نگاه

حقوق و مسئولیت‌های مدنی زنان مسلمان

زنان مسلمان می‌توانند مشارکت سیاسی در عرصه‌های داخلی بین‌المللی و جهان اسلام داشته باشند، زنان با حضور فعال و مؤثر در مجامع بین‌المللی می‌توانند علاوه‌بر حقوق خود، از حق مستضعفین و کودکان نیز دفاع کنند.
فاطمه رهبر- همگان میدانیم از آنجاییکه در قوانین اسلامی افراد نسبت به خداوند متعال، خود و جامعه مسئول هستند، تاکید شده است که زنان نیز قبول مسئولیت کنند. دیدگاه اسلام منطبق بر فقه شیعه و نظام حکومتی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل زنان، میتواند محور گفتگو با دیگر کشورهای اسلامی درخصوص مسائل زنان قرار گیرد.

در اندیشه اسلامی زنان و مردان در حقوق انسانی خویش عموما مشترک هستند، در دیدگاه اسلام زنان از حقوقی مانند برخورداری از حیات شایسته، آزاداندیشی، اراده اجتماعی، آزادی، مصونیت از ضررهای مادی و معنوی و تامین امنیت روانی و عاطفی برخوردار هستند. زنان مسلمان همچنین دارای حق بهرهمندی از بهداشت، برنامهریزی و سیاستگذاری و قانونگذاری، مدیریت، اجرا و نظارت در زمینههای گوناگونی هستند.
زنان مسلمان همچنین دارای حق کسب
وکار، کار شرافتمندانه، افزایش آگاهی در زمینههای مختلف، شرکت در اجتماعات عبادی، فرهنگی، سیاسی، هنری و ورزشی هستند. علاوهبرآن حق فعالیتهای فرهنگی، تفریحی و برخورداری از آموزش، پژوهش و تولید آثار علمی نیز از دیگر حقوق آنهاست.
بهره
مندی از مالکیت اموال و مشارکت اقتصادی ازجمله حقوق زنان در این زمینه است که براساس آن میتوانند در سیاستگذاریهای اقتصادی سهیم شوند.
زنان مسلمان می
توانند مشارکت سیاسی در عرصههای داخلی بینالمللی و جهان اسلام داشته باشند، زنان با حضور فعال و مؤثر در مجامع بینالمللی میتوانند علاوهبر حقوق خود، از حق مستضعفین و کودکان نیز دفاع کنند.
به دلیل حمایت
های قضایی، زنان مسلمان میتوانند در همه مجامع حضور فعال داشته باشند.
لازم است به
دلیل بهرهگیری از دیدگاه اسلام نسبت به حقوق انسانی زنان، حقوق مشترک زن و مرد و حقوق ویژه زنان اقدام کنیم و وظیفه ما زنان مسلمان است که الگویی شایسته به جهان ارائه دهیم.
امیدواریم نسبت به پیشنهاد تدوین سند مشترک میان کشورهای اسلامی اقدام اساسی صورت گیرد. همچنین با ارائه الگوی شایسته بتوانیم زنان را در کل جهان اسلام هدایت کنیم.
باید در جهت ترویج فرهنگ و سیره رضوی، معصومی، فاطمی، علوی و مهدوی بیشتر تلاش کنیم.

https://shoma-weekly.ir/HHUw41