نگاه

جنگ خودباوری با وابستگی

مقام معظم رهبری از اعتماد به نفس و خودباوری به عنوان داروی فکری و روحی برای ملتها یاد می کنند و معتقدند که خودباوری و اعتماد به نفس نیروی حرکت ساز و حیات بخش جنبش های درخشانی بوده که در طول تاریخ برای برانداختن نظام سلطه و زور رخ نموده است.
حمید رضا ترقی- انقلاب اسلامی یک تحوّل عظیم ایجاد کرد. در انقلاب، خودباوری و اعتماد به نفس، به جنگِ وابستگی رفت؛ خدا هم کمک کرد؛(مقام معظم رهبری 28/7/95)

در درون ملّت -مثل همه ملّتهای دیگر- آدمهای غریبپرست، آدمهای سستعنصر، آدمهای مادّی، آدمهای فریبخور هستند؛ اینها شروع کردند بازتولیدِ همان فرهنگ وابستگی، منتها با یک ادبیّات شیک و رنگآمیزی شده و قالببندی شده و بستهبندی شده به اسمهای دیگر: جهانی شدن، وارد شدن در خانواده جهانی. امروز هم این توصیههایی که غربیها و آمریکاییها در جلسات به ما میکنند این است: ایران خودش را با خانواده جهانی همراه کند، یکسان کند؛ جهانی بشود. مرادشان همان وابستگی است، این همان است. اشتباه نشود، بنده با ارتباط هیچ مخالفتی ندارم -من یک زمان رئیسجمهور بودم؛ از همان زمان، یکی از اساسیترین کارهایی که بنده
می کردم در سیاست خارجی، مسئله
ی ایجاد ارتباطات بود؛ چه ارتباطات دوجانبه با همه کشورها، اروپا و دیگران؛ جز یکی دو استثنا، و چه ارتباطات تشکیلات جمعی- [امّا] اینها دو مقوله است؛ جهانی شدن معنای دیگری دارد. جهانی شدن یعنی زیر بار فرهنگی که چند قدرت بزرگ توانستهاند بر اقتصاد دنیا، بر سیاست دنیا، بر امنیّت دنیا تحمیل بکنند [رفتن]؛ زیر بار این سیاست رفتن، در این قالب خود را جا کردن؛ این معنای جهانی شدن از نظر آنها است. وقتی میگویند جهانی بشوید، وقتی میگویند وارد خانواده جهانی بشوید معنایش این است؛ این همان وابستگی است، فرقی نمیکند.28/7/95

سخنان مهم مقام معظم رهبری در جمع نخبگان کشور، هشدار دیگری است براشتباهی که دولتمردان در برجام های بعدی میخواهند مرتکب شوند و کشوری را که با خون صدها هزار شهید استقلال خود را بدست آورده و با خودباوری از وابستگی های گونا گون خودرا نجات داده و خواهد داد ؛ دوباره به جای اول برگردانند . برای روشن شدن این مهم باید مفاهیم محوری کلام معظم له را بررسی کرد:

انقلاب اسلامی، خود باوری و اعتماد به نفس ملی

حماسه آفرینی و نقش بی بدیل جوانان در دوران انقلاب اسلامی به خصوص در واقعه 13 آبان ، نبردهای خیابانی و تسخیر پادگانها در بهمن 57 ، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و 8 سال دفاع مقدس نقشی ماندگار و ستودنی است امروز هم حضور جوانان در تمامی عرصه ها و صحنه های نظام ضامن حفظ و تداوم انقلاب اسلامی و سازندگی ایران اسلامی است و اعتماد به جوانان و واگذاری مسئولیتها به جوانان و تقویت حس مسئولیت پذیری و خودباوری در آنان زمینه ساز پیشرفت و تحول همه جانبه در کشور است.

