نگاه

خروج از آسیب پذیری اقتصاد

عدم رونق در تولید و کسب و کار موجب کاهش درآمد ملی و بیکاری و فقر و رکود وکاهش شدید رشد اقتصادی و عقب ماندن از چشم انداز 20 ساله کشور و نرسیدن به جایگاه منطقه ای ترسیم شده برای ایران توسط معظم له خواهد شد.
حمیدرضا ترقی- به گمان من مسئله اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه میکند، در میان مسائل اولویتدار، از همه فوریتر و نزدیکتر، مسئله اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند. (مقام معظم رهبری پیام نوروز 95 )

انتخاب چند باره نشان اقتصادی برای سال 95 از سوی امام خامنه ای ؛ حاکی از آسیب پذیری این بخش از مسائل کشوراست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی قریب به سه سال است که منتظر اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط دولت هستند تا کشور از آسیب پذیری در برابر تحریم ها و فشارهای اقتصادی دشمن نجات یابد .

متأسفانه علی رغم تلاش ها و بخشنامه ها و برنامه ریزی های انجام شده توسط دولت در رابطه با اقتصاد مقاومتی، هنوز هیچ اقدام عملی موثری صورت نگرفته و اقتصاد کشور همچنان در بخشهایی آسیب پذیر است .

عدم رونق در تولید و کسب و کار موجب کاهش درآمد ملی و بیکاری و فقر و رکود وکاهش شدید رشد اقتصادی و عقب ماندن از چشم انداز 20 ساله کشور و نرسیدن به جایگاه منطقه ای ترسیم شده برای ایران توسط معظم له خواهد شد.

دولت در طی این 900 روز فعالیت خود نتوانسته مشکلات فوق را حل کند , لذا به مطالبه عمومی مردم در انتخابات تبدیل شده است .این نوع مطالبات چون با زندگی روز مره مردم در ارتباط است و برای مردم قابل لمس و احساس است , اگر تأمین نشود ؛ ظرفیت آنرا دارد که به یک بحران سیاسی تبدیل شود . همانطور که بی توجهی به این مطالبات در دوران سازندگی موجب بروز بحران اجتماعی و امنیتی در 9 خرداد مشهد و اسلامشهر و شیراز و قزوین و .. شد .

رهبر بزرگوار انقلاب در پیام نوروزی خود افزودند:
در مسئله
اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله تولید داخلی است؛ مسئله ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله تحرک و رونق اقتصادی و مقابله با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهایی است که مردم آنها را حس میکنند و مطالبه میکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد که این مطالبات مردم و این خواستههای مردم بجا و بهمورد است.( 1/1/95 ).

یکی از منتخبین مجلس دهم که از جبهه اصولگرایی به جبهه اصلاح طلبان رفته است. و مسئولیت مرکز پژوهشی مجلس را بهعهده دارد در اظهار نظراخیر خود بر خلاف مطالبه مردم و تأکید مقام معظم رهبری گفت که بیکاری و گرانی و مشکلات جوانان در اولویت مسائل کشور نیست .

این نوع تفکر ناشی از همان اشتباه در روش های اداره کشور و عدم شناخت درست مطالبات مردم و اولویت های کشور است که منجر به تصمیمات غلط یا غیر اولویت دار مسئولین میگردد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با شناخت دقیق از این مشکلات است که در پیام خود فرمودند :

اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه اینها در مجموعه مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه اینها است. می شود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ میشود به جنگ رکود رفت؛ می شود گرانی را مهار کرد؛ می شود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ می شود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.(1/1/95 )

بنابر این اگر دولت مشکلات فوق را در جامعه قبول داشته و بعنوان واقعیت ملموس می پذیرد باید راه حل عملی آن را دنبال وبه اقدام جدی دست بزند .

احسن الحالی که دولت در سال 95 باید بدان دست یابد اقدام عملی در اجرای اقتصاد مقاومتی و عبور از شعار و حرف در این رابطه است .

جنگ با بیکاری

جنگ با رکود

مهار گرانی

ایستادگی در برابر تهدیدات دشمن

چهار جبهه ایست که با اقتصاد مقاومتی و اجرای آن میتوان وارد مبارزه شد و سرنوشت جامعه و کشور را تغییر داد .

تعابیر فوق که رهبر معظم انقلاب در پیام خود بکار بردند نشان میدهد که برخورد با بیکاری و رکود از حالت عادی خارج شده و نیازمند به جنگ است .و حالت جنگی و ابزار جنگی و روحیه جنگی باید گرفت .

مقابله با بیکاری 5میلیون جوان یک جبهه جنگی تما م عیار است .

مقابله با رکود سنگین دوساله در اقتصاد به یک قدرت و رزمایش عظیم نیاز دارد

بنابر این نمی توان با حالت عادی این مشکلات را حل کرد و نیاز است مجلس و دولت و مردم دست در دست یکدیگر با این مشکلات به مقابله برخیزند و بدانند که بی توجهی به این مسائل چه عواقب خطر ناک اجتماعی را بهدنبال خواهد داشت .

https://shoma-weekly.ir/GPuT2n