نگاه

حرف دل مردم در مذاکرات

تیم مذاکره کننده ایرانی قبل از پرواز به ژنو با کمیسیون امنیت ملی دیدار کرد. آنچه در این کمیسیون به تیم مذاکره کننده گفته شد حرف دل مردم است.

محمدکاظم انبارلویی- امروز دور سوم گفتگوهای ایران و 1+5 در ژنو آغاز شد. اینکه در این دور گفتگوها توافقی حاصل میشود یا دور باطل گفتگوها مانند یک دهه گذشته بدون نتیجه تکرار خواهد شد بستگی به نتایج آن دارد.

ژنو در دور دوم گفتگوها شاهد ورود سراسیمه وزرای خارجه 1+5 بود. چون سخن از یک تفاهمنامه یا توافق به میان آمده بود اما دقیقه 90 ظاهرا فرانسویها آن را بههم زدند. اینکه این دور از گفتگو چه کسی زیر میز مذاکره میزند معلوم نیست. چهره ایران در منظر جهانیان و افکار عمومی مشخص است.

امروزه ایرانی عزتمند، مستقل، متعهد به مقررات و معاهدات بینالمللی، مقتدر، صلحطلب، عقلانی و اهل مذاکره و در عین حال مقاوم در برابر پنج کشور اتمی جهان که تا دندان مسلح به مخربترین سلاحهای بیولوژیک و هستهای هستند قرار گرفته است. آنها از ایران میخواهند به راهی که دولتهای هستهای در تجهیز به سلاحهای کشتار جمعی رفتهاند، نرود. این توصیه آنها یک توصیه ارشادی و اخلاقی نیست. چون خود آنها مرتکب این معصیت شدهاندو بزرگترین تهدید را برای امنیت خود و صلح جهانی فراهم آوردهاند.

ایران به آنها اطمینان داده است ما چنین راهی را نخواهیم رفت. همکاری با آژانس و نحوه رویکرد فناوری صلحآمیز هستهای ایران گواه این مدعاست. علاوه بر آن، مهمترین دلیل این رویکرد صلحآمیز،فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر تحریم تولید و تکثیر و اشاعه سلاحهای هستهای است اما آنها چشم خود را بر همه واقعیتها بستهاند و میگویند شما حتی حق غنیسازی براساس مقررات آژانس بینالمللی انرژی اتمی که عضو آن هستید را هم ندارید!

طبیعی است زیادهگویی و زیادهخواهی آنان باعزت و کرامت ملت ایران سازگار نیست و ملت ایران هرگز زیر بار چنین تحکمی نخواهد رفت. 1+5 به راه شرارت و تهدید و تحریم رفتند تا شاید نتیجه بگیرند. اما نهتنها نتیجه نگرفتند بلکه ایران اسلامی عملا وارد باشگاه اتمی جهان شد و قدرتهای جهان مجبور شدند در گفتگوها جلوی پای نمایندگان ایران بلند شوند و ادای احترام کنند. آنها رسما اعلام کردهاند در یک "جنگ غیررسمی" با ایران به سر میبرند و گاهی هم گزینه نظامی را به رخ ملت ایران میکشند. پیداست اگر میتوانستند از این گزینه استفاده کنند تاکنون کرده بودند رژیم صهیونیستی که امروز از ترس امنیت خود به 1+5 فشار میآورد تا توافقی صورت نگیرد میداند که در صورت وقوع جنگ در منطقه در همان لحظات آغاز جنگ از صفحه جغرافیای منطقه حذف خواهد شد و باید مورخان سالها تلاش کنند تا وجود چنین رژیمی را در این صفحه جغرافیایی اثبات کنند و یا تشخیص بدهند. پیشرفت مذاکرات در ژنو 2 نشان از ظهور اندکی عقلانیت در برخورد آنها داشت. البته معلوم شد شکست مذاکرات به خاطر ناهمخوانی آنها در تشخیص منافع و مصالح خودشان است.

ایران در این دور گفتگوها پیش از مذاکرات در توافق با آژانس اقدامات اعتمادساز بیسابقهای انجام داده تا بهانه را از آنها بگیرد لذا در این دور از گفتگوها آنها هیچ بهانهای نخواهند داشت و اگر از عقلانیت سیاسی پیروی کرده، شرارت را رها نمایند میشود به نتیجه رسید. آنها نیک میدانند که تحریمها و تهدیدها هیچ اثری در پیشرفت پروژه هستهای ایران نداشته است بنابراین باید این رویکرد را رها کنند. ادامه تحریمها ممکن است ایران را به مسیری بکشاند که هرگز به فکر آن نبوده است. لذا 1+5 باید ادبیات جدید گفتگو که محصول دولت یازدهم است را قدر بداند. اگر با نمایندگان اعزامی ایران به ژنو توافق نکنند دیگر در هیچ تاریخی و هیچ دولتی روی توافق نمیتوانند حساب باز کنند.

تیم مذاکره کننده ایرانی قبل از پرواز به ژنو با کمیسیون امنیت ملی دیدار کرد. آنچه در این کمیسیون به تیم مذاکره کننده گفته شد حرف دل مردم است.

مردم میگویند ادامه تحریمها را ادامه مذاکرات معنا ندارد باید به سمت تعلیق مذاکرات رفت تا 1+5 تعلیق غنیسازی را به گور ببرد.مردم میگویند تا تحریمها لغو نشود دیگر نباید به مذاکرات دل بست، دشمن میخواهد روی عزت و کرامت ملت معامله کرده و استقلال کشور را نابود کند. ملت هرگز به چنین معاملهای تن نخواهد داد. امروز باید به ماجراجویی دشمنان خاتمه داد. ملت اطمینان دارد فرزندان انقلابی ایران که در این گفتگو نمایندگی ملت را به عهده دارند حرف آخر را که از اول به آنها گوشزد کردهاند خواهند زد و برای همیشه آنها را از ادامه دشمنی با جمهوری اسلامی پشیمان خواهند کرد. طرح سه فوریتی الزام دولت به حفظ حقوق هستهای با بیش از 100 امضا که دیروز در آستانه سفر نمایندگان اعزامی جمهوری اسلامی به ژنو به هیئت رئیسه تقدیم شد. نشانه هوشمندی نمایندگان ملت و حس بدبینی و مقاصد سوء دشمنی اسلام و نظام است. این طرح که متضمن حقوق هستهای ملت است برای همیشه طمع دشمنان را از تسلیم شدن دولت در برابر زورگویی‌‌های آنان قطع میکند.

https://shoma-weekly.ir/2EAHwa