ادب و هنر

جنگ شناختی فراتر از جنگ رسانه ای

جنگ شناختی تکنیکی جدید برای اثرگذاری بر مخاطب است.

در جنگ شناختی دشمن از چند سلاح اعتماد زدایی، نا امیدسازی جامعه، منفی سازی و سیاه نمایی، از بین بردن مشروعیت‌ها، فرهنگ و سنت جامعه و زیر سوال بردن اعتبار دولتها در راس یک کشور استفاده می‌کند.

تکنیک جنگ شناختی اصلا رسانه‌ ای نیست و ترکیبی از علوم مختلف است که به علوم شناختی معروف است و از چهار مولفه اصلی عصب شناسی، هوش مصنوعی، فلسفه ذهن و زبان شناسی تشکیل شده است.
رشته علوم شناختی هم اکنون در آمریکا و سه کشور اروپایی در سطح تحصیلات تکمیلی تدریس می شود، در حالیکه این مفهوم درعرصه رسانه و فرهنگ ایران بسیار ناشناخته است.

علم شناختی به دنبال تحلیل مغز و فکر انسان است تا بفهمد چطور می توان به عملکرد آن سرعت بخشید و در این میان، هوش مصنوعی بیش از مولفه های دیگر بستر این جنگ را می‌سازد.

مدیریت ادراک، بخش عمده و مهم در جنگ شناختی است و حرف اول را در این جنگ می‌زند؛ چرا که جنگ شناختی محقق نخواهد شد جز اینکه ادراک فرد را متحول سازد و بخش عمده این مدیریت با هوش مصنوعی اتفاق می افتد و بر اساس آن علایق، سلایق، توانمندی ها و اهداف فرد رصد می‌شود و بر اساس آن صاحبان قدرت و رسانه برنامه ریزی رسانه ای می کنند.

روایت دیگر مسئله مهم در جنگ شناختی است. روایت سازی‌ها توسط این تکنیک صورت می‌گیرد و با سرعت بالا، نشر روایت‌های ساختگی اتفاق می‌افتد و اصطلاحا وایرال می‌شود و ذهن ها را به سمت آن حادثه می کشاند.

https://shoma-weekly.ir/DFJ9JU