نگاه

جمع و تفریق هایی برای رییس جمهور یازدهم

شورمان در سال جدید شاهد یک اتفاق بسیار مهم است. انتخاباتی که چشم دنیایی بدان دوخته شده است. گزافه نمی گوییم و دچار توهم "خود مرکز بینی" در عالم هم نیستیم. گواه مدعای ما خباثت دشمنانی است که نزدیک به یک سال است همه امکانات خود را در خارج و داخل بسیج کرده اند تا انتخابات ما را از رونق بیندازند و یا مجالی پیدا بکنند برای کوک کردن ساز یک فتنه جدید. سند حقانیت ما چشمان نگران میلیاردها مستضعف جهان است که به "مردم‌سالاری اسلامی" به چشم یک الگو می نگرند تا از نکبت دیکتاتوری و نخوت لیبرال دموکراسی برهند.اگر حماسه سازی کنیم چشم دشمن را کور و دل دوستان را شاد نموده‌ایم و خدای ناکرده اگر حماسه سوزی کنیم دندان طمع گرگ ها را تیز و امید یاران را ناامید کرده ایم.اینجاست که باید بگوییم در سال 1392 مسئولیت سنگینی بر دوش مسئولان، مردم و نخبگان سیاسی است. باری که جز با همدلی و همصدایی به مقصد نمی رسد.

صالح اسکندری- روایت حماسه در دنیایی که با گفتمان های حماسی غریبه است کار آسانی نیست. سخت تر از آن ساختن و پرداختن یک حماسه است که قرار است به یک گفتمان تبدیل شود؛ البته خیلی ها آن را نشدنی
می دانند. اما حماسه را چطور می توان ساخت و پرداخت؟
در ادبیات حماسی نویسنده می کوشد اندیشه ها، عواطف و آرمان های یک ملت را در قالب زیباترین کلمات و جملات در آمیخته با تخیلی برتر به تصویر در آورد. حماسه سازی رنج بسیار می طلبد اما نتیجه آن زنده کردن یک ملت است. "بسی رنج بردم در این سال سی/ عجم زنده کردم بدین پارسی" اما پا را که از قالی سلیمان تخیل فراتر بگذاری  و به دنیای واقعیت رو نهی حماسه سازی به مراتب سخت تر و مرز آن با حماسه سوزی باریک تر می شود.قهرمانان تخیلی در حماسه ها هم از لحاظ نیروی مادی ممتازند و هم از لحاظ نیروی معنوی. اما در دنیای واقعی انسان ها ممکن الخطا هستند مگر انهایی که به رمز جاودانگی حقیقی دست یافته اند. آنها کسانی نیستند جز صاحبان ملکه عصمت و یا کسانی که گام در مسیر عصمت گذاشته اند.ما که معصوم نیستیم اما باید محاسبه کنیم"حاسبوا انفسکم"آیا ما در مسیر عصمت گام برداشته ایم که شایسته حماسه سازی باشیم؟ خودمان را محاسبه کنیم یا ملت مان را و یا هر دو؟ محاسبه نفس فردی یا محاسبه نفس ملی؟ آقایمان فرمودند"هر دو" که برایند آن افراد و ملتی را نشان می دهد که 34 سال است قدم در مسیر "پاکی" نهاده است و با جسارت و شجاعت همه جهانیان را به عصمت موعود فرا می خوانند. حال که پذیرفتیم ملتی هستیم شایسته حماسه سازی باید به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه در سال پیش رو یک حماسه سیاسی خلق کنیم؟ حماسه ای که جهان را مبهوت کند و یک ملت را زنده تر از گذشته.
کشورمان در سال جدید شاهد یک اتفاق بسیار مهم است. انتخاباتی که چشم دنیایی بدان دوخته شده است. گزافه نمی گوییم و دچار توهم "خود مرکز بینی" در عالم هم نیستیم. گواه مدعای ما خباثت دشمنانی است که نزدیک به یک سال است همه امکانات خود را در خارج و داخل بسیج کرده اند تا انتخابات ما را از رونق بیندازند و یا مجالی پیدا بکنند برای کوک کردن ساز یک فتنه جدید. سند حقانیت ما چشمان نگران میلیاردها مستضعف جهان است که به "مردم‌سالاری اسلامی" به چشم یک الگو می نگرند تا از نکبت دیکتاتوری و نخوت لیبرال دموکراسی برهند.اگر حماسه سازی کنیم چشم دشمن را کور و دل دوستان را شاد نموده‌ایم و خدای ناکرده اگر حماسه سوزی کنیم دندان طمع گرگ ها را تیز و امید یاران را ناامید کرده ایم.اینجاست که باید بگوییم در سال 1392 مسئولیت سنگینی بر دوش مسئولان، مردم و نخبگان سیاسی است. باری که جز با همدلی و همصدایی به مقصد نمی رسد.
