نگاه

خریدهای عید و نعلین وصله دار

نعلین وصله دار آقا*، گرچه نشانه ساده زیستی ایشان و بی‌توجهی شان به زخارف دنیا است، ولی نکته اصلی چیز دیگری است. اصل مسئله به اصول «حکمرانی اسلامی» بازمی‌گردد. یک رهبر اسلامی پیش از آنکه مردم را امر به چیزی کند یا آنان را از چیزی نهی کند، خودش عامل به آن دستورات است و آقا مصداق بارز این شیوه حکمرانی است.
سید کمیل باقرزاده- ساده زیستی آقا چیزی نیست که کسی در آن شک و شبهه ای داشته باشد و حتی دشمن ترین دشمنانش هم به آن معترف هستند، لذا نیازی نیست که ما بخواهیم با انتشار تصویر نعلین وصله دار رهبر انقلاب، مسئله اثبات شدهای را دوباره اثبات کنیم. نعلین وصله دار آقا*، گرچه نشانه ساده زیستی ایشان و  بیتوجهی شان به زخارف دنیا است، ولی نکته اصلی چیز دیگری است. اصل مسئله به اصول «حکمرانی اسلامی» بازمیگردد. یک رهبر اسلامی پیش از آنکه مردم را امر به چیزی کند یا آنان را از چیزی نهی کند، خودش عامل به آن دستورات است و آقا مصداق بارز این شیوه حکمرانی است.

نوروز 88 بود که آقا در حرم امام رضا(ع) فرمودند: «در مصارف گوناگون شخصى و خانوادگى، اسرافِ فردى صورت میگیرد. تجملگرایىها، چشم و همچشمىها، هوسرانى افراد خانواده، مرد خانواده، زن خانواده، جوان خانواده، چیزهاى غیر لازم خریدن؛ اینها از موارد اسراف است. وسائل تجملات، وسائل آرایش، مبلمان خانه، تزئینات داخل خانه؛ اینها چیزهایى است که ما براى آنها پول صرف میکنیم. پولى که میتواند در تولید مصرف شود، سرمایهگذارى شود، کشور را پیش ببرد، به فقرا کمک کند، ثروت عمومى کشور را زیاد کند، این را ما صرف میکنیم به این چیزهاى ناشىشده از هوس، چشم و همچشمى، آبرودارىهاى خیالى.  باید خودمان را اصلاح کنیم. باید الگوى مصرف جامعه و کشور اصلاح شود. ما الگوى مصرفمان غلط است.

چه جورى بخوریم؟ چه بخوریم؟ چه بپوشیم؟ تلفن همراه توى جیبمان گذاشتهایم؛ به مجرد اینکه یک مدل بالاتر وارد بازار میشود، این را کأنّه دور مىاندازیم و آن مدل جدید را باید بخریم؛ چرا؟! این چه هوسبازىاى است که ما به آن دچار هستیم.»
حالا نعلین وصله دار آقا معنای دیگری پیدا می
کند. او پیش و بیش از مردمی که به آنان امر و نهی میکند به گفته های خودش عمل میکند. نعلینی که میتواند با وصله زدن همچنان از آن استفاده کند را دور نمی اندازد. چون او «امام» است، و امام پیش از تأدیب مردم باید خودش را تأدیب کند و پیش از گفتار باید رفتارش را اصلاح کند.

«مَنْ‏ نَصَبَ‏ نَفْسَهُ‏ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَعَلَیْهِ أَنْ یَبْدَأَ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ وَ لْیَکُنْ تَأْدِیبُهُ بِسِیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدِیبِهِ بِلِسَانِهِ.»
انتشار این تصویر در آستانه سال نو و در ایامی که هوسبازی و چشم و هم
چشمی برای خرید شب عید بیداد میکند، به من و شمای حزب اللهی مدعی ولایتمداری درسی عملی داد که مراقب باشیم و حواسمان جمع باشد که امام ما کیست و چه گفته و از ما چه خواسته و قبل از اینکه از ما بخواهد، خودش چه جوری عمل کرده.

گرچه قطعاً آقا توقع نداره که ما مثل او زندگی کنیم، ولی به قول امیرمؤمنان(ع): «أَلَا وَ إِنَّ إِمَامَکُمْ قَدِ اکْتَفَى مِنْ دُنْیَاهُ بِطِمْرَیْهِ‏ وَ مِنْ طُعْمِهِ‏ بِقُرْصَیْه‏، أَلَا وَ إِنَّکُمْ لَا تَقْدِرُونَ عَلَى ذَلِکَ وَ لَکِنْ أَعِینُونِی‏ بِوَرَعٍ‏ وَ اجْتِهَادٍ وَ عِفَّهٍ وَ سَدَاد». (آگاه باشید که امام شما از دنیای خویش به دو جامه فرسوده و دو قرص نان کفایت کرده و رضایت داده است؛ البته شما توانایی چنین کاری را ندارید، ولی با پرهیزگاری و تلاش فراوان، و پاکدامنی و راستی مرا یاری دهید.)

پانوشت: * چند روزی است که تصویر نعلین وصله دار امام خامنه ای در فضای مجازی دست به دست می چرخد و بازتاب فراوانی در میان مسلمانان عرب زبان و ... داشته است.

https://shoma-weekly.ir/mU4dIJ