ادب و هنر

جوانان ما با این تناقضات فرهنگی چه کنند؟!

در نشست همفکری دومین همایش هالیوودیسم و سینما که با حضور چند تن از سینماگران و صاحب نظران عرصه سینما برگزار گردید، جهانگیر الماسی، عضو فرهنگستان هنر، بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما ضمن انتقاد از رسانه ملی به خاطر افراط در نشان دادن فیلم‌های آمریکایی و بعضی برنامه‌های متضاد با اندیشه اسلامی، چنین روندی را مغایر با اهداف و ارزش‌های فرهنگی جامعه دانست و اظهار داشت در حالی که ما می‌خواهیم در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر به نقد سینمای هالیوود و آمریکا بپردازیم، اما شاهدیم که از تلویزیون خودمان مدام فیلم‌های آمریکایی به نمایش در آمده و همین نیز باعث می‌شود تا ابهامات و پرسش‌هایی در اذهان عمومی شکل گیرد. بنابراین این دوگانگی در سیاست‌ها و عملکردهای فرهنگی قابل توجیه و قابل پذیرش نیست.جهانگیر الماسی در این جلسه گفت: متاسفانه در داخل کشور به دلیل عملکرد بعضی از مدیران فرهنگی، یک تبلیغات وسیعی برای گرایش جوانان به سمت سینمای هالیوود وجود دارد. بنابراین باید اول مشرب فکری هالیوود را برای جوانان داخلی بیان کنیم. هالیوود آن چنان که ما به سینما نگاه می‌کنیم نگاه نمی‌کند. سینما در آنجا شو و بیزنس است، صنعت است، محل در آمد است. بخاطر همین در چنین سینمایی هم می‌توانند آدم‌ها را عریان کنند، هم خشونت به ورزند، هم دروغ بگویند، هم واقعیت مجازی بسازند و هم گذشته را تحریف نمایند، چنانکه همه اینها را بر علیه ما انجام داده اند. از حمله عقاب‌ها گرفته تا 300 و سنگسار ثریا و غیره و غیره. منتهی واقعیتی که در هالیوود وجود دارد یک برنامه ریزی و طرح و نقشه جامع وجود دارد بطوری که همه نهادهای فرهنگی اجتماعی، سیاسی و نظامی آمریکا با هالیوود هماهنگ هستند وهالیوود درآمریکا تنها و مستقل نیست. بنابراین بد نیست که مردم و جوانان رابطه هالیوود با اف بی آی، سیا، پنتاگون و سایر دستگاه‌های سیاسی و فرهنگی غرب را بشناسند. آنجا اینطور نیست که من بنشینم و مثل اینجا طرحی را در خانه بنویسم و بیاورم ارشاد و ببینم حالا تصویب می‌شود یا نمی‌شود. در آنجا تهیه کننده بر اساس مصالح ملی و منافع ملی کشورش و طبق سیاست‌های اتخاذ شده توسط سیاسیون پیش می‌رود و اهداف کشورش را از طریق فیلم و سینما در دنیا دنبال می‌کند. آنها از لحظه‌ای  که شروع به نوشتن فیلمنامه می‌کنند، برای پخش آن در سراسر جهان نیز برنامه ریزی انجام می‌دهند. اما اینجا اگر به طوراتفاقی هنرمندی به شکل خودرو کار با ارزشی بسازد ما تازه او را درو می‌کنیم!
جهانگیر الماسی افزود: ما تکلیفمان با سینما در ایران مشخص نیست. صنعت است، هنر است، رسانه است؛ اقتصاد است، فرهنگ است، سرگرمی است؛ بیاییم و ببینیم ما که در برابردشمنی به این قدرت  می‌ایستیم چند در صد ازفیلم هایمان قابل مقابله با آنهاست و با برنامه ریزی وفکر درست شده اند. چقدر در این زمینه برنامه ریزی و سرمایه گذاری داشته ایم. پس باید از این زاویه هم سینمای کشورمان را تقویت کنیم و نظم تازه‌ای  به آن ببخشیم. سی سال است که با آمریکا داریم مبارزه می‌کنیم و صبح تا شب از رادیو و تلویزیون مرگ بر آمریکا پخش می‌ کنیم و می‌گوییم نظام و فرهنگ آمریکا فلان و فلا ن و است اما تمام فیلم‌های آخر شب تلویزیون ما از سینمای آمریکاست. یک نکته عجیبی برایتان بگویم، در حالی که ما خلقت را با توجه به مشرب فکری و دینی خود به درستی بر اساس اراده الهی می‌دانیم و جهان و هستی و انسان را آفریده حق تعالی می‌دانیم، اما شب‌ها شبکه چهار و مستند را نگاه بکنید، در کمال تعجب می‌بینیم که برنامه‌های ظاهراً علمی و مستندی از آنها پخش می‌شود که نگاهشان به هستی و انسان بر مبنای تفکر و نگاه ماتریالیستی است و تکامل را از نگاه ماتریالیستی نشان می‌دهند. این جوان ما این وسط چکار می‌کند و چه اتفاقی برایش می‌افتد. جوان ما از صبح تا 12 شب یک چیزی از تلویزیون می‌بیند و از 12 شب تا 6 صبح یک چیز دیگر! بروید در سیمای مستند ببینید! صبح تا شب برنامه می‌بینیم در باره آفرینش ، بعد آخر شب می‌شود تکامل! این را جوان ما چطوری حل بکند.
جهانگیر الماسی در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت آموزشی در آموزشکده‌ها و دانشکده‌های هنری و سینمایی گفت: نظام آموزش هنری را ببینید. تمام مدارس سینمایی ما سینما را از مشرب فکری آمریکا تعریف می‌کنند. در تمام دانشکده‌ها و آموزشکده‌های سینمایی اولین کسی که معرفی و تعریف می‌کنند،آلفرد هیچکاک است. هیچکاک یک مهندس و کارگردان سینماست؛ خیلی هم خوب و خیلی هم ارزشمند است. اما ما نباید بر اساس مشرب فکری دیگران حرکت بکنیم. این مشرب فکری چه ربطی دارد به ما! بنده می‌خواهم بهره برداری از ابزار سینما و زبان فیلم بهره برداری رسانه‌ای  بکنم تا به تبیین ارزش‌هایی بپردازم که 1400 سال است به عمد مسکوت مانده‌اند  و اکنون باید با پرچمداری ایران احیا شوند.این بازیگر سینما همچنین افزود: چرا ما فیلمسازان آمریکایی و اروپایی مخالف سیستم آمریکا و هالیوود را به جوانان خود معرفی نمی‌کنیم. آیا فقط مایکل مور مخالف سیستم آمریکاست یا ده‌ها فیلمساز شاخص دیگر وجود دارند که با آن سیستم و نگاه مخالف هستند اما اسمی از آنها اینجا برده نمی‌شود.
عضو فرهنگستان هنر همچنین از وجود تبعیض در سینمای ایران اظهار تاسف کرد .

https://shoma-weekly.ir/Ub9U3M