نگاه

خطر دوری از محتوا

«شما» یک نشریه آزاد نیست و متعلق به حزب است و حزب تحلیل، حرف و منطق دارد. باید در عمق جان مخاطبین قرار بگیرد. باید در تولید محتوا و نشر آن سرمایه‌گذاری کرد.
حسین انواری- در فضای رسانه‌ای اعم از مکتوب و غیرمکتوب که با ترفندهای گوناگون سعی در جذب مخاطب بیشتر داشته‌اند، حزب مؤتلفه اسلامی با انتشار هفته‌نامه «شما» با حرکت در چارچوب اسلام و نظام اسلامی و خط مستقیم ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری و پایبندی به رهنمودهای مقام معظم رهبری کوشیده است خلف صدق بزرگان خود و یاران صدیق و شهدای مؤتلفه اسلامی باشد. در ذیل یادداشتی از حسین انواری، از اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی را می‌خوانید.

هفته‌نامه «شما» که ارگان رسمی حزب مؤتلفه اسلامی است، هزارمین شمارگانش را در حالی جشن می‌گیرد که جریان رشد تولید محتوای آن کاملاً محسوس و قابل تحسین است. شاید بتوان آن را در ردیف دیگر نشریات معتبر ارزشی ارزیابی کرد. این نشریه مقید بوده است با اتکا به ارزش‌ها و اصول اسلامی و نظام ولایی به‌گونه‌ای حرکت کند که محتوای آن منطقی و قابل استدلال و از ناحیه عقل و منطق قابل حمایت باشد.

نشریه «شما» کوشیده است پیوندهای محبت‌آمیز عاطفی و فکری مردم را پاس بدارد. پیام آن وحدت‌آفرین، آرامش‌دهنده دل‌ها و موجب شادابی جامعه است. این هفته‌نامه ارتقادهنده اعتماد عمومی و موجب تقویت همدلی و همبستگی عمومی شده است. همواره به‌دنبال شناخت راه‌های اثرگذار و ایجاد تغییر در بینش و رفتار و اقناع مخاطب خود بوده است.

این نشریه به‌عنوان ارگان حزب مؤتلفه اسلامی با ایمان به هدف و باور قلبی و آگاهی و بصیرت لازم از محتوای پیام موفق بوده است اقدام و عملش را به‌عنوان ادای تکلیف و عدم نرمش در اصول و بیان شفاف و قابل فهم عموم انجام بدهد. البته رعایت امانت و صداقت را در انتقال پیام داشته است. «شما» اهتمام جدی بر پرهیز از عوام‌زدگی، ظاهرسازی و رفتارهای تند و زننده داشته و همواره کوشیده است با الهام از آیات الهی فراخوان افکار عمومی به‌سوی فرامین الهی با حکمت و موعظه حسنه و پرهیز از خشونت و جدال به طریق احسن به‌گونه‌ای باشد که جدال را در فضای آرام و آزاد نشر دهد تا دلایل منطقی طرفین مبادله شود. از تحقیر و کوچک‌کردن طرف مقابل پرهیز کرده است.

الان در شرایطی هستیم که رسانه‌ها به‌دلیل وسایل ارتباط جمعی نظیر تلفن‌های همراه بیشتر خبرمحور هستند و خبرهای کوتاه مبادله می‌شود. در شرایطی که علاقمندی به مطالعه کاهش یافته است و معمولاً تیترها و سرتیترهای کتاب‌ها و نشریات خوانده می‌شوند، بایستی از دو راه پیش رفت. اگر فقط به قطره‌چکانی اکتفا کنیم و تیتر موضوعات را هدف قرار بدهیم، در واقع اعتیادی را در مخاطب ایجاد می‌کنیم که رغبتی برای ورود به عرصه محتوا را نداشته باشد. ما هم بایستی نوع اول را کار کنیم و هم تحلیل داشته باشیم. ضمن اینکه ابزارهای انتقال و انتشار محتوا متفاوتند. خاصه اینکه «شما» یک نشریه آزاد نیست و متعلق به حزب است و حزب تحلیل، حرف و منطق دارد. باید در عمق جان مخاطبین قرار بگیرد. باید در تولید محتوا و نشر آن سرمایه‌گذاری کرد.

در مورد ضرورت تحلیل و تولید محتوا در فضای کنونی همین بس که عدم توجه به این مهم در فضای رسانه‌ای و حضور کمرنگ رسانه‌های تحلیل‌محور موجب اغفال مخاطبان می‌شود و آنها را از تحلیل محتوا و تفکر دور می‌کند. مخاطب آسان‌پسند شده است. کافی است در فضای مجازی و غیر مجازی جمله‌ای را بگیریم و آن را مدام بازپخش کنیم و روی آن مانور بدهیم که این کار بیشتر برای قدرت‌نمایی خودمان است. باید قدرت تحلیل، فهم موضوع و بصیرت را در جامعه افزایش بدهیم. به فرموده مقام معظم رهبری بصیرت ایمان، باور قلبی و آگاهی می‌خواهد.

ضمن اینکه تحلیل موجب بصیرت مردم در شناخت واقعیات و تفکیک و تشخیص از برنامه‌های غیر واقع‌گرایانه می‌شود و آنها را به سمت انتخاب‌های درست و صحیح هدایت می‌کند. اگر وارد عمق نشویم مخاطبین ما و افکار عمومی به اخبار کوتاه و تیتروار و عکس‌هایی چند عادت می‌کنند. مثل پیش‌پرده‌های سینما که چند اسم و تعدادی تصویر دارند و گذرا هستند. اگر به این‌گونه خبرها بسنده کنیم اصلاً بصیرت و عمق ایجاد نمی‌شود. بنابراین حتماً نیازمند تولید محتوا و تحلیل هستیم.

باید در جذب افکار عمومی به‌صورت اقناعی عمل کنیم. یعنی دلایل، منطقی و جدال، احسن باشد. نمی‌خواهیم فضا را آلوده و مسموم کنیم و دوئل یا قمه‌کشی راه بیندازیم. هدایت قرآنی را که حکمت موعظه و جدال به طریق احسن است سرلوحه فعالیت رسانه‌ای و ابلاغ پیاممان قرار بدهیم.

به نوبه خودم توفیق روزافزون نشریه به‌عنوان ارگان رسمی حزب مؤتلفه اسلامی در پیروی از فرامین مقام معظم رهبری، انتقال پیام حزب و تربیت کادر حرفه‌ای برای آینده نشریه را آرزو دارم و امیدوارم ان‌شاالله در گسترش ارزش‌های اسلامی موفق و مؤید باشند.

https://shoma-weekly.ir/Eh2BCP