ادب و هنر

خبر کوتاه

نشست «نقد سیاست‌های سازمان صدا و سیما» در سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، برگزار شد.
حضور رئیس سازمان صدا و سیما در دانشگاه تهران

نشست «نقد سیاستهای سازمان صدا و سیما» در سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، برگزار شد. در ابتدای این نشست، نمایندگان تشکلهای دانشجویی و چند تن دیگر از دانشجویان سؤالاتی را مطرح نمودند. بیشتر موضوعات مورد سؤال در این جلسه؛ در مورد میزان استفاده از ماهواره، پارازیتها، تحریم شبکههای ماهوارهای ایران توسط آمریکا، پخش سریالهای تکراری موضوع انتخابات سال 88 بود. گفتنی است در انتهای این جلسه و بعد از پاسخ به سؤالات دانشجویان و فعالین تشکلها؛ رئیس رسانه ملی در جمع خبرنگاران قرار گرفت و به برخی از پرسشهای آنان پاسخ داد. ضرغامی در پاسخ به سؤالی در خصوص تذکر به وی در باره دیدار با برخی از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری گفت: هیچ گونه تذکری از سوی هیچ نهاد نظارتی به رسانه ملی ابلاغ نشده است. ضرغامی در مورد مناظرهها؛ جنجالی ترین برنامه انتخاباتی صداوسیما در انتخابات ریاست جمهوری سال قبل هم توضیحاتی داد.

         

انتشار کتاب خاطرات آیتالله سیدمحمد خامنهای

به گزارش خبرنگار شما، کتاب خاطرات آیتالله سیدمحمد خامنهای برادر رهبر انقلاب در بیست و ششمین نمایشگاه بیتالمللی کتاب تهران عرضه شد. نویسندگان این مجموعه جواد عربانی و جواد کامور بخشایش هستند. تهیه محتوا و تدوین این کتاب از سال 1385 شروع شد و این اثر نتیجه 120 ساعت مصاحبه با آیتا... خامنهای است که 50 ساعت از مصاحبهها به کتاب اول و خاطرات وی قبل از انقلاب مربوط میشود. به گفته تدوینگران این کتاب همچنین پرداخت این شخصیت به فضای شهر مشهد پیش از انقلاب اسلامی و توصیف تاریخ سیاسی و اجتماعی این شهر را از دیگر نکات حائز اهمیت این کتاب است. این کتاب به بخشی از حوادث پس از انقلاب اسلامی هم به صورت محدود پرداخته است اما گفته میشود، شرح ماوقع و خاطرات ایشان پس از انقلاب اسلامی از سال 57 تا سال 90 در جلد دوم کتاب خواهد آمد.

      

کتاب مبارزات آیتالله مشکینی منتشر شد

کتاب «زندگی و مبارزات آیتالله مشکینی» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در بیستوششمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ارائه شد. این کتاب که توسط علی درازی به رشته تحریر در آمده،  سیری در مبارزات آیت ا... مشکینی علیه حکومت پهلوی و حمایت از امام خمینی(ره) دارد. نویسنده برای نگارش این کتاب از تحقیقات میدانی، آرشیوی و کتابخانهای بهره گرفته است تا آنجا که نگارش آن حدود یک سال و نیم طول کشید و بعد از تکمیل تحقیقات، تدوین و نگارش آن از ابتدای سال 1388 آغاز شد. کتاب «زندگی و مبارزات آیتالله مشکینی» در 9 فصل تدوین شده است و زوایای مختلف زندگی ایشان را مطرح میکند. کتاب «زندگی و مبارزات آیتالله مشکینی» در قطع وزیری و 573 صفحه با تیراژ دو هزار نسخه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارتی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

      

رونمایی از شاهنامه فردوسی به زبان اسپانیایی

مراسم رونمایی از نخستین ترجمه شاهنامه فردوسی به زبان اسپانیایی در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب برگزار شد. سفیر کشور ونزوئلا مهمان ویژه این مراسم بود. به گزارش خبرنگار شما این کتاب نخستین ترجمه شاهنامه است که به زبان  اسپانیایی ترجمه شده است. قابل ذکر است که این کتاب با حضور سفرا و نمایندگان برخی کشورها در بیستوششمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد. ترجمه اسپانیایی «شاهنامه فردوسی» با حمایت سفارت جمهوری ونزوئلا در جمهوری اسلامی ایران و توسط بئاتریس کریستینا سالاس رفیعی، استاد دانشگاه در ایران صورت گرفته است. در دیباچه ابتدای کتاب شاهنامه اسپانیایی، از این اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی به عنوان یک شاهکار در ادبیات جهان نام برده شده است. این شاهنامه توسط یک اسپانیایی زبان ترجمه شده است.

https://shoma-weekly.ir/JCJpZZ