نگاه

حاشیه‌ای بر حاشیه‌ها

رئیس جمهور محترم که این روزها سخت درگیر حل مشکلات معیشتی و اساسی جامعه هستند، و باید همگان ایشان را حمایت نمایند، چند دقیقه‌ای از مقدمات جلسات هیئت دولت را به مقابله با حاشیه‌سازیها اختصاص دهند و مسئولان را موظف سازند هر کدام در حوزه کاری خود اهداف، خواسته و یا ناخواسته کسانی که به هر دلیلی و به هر نحوی از موفقیت دولت راضی و خوشحال نیستند، را خنثی و برخورد لازم بدور از فضای رسانه‌ای انجام شود.

نصرعزیزی- تجربه ثابت نموده هر گاه فضای کشور توأم با آرامش و بدور از جنجال سازیها و غوغاسالاریها بوده، مسئولان با فراغت خیال و همدلی بیشتری همه وقتشان را بر مسئولیتهای پذیرفته متمرکز کردهاند و نتایج خوبی هم حاصل گردید. بر عکس حاشیهسازیهای کم ارزش همانگونه که از معنیاش پیداست دور نمودن و دور شدن از متن و موضوع است که در اهداف و نیات طراحان نادان و یا غیردلسوز و چه بسا خائن آنها نباید شک داشت.

توجه شود دهه اول انقلاب با وجودی که دهه جنگ و بحرانها و اهتمام ملت برای تثبیت نظام و ایجاد امنیت و آرامش پایدار بود، اقدام حاشیهسازان برای کنار کشاندن مسئله اصلی یعنی جنگ، همواره با نهیب مقدس امام راحل مواجه بوده و آن همه موفقیتهای فوق تصور یکی پس از دیگری بدست آمد.

امروز که با وعدهها و نصرت الهی نظام ما جایگاه ویژهای در جهان و بخصوص منطقه بدست آورده، از دشمنی دشمنان چیزی کم نشده، بلکه نوع و ماهیت وشدت آن از نظر کمی و کیفی و متناسب با شرایط کشورما بسیار متفاوت هست و شرح این ماجرا فهرست اقداماتی است که همزمان با ثبات و پیشرفت کشور به مرحله اجرا در آمده و ناکام بودهاند.

عقل و تدبیر حکم میکند در شرایطی که نمایندگان ملت در عرصه دیپلماسی و بر اساس منافع و مصالح نظام پای میز مذاکره حضور دارند، از مؤلفهها و شاخصهای حمایت در میادین سیاست، اقتصاد، نظامی، امنیت، مدیریت و از همه مهمتر افکار عمومی برخوردار باشند.

اگرچه این مؤلفهها در پرتو هدایتهای رهبری معظم تحت عناوین شاخصهای اقتدار وجود داشته و خواهند داشت، ولی ساز ناسازگار و صدای نامحرم میتواند طرف مقابل را در آرایش صحنه مذاکرات و به زعم خود چانهزنی با طرح موضوعات جدید امیدوار سازد. در این رابطه برخی مسئولان بر اساس دریافتها و اطلاعات داده شده و یا نگرشهای کارشناسی به خالی بودن خزانه کشور، ضمن تاکید بر وضعیت خوب و مناسب ذخیره ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی پرداختهاند و برخی نیز با تغافل و یا شیطنت رسانهای به این امردامن زدهاند و البته موضوع تنها به این نکته ختم نشده، بلکه در بعضی از اظهارنظرهای مسئولان در نقد یا رد رویکردهای دولت قبلی به این قبیل اظهارات پرداختهاند.

تکیه کلام این نیست که چنین نقد و نظرهایی نباید باشد، بلکه از مختصات اظهارات مدبرانه این است که به حساسیت موضوع، زمان و مکان اظهارنظرها، فایدههای مترتب بر آن، چرایی طرح موضوع، سوء استفادههای احتمالی، رودست خوانی خط نفوذیها و شرایط  برای یک فضای مذاکره توأم با موفقیت با دشمنان مکار و بی اعتماد توجه لازم بشود.

بنظر میرسد با نوع فضای مدیریتی شکل گرفته و میدانداری بعضی از کسان و رسانهها که دل در اردوگاه فتنه داشتهاند، رئیس جمهور محترم که این روزها سخت درگیر حل مشکلات معیشتی و اساسی جامعه هستند، و باید همگان ایشان را حمایت نمایند، چند دقیقهای از مقدمات جلسات هیئت دولت را به مقابله با حاشیهسازیها اختصاص دهند و مسئولان را موظف سازند هر کدام در حوزه کاری خود اهداف، خواسته و یا ناخواسته کسانی که به هر دلیلی و به هر نحوی از موفقیت دولت راضی و خوشحال نیستند،  را خنثی و برخورد لازم بدور از فضای رسانهای انجام شود.

با این رویکرد حتماً رضایت رهبری و مردم و حمایت همه جانبه آنها تحصیل و فضای مناسب برای توفیقات بیشتر دولت و مسئولان فراهم میگردد. لازم به یادآوری است پرداختن به این موضوع هیچ مغایرتی با فضای آزادی و بحث و مجادله احسن و نقدهای کارشناسی دلسوزانه و شور و نشاط رسانهای و اهل قلم ندارد و محدودیتی تلقی نمیشود. آنچه باید به آن توجه شود، ما دشمنان جدی و فعال و حاضر در صحنهای داریم که هیچگاه، مگر تا رسیدن به مرزهای اقتدار همه جانبه در همه شاخصهای اثرگذار و تعیین کننده روابط بینالملل، ما را رها نمیسازند.

به همین دلیل مسئولان عنایت ویژهای در بعضی از شرایط حتی طرح بعضی از نامحرمانههای نظام از زبان آنها باید محرمانه تلقی کرد.

https://shoma-weekly.ir/HosImf