خاورمیانه در دیدار با مقامات عربستان قرارداد ۵۰۰ میلیاردی به امضاء رساند که در حدود ۱۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به فروش تسلیحات نظامی به عربستان است.

سوالی که در این بین مطرح است چرایی همزمانی این سفر با انتخابات در یکی از مهمترین کشورهای منطقه ای است که ترامپ به آن سفر کرد.

در این سفر ترامپ طی سخنانی مجددا با تکرار ادعاهای واهی خود ایران را طرفدار تروریسم در منطقه خواند و سعی کرد با ایران هراسی، سران کشورهای منطقه را در رقابت خرید بیشتر تسلیحات از آمریکا وارد کند.

ترامپ با تنظیم سفر خود در تقارن با انتخابات ایران، پیام قدرت نمایی آمریکا و عمق نفوذ خود در منطقه را به رئیس جمهور آینده ایران داد فارغ از آنکه چه کسی حائز تصدی این پست می شود زیرا در جریان مذاکرات برجام روزنه نفوذی را در بین سیاستمداران ایرانی یافته بود که دولتمردان ایرانی بر مدار حساب های مادی تنها تکیه می کنند و به دلیل ناتوانی در مدیریت بحران تحریم ها در مقابل قدرتهای خارجی سر خم فرود آوردند و حاضر به پذیرش مفاد برجام شدند و به خیال واهی خود آن را نقطه ضعف ایران تلقی کردند غافل از آنکه در محاسبات ایرانی ها طبق سخن آن شهید که گفت قدرت ما تنها به اندازه امکاناتمان نیست بلکه به اندازه توکل است.

در محاسبات دولتمردان آمریکایی این بخش از تاریخ را انگار فراموش کردند که ایرانیان در جنگ هشت ساله عزتمندانه تا پای جان از ارزشهای خود دفاع کردند و حاضر به واگذاری حتی یک متر از خاک کشور به دشمن نشدند و غافل اند از آنکه در ایران عناصر و نیروهایی وجود دارند که فارغ از سیاستهای دولت در پای دفاع از آرمانهای خود جان نثار می کنند.

نکته جالب سفر ترامپ این بود که به دولتمردان نشان داد، برجام، سیاستهای دولت و ... هیچ کدام نتوانست سایه جنگ را از سر ملت ایران دور کند، زیرا ترامپ توانست در اجلاس سران عرب در ریاض اجماع آنان را برای تشکیل ناتوی عربی علیه ایران فراهم کند، بنابراین نظر به بر طرف شدن سایه جنگ توسط دولتمردان یازدهم نقض شد، زیرا جنگ مستکبران عالم تا زمانی که انقلاب اسلامی در دفاع از ارزشها و اصول خود پابرجاست ادامه دارد و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد، تنها تفاوت نوع استراتژی و توان دولتها در رفع تهدیدهای خارجی است که با وجود دیپلماسی منفعلانه و وادادگی دولت یازدهم اخیرا می بینیم کشورهای منطقه که بعضا حتی به اندازه یک استان کشورمان نیز دارای جمعیت نیستند با صحه گذاشتن بر افاضات جنگ طلبانه ترامپ و عربستان جرات پیوستن به ناتوی عربی علیه ایران را یافته اند.

از آقای روحانی و دولت آینده ایشان انتظار می رود در سیاستهای خود در تعامل با قدرتهای بزرگ تجدید نظر کند و از در اقتدار وارد شده و نقش پر رنگ مردم در جلوگیری از تهدیدات خارجی را مدنظر داشته باشد و تکیه بر دیپلماسی را تنها راه بیمه کشور در مقابل هجمه بیگانگان تلقی نکند و بر طبق فرمایش مقام معظم رهبری حضور مردم است که سایه جنگ را از کشور دور می کند و نه سیاستهای هیچ دولتی.

اتخاذ تدابیر عزتمندانه و از روی حکمت در دستگاه دیپلماسی برای تعامل با کشورهای منطقه و دنیا انتظار مردم از دولتمردان است و تقویت و پررنگ دیدن جایگاه نیروهای مردمی من جمله بسیج و سپاه و... در سیاستهای کلان دستگاه دیپلماسی خواست بحق مردم می باشد.

آقای روحانی بداند حضور قدرتمندانه، با صلابت، تکیه بر مردم و بهره بردن از منویات مقام معظم رهبری تنها راه مقابله با استراتژی ایران هراسی در منطقه است و نه تنها دولت یازدهم بلکه هیچ دولتی توان دور کردن سایه جنگ را از کشور به تنهایی ندارد و تشکیل ناتوی عربی بر علیه ایران توسط ترامپ خط بطلانی بر نظریه آقای روحانی کشید و بداند حضور مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری تا کنون ایران را بیمه کرده است.

* عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی و دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان کرمان

https://shoma-weekly.ir/xzfdMB