نگاه

جهش تولید مسأله راهبردی اقتصاد ما

برای تحقق جهش تولید لازم است اقتصاد کشور تولیدمحور شود. بنابراین دولت باید همت جهادگرانه را در تولیدکنندگانمان تقویت کند
حسین انواری- جهش تولید که شعار سال 1399 است، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی و مسألهای راهبردی برای اقتصاد ماست که میتواند ثروت ملی را تولید و عدالت اجتماعی را برقرار کند. جهش تولید موضوع کوتاه مدت نیست و با تغییر شرایط کشور نظیر تحریمها و شیوع بیماری کرونا نباید دستخوش تغییر و به دست فراموشی سپرده شود.

با شناسایی الزامات جهش تولید به وظایف دولت در تحقق این مهم خواهیم رسید. دولت باید کارآفرینی را توسعه بدهد و به نقش اساسی آحاد مردم به عنوان عنصر اصلی توسعه توجه کند. دولت در خصوص قانون مالیات مواردی در قانون را که در شرایط عادی میتوانستند مفید باشند، ولی الان در شرایط اضطراری مانعی برای تولید هستند باید اصلاح کند. دولت باید علت تعطیلی واحدهای تولیدی را بیابد و آنها را راهاندازی کند. این واحدها مشکلات حقوقی، مالی و یا مدیریتی دارند که دولت باید این مشکلات را رفع کند. مهم است که دولت باید کشور را در تأمین نیازهای اساسی خودکفا کند.

برای تحقق جهش تولید لازم است اقتصاد کشور تولیدمحور شود. بنابراین دولت باید همت جهادگرانه را در تولیدکنندگانمان تقویت کند و برای این منظور باید از تولیدکنندگان حمایتهای قانونی، اجتماعی و مالی کند و در مورد آنها مکانیسمهای تشویقی را به کار ببرد. دولت باید مردم را در حوزه تولید فراخوان و راهنمایی کند و آنها را در این زمینه مشغول سازد. برای جهش تولید نیاز به تزریق همت جهادگرایانه جدید به کالبد جامعه داریم.

دولت با فعال کردن اشتغالهای کوچک و تولیدات کوچک هم میتواند اشتغالزایی کند و هم بدون سرمایهگذاریهای بزرگ نیازهای کشور را تأمین کند.

برای خودکفایی باید در دو بخش صنعت و کشاورزی سرمایهگذاریهای جدی صورت بگیرد و برای این منظور دولت باید فعالان این بخشها را تشویق و همراهی کند و صدور مجوزهای لازم برای توسعه صنعت و کشاورزی کشور را تسهیل سازد. توانمندسازی بخش خصوصی باید در دستور کار دولت قرار بگیرد. در این راستا لازم است دولت پیشقدم در باز کردن گرههای بخش خصوصی شود. ضمن اینکه تقویت صنایع دانشبنیان در تحقق شعار سال حائز اهمیت است. تنظیم بازار داخلی و حل مشکلات بانکی، ارزی و صادرات هموارکننده مسیر تحقق جهش تولید هستند.

در زنجیره تولید مبارزه با فساد جزو الزامات جهش تولید است. لازم است در مبارزه با فساد دولت با قوه قضائیه و قوه مقننه همکاری کند. برای مبارزه با مفاسد اقتصادی نیاز به اصلاح قانون است که در اینجا مجلس باید به کمک بیاید و برای حل تنگناهای حقوقی و قضائی در این خصوص دستگاه قضا وارد عمل شود.

در پایان باید گفت تحقق جهش تولید مربوط به وظایف یک قوه نیست و همه باید کمک کنند، منتهی الان سکاندار این مهم دولت است که باید پیشتاز باشد.

https://shoma-weekly.ir/Ep9hUo