جوانانی که در سایه انقلاب اسلامی و اندیشه های نورانی حضرت امام (ره) متحول شدند ، در دوران انقلاب اسلامی بویژه در سالهای سخت جنگی نابرابر استعداد و توانایی و فداکاری و ایثار خود را آنچنان به نمایش گذاشتند که نوجوان 13 ساله ای همچون شهید فهمیده مدال افتخار و رهبری از بسیجی راحل حضرت امام (ره) گرفت حضرت امام (ره) همیشه به جوانان عشق می ورزیدند و جوانان را امید و نوید خود می خواندند و می فرمودند ” شما جوانان برومند شما محصلین ارجمند که امید من هستید و نوید من هستید باید در هر جا که هستید در هر جای ایران که هستید باید بیدار باشید با بیداری از حقوق خودتان دفاع کنید ".

حضرت امام (ره) در ادامه به ضرورت تربیت جوانان و نوجوانان اشاره می کنند و با تاکید بر تربیت اسلامی
می فرمایند ” ما جوانهایمان را لازم داریم که تربیت بشوند به تربیت انسانی ، یعنی تربیت اسلامی این جوانهایی که در آتیه باید این مملکت را حفظ کنند این مملکت را اداره بکنند اینها باید درست تربیت بشوند".

حضرت امام (ره) با اعتقاد به تحول عظیم به وجود آمده در جوانان در سایه انقلاب اسلامی فرمودند ” این تحولی که در جوانهای ما، آنهایی که متعهد هستند پیدا شده است اهمیتش بیشتر از آن تحولی است که در مملکت پیدا شده است ".

نقش خودباوری ملی در پیشرفت ایران اسلامی

اکسیر اعتماد به نفس و خودباوری نقش مهمی در اقتدار نظام و دستیابی به قله رفیع پیشرفت و توسعه ایران اسلامی دارد و در سایه خودباوری بسیاری از معضلات و مشکلات کشور حل خواهد شد.حضرت امام (ره) با نفی هر گونه خودباختگی برخودباوری و اعتماد به نفس تاکید می کنند و می فرمایند ” یک ملت وقتی که یک مطلب را باور کرد که می تواند انجام بدهد، انجام خواهد داد،

اساس باور این دو مطلب است باور ضعف و سستی و ناتوانی و باور قدرت و توانایی ، اگر ملت این باور را داشته باشد که ما می توانیم در مقابل قدرتهای بزرگ بایستیم این باور اسباب این می شود که توانایی پیدا می کنند و در مقابل قدرت های بزرگ ایستادگی می کنند ."

مقام معظم رهبری از اعتماد به نفس و خودباوری به عنوان داروی فکری و روحی برای ملتها یاد می کنند و معتقدند که خودباوری و اعتماد به نفس نیروی حرکت ساز و حیات بخش جنبش های درخشانی بوده که در طول تاریخ برای برانداختن نظام سلطه و زور رخ نموده است.

ایشان خودباوری و اعتماد به نفس را یک منبع لایزال قدرت برای نجات و هدایت کشتی نهضت و انقلاب از گردونه ها و گرداب های سخت می دانند و تاکید می کنند ”ملت ایران در مسیر تحقق آرمان اصلی خود یعنی ایجاد جامعه اسلامی قراردارد و پیمودن این راه پرافتخار بدون حفظ و تقویت اعتماد به نفس ملی ممکن نیست ".

در ادامه به نقش انقلاب اسلامی در تقویت اعتماد ملی اشاره می کنند و می گویند: ” انقلاب اسلامی نقطه پایان تحقیر و خود کم بینی توده ایرانی است ." مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود عامل اصلی پیشرفت جامعه را اعتماد به نفس ملی اعلام می کنند و تصریح می کنند ” :اگر این عامل اساسی (اعتماد به نفس ملی ) در ملتی وجود نداشته باشدآن ملت همیشه عقب می ماند و چشم به راه دیگران است اما برخورداری از اعتماد به نفس عمومی اندیشه تامین نیازهای ملت را در اذهان نخبگان مطرح می سازد. " ایشان در ادامه تاکید می کنند: ” همت و خودباوری دو عامل پیشرفت ملت و کشور هستند ." پیشرفت های چشمگیر علمی در بحث انرژی هسته ای و علوم نوین از جمله سلولهای بنیادین و درمان برخی از بیماریهای صعب العلاج و درخشش جوانان فهیم و ساعی ایرانی در عرصه رقابتهای علمی جهان و کسب افتخارات متعدد در زمینه ابتکارات و اختراعات از آثار و نتایج مبارک اعتماد به نفس و خودباوری است و مطمئنا در سایه توجه به جوانان و تقویت اعتماد به نفس و خودباوری آنان زمینه تحقق تولید علم و جنبش نرم افزاری که بارها مقام معظم رهبری بر آن تاکید فرمودند فراهم گشته و ایران اسلامی به دستاوردهای عظیمی در تمامی عرصه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی دست خواهد یافت.

