نگاه

حضور بیشتر زنان در مجلس

نگاه جنسیتی به نمایندگان زن و جدا کردن آن‌ها از نمایندگان دیگر مجلس خطایی است که معمولا وقتی می‌خواهند ذره‌بینی روی مجلس بیندازند مرتکب می‌شوند در صورتی که به واسطه وظایفی که در قانون برای نمایندگان پیش‌بینی شده هیچ تفکیکی بین زن و مرد بودنشان نیست.
فاطمه رهبر- هر از گاهی اخبار نادرست با تیترهای جنجالی مبنی بر عملکرد ضعیف فراکسیون زنان منتشر میشود، این در حالی است که علیرغم تعداد کم زنان در مجلس، فعالیت بسیاری داشته و در روند قانون گذاری و تصمیم سازیها مثبت و مؤثر ظاهر شدهاند.

نگاه جنسیتی به نمایندگان زن و جدا کردن آنها از نمایندگان دیگر مجلس خطایی است که معمولا وقتی میخواهند ذرهبینی روی مجلس بیندازند مرتکب میشوند در صورتی که به واسطه وظایفی که در قانون برای نمایندگان پیشبینی شده هیچ تفکیکی بین زن و مرد بودنشان نیست.

نمایندگان خانم مجلس در کنار بقیه همکاران مرد خود به عنوان نماینده وظایف زیادی را بر عهده دارند، چه در کمیسیونها و چه در حوزه انتخابیهشان. گاهی از یک حوزه انتخابیه که فقط یک نماینده دارد فقط یک خانم انتخاب شده بنابراین این خانم فقط نباید به امور زنان حوزه انتخابیه خود بپردازد. نمایندگان از ابتداییترین مسائل حوزه انتخابیهشان تا مسائلی مثل انرژی هستهای را پیگیری میکنند. پس نگاه جنسیتی به اینکه یک نماینده زن چه کار میکند و چرا صدای نمایندههای زن در نمیآید درست نیست. به عنوان نمونه من به عنوان نمایندهای که از جنس خانمها هستم نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم هستم و ممکن است در قسمتهای دیگر مجلس هم مسئولیتهایی را بر عهده داشته باشم. لکن من به دلیل اینکه زن هستم و علاقه شخصیام این است، وظیفه خود میدانم که به دنبال امور بانوان که بیش از نیمی از جمعیت کشور هستند، باشم.

البته افزایش تعداد بانوان در مجلس شورای اسلامی ضروری است. در قوانین کلی کشور، ممنوعیت و محدودیتی برای حضور زنان در مجلس نداریم و افزایش حضور آنها نیازمند فرهنگسازی است تا زنانی که برای ورود به مجلس شورای اسلامی نامزد میشوند مورد اقبال قرار گیرند. از سوی دیگر این موضوع نیازمند حمایتهای قانونی است تا با فرهنگسازی ایجاد شده بتوانیم شاهد افزایش حضور زنان در مجلس باشیم.

در گذشته پیشنهادی برای افزایش حضور نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی ارائه داده بودیم که این پیشنهاد دوباره مطرح شده است. در صورتی که این پیشنهاد به تصویب برسد حداقل ۲۵ نفر از نمایندگان در دوره جدید خانمها خواهند بود.

https://shoma-weekly.ir/6QL2sR