زنان

خانواده؛ پایگاه ایجاد زندگی اسلامی

خانواده یکی از محوری‌ترین ارکان جوامع بشری به‌شمار می‌رود. زن و مرد اساسی‌ترین ارکان یک خانواده هستند و برای رسیدن به خانواده متعالی، باید از آموزه‌های اسلام بهره‌های فراوانی دریافت کنند. با اهتمام به این موضوع است که در قرآن دستوراتی وجود دارد که به خانواده و تربیت فرزندان اشاره ویژه‌ای شده است. اما در برخی جوامع فقط به انسانیت توجه می‌کنند در صورتی که انسان بودن در مسیر اسلام است و لازمه داشتن یک انسان کامل، تربیت فرزندان در آغوش خانواده‌ است.


خانواده یکی از محوریترین ارکان جوامع بشری بهشمار میرود. زن و مرد اساسیترین ارکان یک خانواده هستند و برای رسیدن به خانواده متعالی، باید از آموزههای اسلام بهرههای فراوانی دریافت کنند. با اهتمام به این موضوع است که در قرآن دستوراتی وجود دارد که به خانواده و تربیت فرزندان اشاره ویژهای شده است. اما در برخی جوامع فقط به انسانیت توجه میکنند در صورتی که انسان بودن در مسیر اسلام است و لازمه داشتن یک انسان کامل، تربیت فرزندان در آغوش خانواده است.

 رهبر معظم انقلاب در بیاناتی که در جمع دانشآموزان، دانشجویان و جوانان استان خراسان شمالی داشتهاند، به خانواده و تمامی ابزارهای یک زندگی به سبکی که اسلام آن را معرفی کرده  پرداختهاند که لازم است با پرداختن به محورهای سخنان ایشان الگوی زندگی به سبک اسلامی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

  ارتباط مستقیم خانواده با سبک زندگی

«سبک زندگی» یکی از اصلیترین مطالباتی است که رهبر معظم انقلاب آن را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن ساز نوین اسلامی خواندند.

یکی از بخشهایی که میتواند به سبک زندگی ایرانی- اسلامی کمک کند، خانواده است؛ زیرا رکن اساسی هر جامعه توسط خانوادهها و با فرهنگهایی که در آن جوامع وجود دارد، بروز و ظهور خود را نمایان میکند.

ایشان، در تشریح مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیطهای مختلف، اشاره کردند و افزودند: «در واقع سبک زندگی به مسائلی بر میگردد که متن زندگی انسان را شکل میدهند.»

حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به توجه عمیق اسلام به مفهوم سبک و فرهنگ زندگی افزودند: «در معارف اسلامی، اصطلاح عقل معاش در مفهوم جامع خود، مترادف مفهوم سبک و فرهنگ زندگی است و در قرآن کریم نیز آیات فراوانی در این زمینه وجود دارد.»

شکلگیری سبکهای زندگی در خانوادهها با فرهنگهایی که در آن جامعه ظهور میکند، مرتبط است؛ در این بین برای داشتن یک سبک از زندگی متعالی، توجه به خانواده میتواند مسیر را برای مرتفع شدن چالشهای پیرامون این موضوع مهیا کند.

ترمیم و بازسازی قسمتهای مختلفی از فرهنگ و سبک زندگی با تربیت فرزندان در خانوادهها کلید میخورد و پس از آن تولیدات یک خانواده وارد بازار شده و میتواند در قسمتها و سالهای متمادی اثرگذاری محسوسی در جوامع داشته باشد.

حالا هنگامی که رهبر معظم انقلاب بحث «سبک زندگی» را در بین دانشآموزان، دانشجویان و جوانان استان خراسان شمالی مطرح میکنند، بیشک تفکرات ارزشمندی در سخنان ارائه شده ایشان وجود دارد.

افراد تا پیش از ورود به جامعه خود را با فرهنگی انطباق میدهند که در خانواده با آن آشنا شدهاند، از این رو تربیت فرزندان با سبک زندگی در تمدن نوین اسلامی درهم تنیده میشود.

  نقش زنان در تحقق «سبک زندگی»

پایه اول هر تربیتی در خانواده شکل میگیرد. در این میان زن به عنوان رکن رکین خانواده محسوب میشود؛ بدون شک تربیت فرزندان در خانواده و حضور زنان در بطن جامعه میتواند متعالیکننده و سازنده قشر تأثیرگذار کشور باشد که در این بین جمهوری اسلامی ایران با مشارکت دادن زنان در امور اجرایی بسیاری از سازمانها در تلاش است تا بتواند تربیت را از خانواده به جامعه منتقل کند.

همچنین ارتقا فکری فرزندان باعث میشود تا توفیقات بسیاری را در جامعه و خانواده شاهد باشیم که پس از آن باعث ارتقای کشور و در ‌‌نهایت انتقال دهنده آرامش و پدیدآورنده احساس آسایش برای مردم خواهد شد.

اما اگر خانوادههایی باشند که از ثبات لازم برخوردار نبوده و باعث ایجاد خشونتهای خانوادگی، بزهکاری، طلاق و اعتیاد شوند باید با در نظر گرفتن رفع مشکلات آنها شیوه مناسب و «سبک زندگی» صحیح را به آنها آموزش داد.

رهبر انقلاب اسلامی، آسیبشناسی و علتیابی در زمینه عدم پیشرفت لازم در بخش سبک و فرهنگ زندگی را ضروری میدانند و با دعوت از اندیشمندان حوزه و دانشگاه، نخبگان سیاسی و فکری، دستگاههای مرتبط با فرهنگ و تعلیم و نیز جوانان خاطر نشان کردند: «در این زمینه باید همه به خود نهیب بزنیم و ضمن تلاش جدی برای آسیبشناسی، به چاره جویی و جستجوی راههای علاج بپردازیم.»

 

   حضور دشمنان و ایجاد جنگ نرم برای ضربهزدن به خانواده

در شرایطی که دشمنان با استفاده از ابزارهای گوناگون و ایجاد جنگ نرم قصد دارند با نفوذ در خانواده، تزلزل در بنیان خانواده ایجاد کنند، رهبر معظم انقلاب با رهنمودهای حکیمانه این موضوع را مطرح کردند و توجه اندیشمندان حوزههای مختلف برای آسیبشناسی و توجه به این موضوعات، سبک و فرهنگ زندگی را ضروری خواندند.

دشمنان از ابزارهای گوناگون و با روی آوری به جنگ نرم در نظر دارند تا به قلب خانوادهها نفوذ کرده و دگرگونی، آسیبهای اجتماعی و عدم پیشرفت را به صورت نرم پدید آورند به همین منظور است که خانوادهها باید به این موضوعات توجه کرده و با ایجاد روابط بین خودشان و فرزندانشان ایجاد یک رابطه احساسی و با صداقت را بنیانگذاری کنند.

https://shoma-weekly.ir/EPHqJR