مقام معظم رهبری در جوار مضجع نورانی ثامن الحجج(علیه السلام) که کانون پاکی و عصمت در ایران است رئوس کلی برخی لوازم این حماسه سازی را برشمردند که در این اندک مجال به طور مختصر بدان ها خواهیم پرداخت.
1- مشارکت گسترده در انتخابات
حماسه متعلق به یک ملت است و آبروی یک حماسه ملی مشارکت آحاد مردم در آن است.فرد فرد یک ملت در خلق حماسه ها دخیل هستند و در چشمان همه مردم از غلبه ایرانیان بر تورانیان اشک شوق می پیچد.مگر جداشدگان از سیل عظیم و خروشان ملت که به "آخر" شاهنامه دلخوش نیستند بلکه سر در "آخور" بیگانگان بسته اند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای مشارکت گسترده مردم در انتخابات را با اهمیت برشمردند و تاکید کردند: حضور گسترده مردم و شور انتخاباتی علاوه برتامین امنیت کشور، تهدیدهای دشمنان را بی‌اثر و آنان را نا‌امید خواهد کرد.
حضور گسترده مردم در انتخابات مختلف در ایران اوج ارادت و وفاداری آنها را به ولایت نشان می دهد و یقینا ولایتمداری یکی از دلایل اصلی مشارکت گسترده رای دهندگان ایرانی و تفاوت چشمگیر آن با راندمان دموکراسی های پیشرفته است.
2- حضور همه جریان‌ها و سلیقه‌های سیاسی معتقد به نظام اسلامی
حماسه متعلق به یک طیف و یا قشر خاصی از یک ملت نیست.اساسا تمامیت خواهی در حماسه و حماسه آفرینی جایی ندارد.راز جاودانگی حماسه در فراگیری و شمولیت آن است. در حماسه جز خصم و دشمن کسی حدف نمی شود.انتخابات پیش رو نیز زمانی به یک حماسه تبدیل می شود که همه جریان های معتقد به نظام و انقلاب و آنهایی که با دشمن مرزبندی مشخصی دارند در آن احساس مسئولیت برای حضور پیدا کنند.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب "انتخابات مخصوص یک جریان و سلیقه خاص سیاسی نیست بلکه وظیفه و حق همه کسانی که دل در گرو منافع ملی و استقلال کشور دارند، حضور در انتخابات است."
در حقیقت حضور جریانات سیاسی معتقد به انقلاب مظهر حماسه سیاسی در انتخابات آینده است. پشت کردن یک جریان سیاسی به حماسه مردم یعنی شنا کردن در مسیری خلاف جریان ملت که این شایسته کسانی نیست که دل در گرو انقلاب، نظام و آینده این کشور دارند.
3- تعیین کنندگی رای مردم در انتخابات
یکی از ویژگی های مردمسالاری اسلامی در 34 سال گذشته اعتماد و اطمینان از بلوغ سیاسی و اجتماعی ملت است. آخر شاهنامه انتخابات 92 را مردم رقم می زنند و آنها هستند که زیباترین کلمات و جملات را به مانند مصالح یک ساختمان کنار هم می چینند تا بنایی فاخر و در طراز دهه چهارم انقلاب خلق کنند.هیچ کس حق ندارد به مردم تکلیف کند که به فلان شخص یا نامزد رای دهند اما مردم می توانند با یکدیگر مشورت کنند و یا به متخصصین و صاحب نظران برای انتخاب اصلح رجوع کنند. رجوع به خبره و ارجاع غیرمتخصص به متخصص کاملا یک امر عقلانی است و مجال و مجلایی برای تکمیل عقلانیت و زدودن رگه ها  و پیرایه های نفسانی محسوب می شود.در قرآن کریم آمده است:...فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون (نحل:43 و انبیا:7) ... اگر نمى دانید از آگاهان بپرسید.حضرت آیت الله خامنه‌ای در همین زمینه، رأی مردم را تعیین کننده نهایی در انتخابات دانستند و افزودند: "تشخیص مردم در شناخت اصلح مهم است و مردم باید با تحقیق از افراد مورد اطمینان و دقت در کاندیدا‌ها، به فرد اصلح برسند."
