ادب و هنر

خاستگاه داعش کجاست؟

این روزها در حالی به سر می ­بریم که پدیده ­ای به نام داعش در حال ارتکاب جنایت در تمام جهان است و دانستن پیشینه فکری و رفتاری آن‌ها می­تواند ما دررسیدن به یک تحلیل صحیح و درست از این جریان تکفیری راهنمایی کند. در این کتاب مؤلف کوشیده ریشه بسیاری از رفتارهای این جریان را با آوردن مستندات به خواننده نشان دهد.
داعش؛ پدیده­ای که به نام اسلام در حال کشت و کشتار مرددم مظلوم کشورهای منطقه و جهان است با حمایت کشورهای غربی و با دلارهای نفتی حکام سعودی در منطقه ایجادشده و مانند یک غده سرطانی در حال ضربه زدن به اسلام و مسلمین است. این کتاب با موضوع

کتاب «داعش؛ شجره خبیثه» در چهار بخش به موضوع بررسی پیشینه و نقش محمد بن عبدالوهاب در شکلگیری داعش پرداخته و نگارنده با ادله و بررسی منابع بسیار که در متن کتاب موجود است دیدگاهها و مواضع او را بهنقد کشیده و رد کرده است. مؤلف در هر بخش فصلهای گوناگونی را آورده که ذیل هرکدام به موضوع موردبحث اشارهکرده است. برای مثال وقتی نویسنده در بخش اول صحبت از کلیات میکند و تحت عنوان «محمد بن عبدالوهاب، پیشوای وهابیت» فصلی را باز میکند؛ به زندگینامه، افکار و عقاید، تألیفات و ... میپردازد که در ذیل هرکدام از عناوین گفتهشده پیشینه و سابقه مستند به خواننده ارائه میکند.

در این کتاب مؤلف با آوردن خاستگاه فکری داعش و نشان دادن قرابت آن با تفکرات محمد بن عبدالوهاب، به بیان ارتباط ایدئولوژی داعش و محمد بن عبدالوهاب پرداخته و با آوردن مستندات آن را تائید کرده است. در بخشی از این کتاب آمده است: «ریشههای عقاید داعش به محمد بن عبدالوهاب برمیگردد زیرا آنچه امروز به نام اعمال دولت اسلامی (داعش) قابلمشاهده است در قرن 12 و 13 در عربستان و عراق هم میتوان مشاهده کرد. پیروان محمد بن عبدالوهاب بر این عقیده بودند: 1. منطقه حجاز و اطراف آن را باید از کفر و شرک پاک کرد. 2. حمله به نجف و کربلا را جهاد تلقی میکردند زیرا این سرزمین را دارالحرب میدانستند که باید از لوث منافقان و مشرکان مسلمان پاک کرد.»

کتاب «داعش؛ شجره خبیثه» اثر جواد بامری را باید کتابی دانست که خواندن آن برای فرد فرد جامعه امری ضروری است زیرا این روزها در حالی به سر می ­بریم که پدیده ­ای به نام داعش در حال ارتکاب جنایت در تمام جهان است و دانستن پیشینه فکری و رفتاری آنها می­تواند ما دررسیدن به یک تحلیل صحیح و درست از این جریان تکفیری راهنمایی کند. در این کتاب مؤلف کوشیده ریشه بسیاری از رفتارهای این جریان را با آوردن مستندات به خواننده نشان دهد. برای مثال فتوای جنجالی «جهاد نکاح» که بسیار مشهور است را با استناد به آثار خودشان آورده و سعی کرده علاوه بر رفع شبهه نقاب از چهره واقعی این جریان و حامیان عرب و غربی آنها کنار بزند.

یکی از نکات جالبتوجه در این کتاب نظر اساتید محمد ابن عبدالوهاب است که در بخش نتیجه­گیری، مؤلف به آنها اشارهکرده است و کوشیده نشان دهد که این فرد از منظر بزرگان و مشایخ اهل سنت نیز فردی منفور بوده است. مفتی مکه درباره گمراهی محمد بن عبدالوهاب اینچنین می­ گوید: «بسیاری از مشایخ و اساتید پسر عبدالوهاب در مدینه گفتند: این بهزودی گمراه خواهد شد، یا خدا او را گمراه خواهد ساخت و همینطور نیز شد.» حتی «شیخ محمد بن سلیمان کردی» استاد محمد بن عبدالوهاب درباره این شاگردش عنوان کرده، «ای فرزند عبدالوهاب! درود بر کسی که از هدایت پیروی کرده است. من به خاطر خدا تو را نصیحت میکنم که زبانت را از مسلمانان بازداری ... تو نمیتوانی و حق نداری عموم مسلمین را تکفیر کنی؛ زیرا تو یک فرد از این امتی و نسبت کفر به کسی که از عموم مسلمانان خارجشده (محمد بن عبدالوهاب) بهواقع نزدیکتر است ...»

کتاب «داعش؛ شجره خبیثه» اثر جواد بامری در 248 صفحه از سوی نشر شهید کاظمی روانه بازار کتاب شده است.

https://shoma-weekly.ir/evTuti