ادب و هنر

جلوگیری از انتشار کتاب اسرار آیت چه دلیلی دارد؟

امسال و بعد از سی و سه سال اولین مراسم بزرگداشت برای این شهید برگزار شد. جلسه‌ای که در آن نقاط قابل توجهی وجود داشت. یکی از ناخوشایند‌ترین آن‌ها عدم رونمایی از کتاب اسرار آیت بود. این کتاب به دلیل اعمال ممیزی وزارت ارشاد و عدم پذیرش ناشر برای حذف بخش‌‌هایی از آن رونمایی نشد. مدیر انتشارات اشراق حکمت که تألیف این کتاب را برعهده داشت در همین خصوص گفت: «وزارت ارشاد با سه محور این کتاب مخالفت کرد که مواضع شهید آیت درباره ملی‌ گرایان، بنی ‌صدر و موسوی یکی از این‌ها بود و در واقع این اشخاص مظهر افراط بودند اما اکنون دولت اعتدال است! و این کتاب باید از کانال اعتدال بگذرد و ان شالله این قضیه حل شود.» وی افزود: «ما به احترام وزارت ارشاد مراسم رونمایی را انجام ندادیم و امیدواریم تجدیدنظر صورت گیرد.»

سید مجتبی مومنی- هر ساله با نزدیک شدن به ایام ترور شهید آیت، نسیمی از یادش میوزد و دوباره.... شهید آیت که یکی از اعضای حزب جمهوری اسلامی و همچنین نماینده مجلس بود، در ۱۴ مرداد سال شصت با شلیک ۶۰ گلوله به شهادت رسید. اما پرونده این ترور با ترور شهدای دیگر بسیار متفاوت است. گم شدن اسناد پرونده باعث شده است که بعد از گذشت سی و سه سال از ترور، هنوز هم پرونده باز باشد. پروندهای که اگر منتشر میشد، خیلی از رویدادها و اشخاص واضح و شفافتر دیده میشدند.

امسال و بعد از سی و سه سال اولین مراسم بزرگداشت برای این شهید برگزار شد. جلسهای که در آن نقاط قابل توجهی وجود داشت. یکی از ناخوشایندترین آنها عدم رونمایی از کتاب اسرار آیت بود. این کتاب به دلیل اعمال ممیزی وزارت ارشاد و عدم پذیرش ناشر برای حذف بخش‌‌هایی از آن رونمایی نشد. مدیر انتشارات اشراق حکمت که تألیف این کتاب را برعهده داشت در همین خصوص گفت: «وزارت ارشاد با سه محور این کتاب مخالفت کرد که مواضع شهید آیت درباره ملی گرایان، بنی صدر و موسوی یکی از اینها بود و در واقع این اشخاص مظهر افراط بودند اما اکنون دولت اعتدال است! و این کتاب باید از کانال اعتدال بگذرد و ان شالله این قضیه حل شود.» وی افزود: «ما به احترام وزارت ارشاد مراسم رونمایی را انجام ندادیم و امیدواریم تجدیدنظر صورت گیرد.»

نکته جالبی که از صحبت مدیر انتشارات عنوان شد در کنار برخی از صحبتهای اسد ا... بادامچیان در این جلسه شاید بتوان به بخشی از دلایل این عدم دادن مجوز اشاره کرد. اسدالله بادامچیان در این مراسم در مورد شهید گفت: «آیت مخالف وزارت خارجه موسوی بود، زیرا معتقد بود که میرحسین موسوی عضو خط پیمان است که آن منتهی به آمریکا می‌‌شود. در نتیجه سیر شناخت آثار آیت از مقابله کنندگان باید آیت را بشناسیم. مخالفان و دشمنان آیت کیس عجیب و غریبی هستند. یک طرف میرحسین موسوی و دیگری لیبرال ها و یک طرف نهضت آزادی، گروه های کمونیست، گروه فرقان، گروه منافقین، پان ایرانیستها و پیمانیها که مخالف اصل ولایت فقیه هستند با همه اختلاف سلیقه ها در بین خو،د علیه شهید آیت یک مشی را دنبال می کنند. البته در این بین شهید مطهری، شهید عراقی، شهدای هفت تیر و شهید آیت هم در یک طرف هستند.»

با این توضیحات بادامچیان و اظهارات و برخوردهای آقای وزیر ارشاد در مورد ممیزی سوالهای بسیاری در مورد وزارت ارشاد پیش میآید. وزرات خانهای که رئیس آن در حوزه به ممیزی پس از چاپ اعتقاد داشته است و به کتابهایی همچون «ایران در گذر روزگاران» مجوز داده که در آن به تطهیر رژیم طاغوتی پهلوی پرداخته شده است. وزارت ارشادی که در مورد آثار سینمایی اینقدر سهل گیرانه برخورد میکند و تمام دغدغهاش حتی در اوج بحران نسل کشی غزه، اکران فیلمهای توقیفی سالهای گذشته است که به دلیل ترویج مشکلات اخلاقی و دینی مجوز اکران سینمایی نگرفتهاند. وزارت ارشادی که با مجوزهای خود سیل آثار بیکیفیت و سخیف را به شبکه نمایش خانگی میفرستد. وزارت ارشادی که فیلمهای حامی فتنه را در ایام جشنواره بین المللی فیلم فجر نه تنها به جشنواره راه میدهد که کاندیدای دریافت جایزه میکند و بعد به آن عنوان فیلم اجتماعی میدهد! چنین وزارت ارشادی چطور با کتاب اسرار شهید آیت اینچنین برخوردی دارد؟ چه دلیلی میتوان برای این ممیزی سخت گیرانه آن هم در مورد شهید آیت و تاریخ انقلاب داشت؟ وزارت ارشاد دولت اعتدال حتما باید در این خصوص روشنگری کند که با چه مواردی در کتاب اسرار آیت مواجه شده است که به این شدت از انتشار آن جلوگیری میکند؟

https://shoma-weekly.ir/fvvIjd