نگاه

حد انتظارات تا حصول اجرای توافق هسته‌ای

یک اشتباه کلان ملی در باز گذاشتن دروازه‌ها به روی شرکت های خارجی ممکن است با نگاه حضور در بازار مصرف ایران و فروش محصولات شرکت های مورد نظر، ضربه ساختاری را به اقتصاد کشور و تولید و اشتغال و صادرات و پایداری بهره‌وری وارد سازد. لذا ضروری است با نظارت دقیق مجلس هر نوع مراوده و ارتباط اقتصادی با اولویت بندی و ملاحظات سیاسی و فرهنگی و مبتنی بر عواملی شامل تامین سرمایه و سرمایه‌گذاری لازم، انتقال فناوری و مشارکت سهامداری در اجرای طرح ها و برنامه‌های بزرگ در قالب برنامه‌های جامع توسعه کشوری بوده و اگر تحریم‌ها برطرف شدند، رویکردهای پسا تحریم بازگشایی بازار مصرف به روی کالاهای خارجی نباشد.
نصر عزیزی- بر اساس شواهد و قرائن و اظهارات دستاندرکاران توافق هستهای زمان اجرای آن برای ورود به مقدمات اجرای تعهدات اولیه طرفین و شروع لغو تدریجی تحریم ها بین 4 تا 6 ماه زمان لازم دارد. حال چرا این فاصله قابل توجه مورد تاکید گروه مذاکره کننده نبوده است، محل بحث و یکی از ابعاد منتقدان و کارشناسان نگران به شاکله اصلی توافق میباشد. حال اگر با اغماض و یا تساهل و تسامح به پذیرش این محدوده زمانی مقید باشیم، از باب تعهد و مسئولیت در قبال انتظارات مردم و افکار عمومی به چند موضوع با اهمیت باید توجه شود که دستگاه اجرایی در این خصوص باید پاسخگوی جامعه باشند:

1- آنچه که تا قبل از حصول توافق انتظارآفرینی در فضای افکار عمومی نمود، از رویکرد اعتدالی خوبی برخوردار نبود و آن اینکه تلفیقی از سبد مشکلات اساسی و روزمره جامعه، اعم از بخش های تولیدی و معیشت روزمره مردم و حتی نوع نگاه به برنامههای کلان با سبدی از مصداقهای خیالی مرتبط با توافقنامه، در فضای مصاحبهها و سخنرانی ها وتبلیغات بعضی از مسئولان، جفا به مردم بوده است که در فاصله مورد نظر تا زمان اجرا باید اصلاح و تعدیل شود و شائبههای سیاسی و جریانی القاء نشود.

2- با طرح حقایق و واقعیات، مردم محاسبه جیب خود و سبد داراییها و گردش اندوخته مالی و برنامه کوتاه مدت چرخش و هماهنگی با شرایط اقتصادی کشور را مینمایند ولی در فضای جنگ روانی وعدههای بی ثباتی و ناآرامی و بی تصمیمی و آشفتگی در بازارهای مختلف تشدید میشود و دولت باید پاسخگو باشد.

3- در مدت زمان محدود توافق هستهای و خشک نشدن جوهر آن اشتهای سیریناپذیر شرکت‌‌‌‌های آمریکایی و اروپایی فوران کرده و اتفاقاً همان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها که بیشترین همراهی را با شبکههای تبلیغاتی صهیونیستی و مبادی تحریم تهدید داشتهاند، به دنبال رقابت و حضور در بازارهای ایران هستند. عقل سلیم حکم میکند آنهایی که تا روز آخر در تفاهم با ملت ایران از هیچ جنایتی فروگذار نکردند، بسته به نقش و سهمی که در پیشنهادهای مرتبط با منافع و مصالح ما دارند، اولویتبندی شوند و همانگونه که بارها در مواضع بینالمللی خود بیان کردیم که ملت ایران روزی پاسخ این نوع شرارتها و خصومتها راخواهد داد، امروز همان روزها است و دولت از سر مواضع عزت خود نباید به سادگی از کنار این مهم عبور نماید.

4- یک اشتباه کلان ملی در باز گذاشتن دروازهها به روی شرکت های خارجی ممکن است با نگاه حضور در بازار مصرف ایران و فروش محصولات شرکت های مورد نظر، ضربه ساختاری را به اقتصاد کشور و تولید و اشتغال و صادرات و پایداری بهرهوری وارد سازد. لذا ضروری است با نظارت دقیق مجلس هر نوع مراوده و ارتباط اقتصادی با اولویت بندی و ملاحظات سیاسی و فرهنگی و مبتنی بر عواملی شامل تامین سرمایه و سرمایهگذاری لازم، انتقال فناوری و مشارکت سهامداری در اجرای طرح ها و برنامههای بزرگ در قالب برنامههای جامع توسعه کشوری بوده و اگر تحریمها برطرف شدند، رویکردهای پسا تحریم بازگشایی بازار مصرف به روی کالاهای خارجی نباشد.

5- امید است در این رویارویی توافق مصلحتی با دشمن، برنامههای ایران 1400، برنامه ششم توسعه، قوانین برنامه و بودجه سالانه و رهنمودهای اقتصاد مقاومتی فراموش نشود. شاه کلید پیروزی ما از رهگذر این توافق و هماوردی با شیطنتهای دشمن و حفظ احتمالی تحریمها، رهنمودهای اقتصاد مقاومتی است.

https://shoma-weekly.ir/zbU9FW