امروز در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری حضور موثر جامعتین در انتخابات و نقش آفرینی آنها به منظور نیل به نامزد اصلح در پاسخ به ضرورت هدایت انتخاب عمومی به سوی انتخاب اصلح مومنین شکل گرفته است.
4- تمکین به قانون در انتخابات
قانون گریزی نقطه آغاز حماسه سوزی است. 4 سال پیش حماسه حضور 85 درصدی ملت ایران پای صندوق های رای را عده ای با تمکین نکردن به قانون ملکوک کردند. طعم شیرین حضور 40 میلیونی ملت ایران که می توانست پایه ای برای پیشرفت های بیشتر و اقتدار فراگیرتر در داخل و خارج از کشور باشد با ایستادن عده ای در برابر قانون به کام ملت تلخ شد و نزدیک به دو سال روند حرکت رو به جلو ملت ایران با اخلال روبرو شد. قانون فصل الخطاب است و ساختارهای قانونی در ایران پاسخگوی همه شبهات می باشد.کوچکترین قانون گریزی چه از جانب مجریان و چه از جانب نامزدهای انتخاباتی مقدمه یک حماسه سوزی دیگر است. از این رو شورای نگهبان قانون اساسی که پاسدار اسلامیت و جمهوریت نظام است با توجه به تجربه انتخابات گذشته بیش از هر دوره ای باید مراقبت کند تا زاویه ای با قانون ایجاد نشود.چرا که تجربه نشان داده است
قانون گریزی به قانون ستیزی و قانون ستیزی به حماسه سوزی منجر خواهد شد.مقام معظم رهبری با تاکید بر لزوم تمکین همه در برابر قانون خاطر نشان کردند: حوادث سال 88 از آنجا آغاز شد که عده‌ای نخواستند به قانون و رأی مردم تمکین کنند و در مقابل، مردم را به شورش‌های خیابانی دعوت کردند که یکی از خطاهای جبران ناپذیر بود.
5- امتیازات امروز منهای ضعف های موجود
رهبر معظم انقلاب در آخرین فراز از فرمایشات مهمشان در مشهد در خصوص انتخاب رئیس جمهور اصلح فرمودند:"آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی که امروز وجود دارد، منهای ضعفهایی که وجود دارد." حرکت رو به جلو ملت ایران یک واقعیت غیر قابل انکار است. این واقعیت منطبق با ذات پیش رونده و تکاملی انقلاب اسلامی است.
بر این اساس تسلسل قهقرایی روسای جمهور به عنوان عصاره های ملت یک امر محال است. ملت در هر دوره ای انتخابی بهتر از دوره گذشته باید انجام دهد. تجربه 34 سال گذشته نیز نشان داده است که دولت ها در دهه های مختلف چه به لحاظ تعهد و چه تخصص به طراز بالاتری ارتقا یافته اند. البته افت و خیز های فراوانی وجود داشته است اما در مجموع حرکت رو به جلو در مسیر تحقق الگوی کامل "دولت اسلامی" بوده است. متاسفانه یکی از خطوط دشمن در چند سال اخیر که برخی از عناصر داخلی نیز در آن گرفتار شدند انکار تمام نقاط قوت دولت و برجسته سازی نقاط ضعف بوده است. به گونه ای که برخی با نادیده گرفتن تمام پیشرفت ها و دستاوردها وانمود کردند این دولت کشور را به لبه پرتگاه رسانده است. این در حالی است که دولت های نهم و دهم دارای نقاط قوتی هستند که هیچ یک از دولت های سابق از چنین برجستگی هایی برخوردار نبودند. جسارت دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، سفرهای استانی، میلیون ها نامه مردمی که به رئیس جمهور نوشته شد، سهمیه بندی سوخت، مسکن مهر، سهام عدالت و ... تنها گوشه ای از موفقیت های
دولت های نهم و دهم است. طبیعتا نقاط ضعفی نیز وجود دارد که مهمترین آن پر و بال دادن احمدی نژاد به یک گروه انحرافی و حاشیه ساز است که مهمترین هدفشان از مشغله سازی تحت الشعاع قرار دان همین موفقیت هاست.رئیس جمهور آینده باید علاوه بر نقاط قوت احمدی نژاد فاقد برخی ضعفهای موجود باشد. باید رئیس جمهوری انتخاب کرد که بتواند با خرد جمعی کشور را اداره کند، رئیس جمهوری که اهل تدبیر باشد، رئیس جمهوری که به گفتمان انقلاب وفادار باشد و ...

https://shoma-weekly.ir/yafRfm