القاء نمیتوانید مقدمه بازگشت وابستگی

رهبر معظم انقلاب در نفی وابستگی و افشاء توطئه دشمن در این باره فرموده اند:

یکی از ابزارهای مؤثر دشمنان برای تسلط بر ملتها، همین تلقین «نمیتوانید» است؛ که ملتها مأیوس شوند، بگویند ما که نمیتوانیم کاری بکنیم. با این ترفند، صد سال ملت ایران در میدانهای سیاست، علم، اقتصاد و همه میدانهای زندگی عقب افتاد. امام مطلب را برگرداند، این ابزار تسلط ابرقدرتها را از دست آنها گرفت، به ملت ایران گفت: «شما میتوانید»؛ شجاعت را به ما برگرداند، تصمیم و قاطعیت را به ما برگرداند، اعتماد به نفس را به ما برگرداند، ما ملت ایران احساس کردیم میتوانیم؛ حرکت کردیم، اقدام کردیم؛ لذا ملت ایران در همه میدانها - که حالا اشارهای خواهم کرد - در این سی و چند سال پیروز شده است.1/3/1392 ما با یک محاسبهای، یک راهی را انتخاب کردیم. انقلاب اسلامی آمد تحولات عمدهای را در این کشور به وجود آورد؛ سلطنت را تبدیل کرد به حکومت مردم، مردمسالاری؛ وابستگی را تبدیل کرد به استقلال؛ عقبماندگی تاریخیِ مزمن را تبدیل کرد به پیشرفت - که دارید میبینید - تحقیرشدگی را تبدیل کرد به اعتماد به نفس و احساس عزت؛ اینها کارهای انقلاب بوده. خب، دشمن ما، یعنی آن دستگاه مقتدرِ مادی که تا قبل از انقلاب بر اقتصاد این کشور و سیاست این کشور و فرهنگ این کشور و منابع این کشور و تصمیمهای مسئولان این کشور مسلط بوده، از این وضع ناراحت است؛ میخواهد این را عوض کند؛ چه کار کند؟ برای او تنها راه، منحصر در این است که ملت ایران و مسئولین ایران در نهایت به یک محاسبهای برسند که احساس کنند ادامه این راه به صرفشان نیست.16/5/1391 دین مانع وابستگی میشود. وقتی دینداری نبود، وابستگی آسان میشود. 28/1/1375اوّلین کارِ این انقلاب بزرگ در داخل کشوری که سالهای متمادی را با وابستگی گذرانیده، قطع پیوندهای وابستگی و دستیابی به استقلال برای ملت ایران بود.14/3/1374 مگر امروز در ایران کسى جرات دارد دم از وابستگى به یک قدرت و جناح در دنیا بزند؟ اگر بزند، این ملت جوابش را مىدهد.11/8/1373

بیست و دوسال از سخن امام خامنه ای در سال 73 میگذرد و امروز دشمن در سایه برجام هسته ای وبا روی کار آمدن عناصری که به تعبیر رهبری (آدمهای غریبپرست، آدمهای سستعنصر، آدمهای مادّی، آدمهای فریبخور هستند؛ اینها شروع کردند بازتولیدِ همان فرهنگ وابستگی، منتها با یک ادبیّات شیک و رنگآمیزی شده و قالببندی شده و بستهبندی شده به اسمهای دیگر:)اینها علنا اسمی از وابستگی کشور نمی برند ولی با امضاء توافقات بین المللی وجهانی شدن و ورود به کنوانسیونهای جهانی که دست پخت استکبار جهانی است و باهدف تسلط برکشور ها و ازبین بردن استقلال ملتها طراحی شده به مرور این وابستگی را پدید می آورند.

https://shoma-weekly.ir/TZ3lov