نگاه

حجت شرعی برای رأی به فهرست

محک های گوناگون سبب تفاوت جمع بندی جبهه مؤمن و انقلابی شده و آرا تقسیم خواهد شد. در این میان، گفتمان اقلیتی تر اما منسجم رقیب، کرسی مجلس را فتح کرده و خسارت های زیادی به بار آورده است. در حالی که اعتماد به خردجمعی اصولگرایان با سلایق گوناگون اما با دغدغه واحد حفظ ارزشها، توان تمرکز آرا و جلوگیری از تقسیم سبد رأی اصولگرایان را خواهد داشت.
محمد مهدی اسلامی- تک مرحله ای شدن انتخابات 1392، برای بسیاری غیرقابل پیش بینی بود. اگر نه، شاید برخی نامزدها - که اعلام کرده بودند برای تثبیت گفتمان خویش خواهند ماند و در مرحله دوم به یاری نامزد صعود کرده اصولگرایان می شتابند- روش دیگری بر می گزیدند. شوک قریب نیم درصدی دکتر روحانی به اصولگرایان و صعود در مرحله اول، یک «هوش باش» به دغدغه مندان واقعی آرمانهای انقلاب اسلامی بود.

شوک 92، خلوص گرایان را به این باور رساند که گاه وسواس بیش از اندازه در ارزیابی کارنامه کسانی که قابل قبول هستند؛ ما را به وضعیتی دچار خواهد کرد که بسیار کمتر از آستانه انتظارمان است.

تجربه 92، زیربنای ائتلاف انتخاباتی 94 شد. با همه سختی ها و فراز و نشیب ها، اینک مسیر پیموده شده است و تا انتخابات معهود، روزهای اندکی باقی است. با همه این احوال، هنوز زمزمه یک دغدغه پرتکرار است. اینکه برخی از گزینه های نهایی شده از سوی اصولگرایان، شاید خلوص ایده آل را نداشته باشند و رأی به آنها خلاف سپردن امانت به اهلش است.

نگاهی به تجربه بارها آزموده شده پیشین، راهگشای این معبر است. باید پذیرفت که محک های گوناگون سبب تفاوت جمع بندی جبهه مؤمن و انقلابی شده و آرا تقسیم خواهد شد. در این میان، گفتمان اقلیتی تر اما منسجم رقیب، کرسی مجلس را فتح کرده و خسارت های زیادی به بار آورده است. در حالی که اعتماد به خردجمعی اصولگرایان با سلایق گوناگون اما با دغدغه واحد حفظ ارزشها، توان تمرکز آرا و جلوگیری از تقسیم سبد رأی اصولگرایان را خواهد داشت.

شاید به باور برخی رأی به یک فهرست، به مثابه شانه خالی کردن از تکلیف شرعی تلقی گردد. این در حالی است که شناخت کامل و همه جانبه از جمیع نامزدهای فراوان انتخابات عموما خارج از توان فردی است. سخنان امام خامنه ای - ایشان که بیشترین اشراف به مسائل کشور را دارند و به اذعان دوست و دشمن با برخورداری از حافظه ای کم نظیر، در شناخت نخبگان کشور بی مانند هستند- نشان داد که خارج از توان فردی دانستن این ارزیابی واقع گرایانه است. آنجا که در آستانه رأی دادن در چهارمین دوره انتخابات شوراها فرمودند: « بعضی از این حضرات را از نزدیک میشناختم، بعضی را هم نمیشناختم» حجت شرعی، جمله بعدی این مرجع تقلید بود: «لکن اعتماد کردم به همین فهرستهایی که پیشنهاد میکنند.»

شاید پیش از این، چنین صراحتی در تأیید حجت شرعی بودن فهرست پیشنهادی مؤمنین ابراز نشده بود. اما این جواز اخیرا - در حالی که با هشدار پیشین درباره نفوذ چهره هایی با ظاهر مطلوب اما با هدف استحاله نظام حساسیت بیشتری حس می گردید- شفاف تر و جزئی نگرانه تر بیان گردید و رأی دادن و اعتماد به فهرستی که از سوی افراد متدین، مؤمن، انقلابی و در خط امام معرفی شده باشد، منطبق بر تکلیف شرعی دانسته شد و حتی آسودگی خاطر داده شد که «ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد و غلط انتخاب کنیم، عیبی ندارد؛ خدای متعال از ما قبول خواهد کرد، چون کار خودمان را کردهایم.»

https://shoma-weekly.ir/CTxA7N