نگاه

خطر امید واهی به برجام

اگر فکر کنیم که خود برجام به عنوان اینکه برجام است در کشور تحرک ایجاد می کند باید بپذیریم در واقع کاری انجام نمی دهد. زیرا در حقیقت ما هستیم که باید کارها را انجام دهیم تا برخی از موانع برداشته شود.
دکتر عبدالرضا مصری- بی تردید برجام به پشتوانه ایستادگی رهبری و مردم و با اهدافی که پیش بینی می کردیم محقق شد. اما باید توجه داشت که برجام کاری برای تحرک کشور انجام نمی دهد و این ما هستیم که در راستای برداشتن موانع باید کارها را انجام دهیم.

برجام با آن اهدافی که پیش بینی میکردیم به لطف خدا محقق شد؛ گذشته از اینکه در ماهیت چه دادیم و چه گرفتیم اما در نهایت آنچه که باید صورت می گرفت تا امروز محقق شده و امیدواریم برای انجام فعالیت های اقتصادی کشور نیز یک محل گشایش جدی باشد.

قدر مسلم اثر برجام در مراودات بانکی و تسهیل کردن مراودات بانکی مؤثر است و گشایشی ایجاد می کند.

همچنین دیگر لازم نیست شرکت های ما از طریق واسطهها خرید یا فروش انجام دهند. بلکه می توانند به طور مستقیم با شرکت های مختلف دنیا به آسانی تجارت کنند که همه این مسائل گشایش است.

اگر فکر کنیم که خود برجام به عنوان اینکه برجام است در کشور تحرک ایجاد می کند باید بپذیریم در واقع کاری انجام نمی دهد. زیرا در حقیقت ما هستیم که باید کارها را انجام دهیم تا برخی از موانع برداشته شود. حال آنکه این امر یک همت عمومی و عزم انقلابی می خواهد تا انشالله بتوانیم حالا که برخی از محدودیت ها برداشته شده توان مان را برای استفاده از این ظرفیت ها مضاعف کنیم و بیشتر به فکر صادرات خدمات و محصولات ایرانی به اقصی نقاط دنیا باشیم.

امروز نباید خدای نخواسته درها را برای ورود محصولات مختلف کشورهای خارجی به طور جدی باز بگذاریم که بی شک ضربه های مهلکی به صنعت کشور وارد کنیم.

به نظرمیرسد عده ای برای منافع شان، عرصه را بر تولید داخلی تنگ می کنند که باید دراین باره همه هوشیار باشند.

برجام می تواند هم باعث گشایش باشد و هم موجب خرابی.که البته این امر بستگی دارد افرادی که در صحنه های مختلف فعالیتها قرار دارند چه نگاهی به کشور دارند.

اگر نگاه سودجویانه و موقت باشد به طور قطع سیر واردات شروع خواهد شد و این اندک صنعتی هم که در داخل داریم گرفتار واردات بی رویه خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/FRAisg