ادب و هنر

جنجال سازی"گشت ارشاد" همچنان ادامه دارد

ورود ناگهانی "گشت ارشاد" به شبکه نمایش خانگی و با حذف چند دیالوگ و یکی دو صحنه کوتاه و در عوض اضافه نمودن بعضی صحنه های دیگر که در نسخه به نمایش در آمده در سینماها وجود نداشت! و همچنین افزودن یک بخش به دی وی دی فیلم، برای مروری بر حاشیه های این فیلم و شاید مظلوم نمایی)، علامت سوال بزرگی را در اذهان عمومی بر جای گذاشت که هدف اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این نوع برخوردهای چندگانه و جنجال ساز چیست؟!
محمد دیندار- فیلم سینمایی "گشت ارشاد" که اوائل امسال و همزمان با عید نوروز در سینماهای کشور به نمایش در آمد و مورد اعتراض تنی چند از ائمه محترم جمعه و اقشار مختلف مردم قرار گرفت و سر انجام  نیز از ادامه اکران آن جلوگیری به عمل آمد، دیگر بار در آستانه نیمه دوم سال جنجال به پاکرد  و باعث التهاب فضای فرهنگی کشور گردید. ورود ناگهانی این فیلم به شبکه نمایش خانگی و با حذف چند دیالوگ و یکی دو صحنه کوتاه و در عوض اضافه نمودن بعضی صحنه های دیگر که در  نسخه به نمایش در آمده در سینماها وجود نداشت! و همچنین افزودن یک بخش به دی وی دی فیلم، برای مروری بر حاشیه های این فیلم و شاید مظلوم نمایی)، علامت سوال بزرگی را در اذهان عمومی بر جای گذاشت که هدف اداره کل نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این نوع برخوردهای چندگانه و جنجال ساز چیست؟! براستی چگونه این اداره به فیلمی که پیش از این بر اثر اعتراضات مردمی از پرده پایین کشیده بود، این بار در گستره ای وسیعتر  و در اقصی نقاط ایران، اجازه توزیع داد. آیا اینگونه کارهای جنجالی و حاشیه ساز باعث نخواهد شد تا پیکره سینمای ایران که این روزها سخت نحیف است، روبروز بیمارتر گردیده و تبعات آن دامن فضای فرهنگی کشور را بگیرد. البته موضوع زمانی  عجیبتر می شود که 48 ساعت پس از توزیع این فیلم در شبکه خانگی ارشاد، باز هم وزارت ارشاد دستور به جمع آوری گشت ارشاد داد! زیرا  مدعی شده که بدون کسب مجوز لازم، صحنه هایی به فیلم افزوده شده که نباید می شد.
آیا درگیر کردن  مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه‌ها و افکار عمومی با مسئله ای این چنین که توانست با درایت ارشاد، اصلأ بوجود نیاید، نشان از بی تدبیری در گلوگاه سینمای ایران یعنی اداره کل نظارت و ارزشیابی سینمای ایران نیست.
در هر حال از اول امسال تا کنون"گشت ارشاد" برای ارشاد و فضای فرهنگی کشور حاشیه های فراوانی را به دنبال داشته است و باید منتظر ماند و دید این قصه تا کجا ادامه دارد.

https://shoma-weekly.ir/NJnj0P