ادب و هنر

حضور کم‌رنگ سریال‌های انقلابی در سیما

تلویزیون که طبق روال هر سال برای ایام دهه فجر پخش مجموعه‌های نمایشی متناسب با این ایام را در دستور کار قرار می‌دهد؛ امسال این روند به حداقل رسیده و اغلب شبکه‌های سیما به پخش مجموعه‌های سال‌های قبل اقدام می‌کنند یا پخش سریال روتین خود را ادامه می‌دهند.

هرسال با رسیدن ایام دهه مبارک فجر، پخش برنامههای صدا و سیما با تغییر محتوایی و همچنین ساختاری مواجه میشود. پخش سریالها و فیلمهای سینمایی در شبکههای تلویزیونی و برنامههای متنوع رادیویی به نوعی حال و هوای انقلابی و خاطرات را در ذهنها زنده میکند.

اما امسال این موضوع درباره شبکههای تلویزیونی فرق میکند؛ تلویزیون که طبق روال هر سال برای ایام دهه فجر پخش مجموعههای نمایشی متناسب با این ایام را در دستور کار قرار میدهد؛ امسال این روند به حداقل رسیده و اغلب شبکههای سیما به پخش مجموعههای سالهای قبل اقدام میکنند یا پخش سریال روتین خود را ادامه میدهند.

در این ایام دو سریال جدید، سهم شبکههای تلویزیونی است که هر دوی این سریالها از تولیدات شبکه دو سیما هستند؛ ضمن اینکه یکی از سریال‌‌های دهه فجر نیز مختص گروه کودک و نوجوان طراحی شده است؛ اتفاقی که طی این سالها ما کمتر شاهد آن بودیم. امسال با پخش سریال‌‌های دهه فجر تلویزیون، شاهد ایفای نقش بازیگرانی چون محمد کاسبی، جعفر دهقان، بیژن امکانیان، بابک حمیدیان، حامد کمیلی، عباس غزالی، امیرحسین صدیق، پژمان بازغی، پروانه معصومی و مجید مظفری خواهیم بود.

در میان سریالهایی که برای ایام دهه فجر امسال تلویزیون در نظر گرفته شده‌‌اند، «حانیه» اصلی‌‌ترین مجموعه معرفی شده است که داستان آن در حوالی سال 57 میگذرد. پخش این سریال 13 قسمتی از 11بهمن ماه همزمان با آغاز ایام دهه فجر از شبکه دو سیما شروع میشود. «حانیه» به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری و تهیهکنندگی علی مهام با موضوع انقلاب اسلامی ساخته شده است و جعفر دهقان، محمد کاسبی، میرطاهر مظلومی، عباس غزالی، الهام چرخنده، زهرا سعیدی، هستی مهدویفر، رزیتا غفاری، سیما خضرآبادی به همراه 20 بازیگر یزدی در آن ایفای نقش کردهاند. این سریال مناسبتی محصول سیما فیلم است.

«زیر لب بشمار» از دیگر تولیدات شبکه دو است که برای کودک و نوجوان ساخته شده است. این مجموعه مناسبتی به کارگردانی بهمن شهروان و تهیهکنندگی پروین شمشکی در 10 قسمت 35 دقیقهای برای پخش در ایام دهه فجر در نظر گرفته شده است و داستان آن درباره گروه پنج نفرهای از نوجوانان، متشکل از دوستانی هم محلی است که تصمیم میگیرند برای شرکت در مسابقه دهه فجر مدرسهشان، دست به ساختِ فیلمی درباره انقلاب اسلامی بزنند. امیرحسین صدیق، آزیتا لاچینی، اسماعیل سلطانیان، امیررضا میرآقا، لیلا شوقی، رضا حاجی درویش، افشین ذینوری، علی ثانیفر، حسین مکرمی و بازیگران نوجوان امیرعلی تقی، مانی رحمانی، محمد حسین سلامی، سامان میرحسینی، شهراد نظام الملکی از بازیگران سریال «زیر لب بشمار» هستند.

همچنین شبکه یک که مدتی است سریال «گذر از رنجها» - کاری از فریدون حسنپور - را هر شب به روی آنتن میبرد، در ایام دهه فجر نیز پخش این مجموعه را ادامه خواهد داد و برههای از دوران تاریخ پهلوی در قالب این مجموعه به روی آنتن خواهد رفت. «گذر از رنجها» به تهیهکنندگی علی لدنی هر شب ساعت 22 و 20 دقیقه از شبکه اول پخش میشود. این مجموعه که بخش عمدهای از آن در شمال کشور تصویربرداری شده، داستان زندگی زنی به نام «دنیا» را از لحظه تولد تا مرگ روایت میکند. این سریال، درام تاریخی است و در آن زندگی دنیا از سال 1335 تا 1369به تصویر کشیده میشود.

در این سریال پژمان بازغی، بیژن امکانیان، بابک حمیدیان، ترلان پروانه، پیام دهکردی، جعفر دهقان، مهرام رجبی، ماهچهره خلیلی، نگین معتضدی، سعید آرمند، داود فتحعلی بیگی، حسین عابدینی، آزیتا ترکاشوند، مریم خدا رحمی، هستی مهدی فر، مجیدپتکی، فریبا خاتمی و سیما خضرآبادی نقشآفرینی کردهاند.

شبکه تهران نیز برای دهه فجر امسال سریالی برای تولید نداشته و قرار است سریال «تا صبح» به کارگردانی مجید جوانمرد را بازپخش کند. باز پخش این سریال از چهارم بهمن ماه در شبکه تهران آغاز شده است. «تا صبح» هر روز ساعت 13 و 30 دقیقه به روی آنتن میرود. در این مجموعه که محصول سال 85 است امین زندگانی، زندهیاد عسل بدیعی، پروانه معصومی، مجید مظفری، ستاره اسکندری، مارال فرجاد، رامتین خداپناهی، محمد کاسبی و... نقشآفرینی کردند.

https://shoma-weekly.ir/Oy314V