نگاه

جلوه‌ای از رابطه همدلی وهمزبانی دولت و ملت

تردید نباید داشت که اگر مسئولان تولید صداقت در رفتار و گفتار با مردم داشته باشند و از سیاست بازیهای دوگانه و چندگانه پرهیز داشته باشند و اهتمام عینی و عملی رادر اجرای این رویکرد مشاهده نمایند، دژ مستحکم پیوند بین ملت و دولت(همه کارگزاران سه قوه) قوی‌تر و نفوذناپذیرتر می‌شود.
نصر عزیزی- در مصادیق همدلی و همزبانی یک ملت با دولت به معنای عام آن موارد فراوانی وجود دارد. در تقسیم‌بندی و مصداق‌ها می‌توان به حوزه‌ها، زمینه‌ها و بسترها، ساختارها و نهادهای مولد همدلی و همزبانی، الگوهای رفتار اجتماعی، ملاحظه مبانی اخلاقی در مواضع و رفتارهاو گفتارهای انفرادی و جمعی و اقدامات عملی چه در حوزه تصمیم‌گیری‌ها و چه در حوزه فضای رسانه‌ای پرداخت. علاوه بر این اندیشه همدلی و همزبانی چتر پوششی است که الگوی رفتاری مسئولان را جهت می‌دهد و جاذبه بدیهی آن از جهات مثبت ویا منفی عکس‌العمل آحاد جامعه را بدنبال دارد.

ملاحظه می‌شود موضع‌گیری محاسبه نشده یک مقام مسئول در کشور در مقابله با منتقدان و دلسوزان هزاران ساعت موج غیرهمدلی و غیرهمزبانی در جامعه تولید می‌کند و در مقابل ممکن است سرعت، جهت و نوع انتقاد از همین سنخ را در منتقدان دلسوز بیشتر سازد. گاهی اوقات ناهمدلی و غیرهمزبانی از سطح گفتار فراتر رفته و ممکن است آثار تصمیم برنامه‌ای و بودجه‌ای و حتی بخشنامه‌ای و آیین نامه‌ای و چه بسا جلوه طرح و لایحه قانونی بخود بگیرد، که نشانه‌هایی از این قبیل در بسیاری از نظام‌ها و کشورها دیده می‌شود و این موارد خود منشاء چالش‌های دامنه‌داری در کشور می‌شود که نتایج آن قطعاً از دست رفتن فرصت‌ها و بروز تهدیدها می‌شود.

اگر چه بنا نیست در این مختصر به ابعاد موضوع شعار سال رهبری پرداخته شود، ولی در حوزه مصداق‌ها در فرمایشات اخیر رهبری، یکی از مصداق‌های همدلی بین دولت و ملت نامحرم ندانستن مردم در جزئیات برخی از مذاکرات ضروری پرونده هسته‌ای می‌باشدکه با ملاحظات غیر زیرکانه بسیاری از محتوای مذاکرات با مخلوطی از درست وغلط و صحیح و غیرصحیح توسط طرف غیرقابل اعتماد مقابل منتشر ولی همان موارد برای ملت ایران محرمانه تلقی می‌شود.

یادآوری این نکته ضروری است که سطح درک تحلیل در میان مردم و جویندگان اخبار و مواضع نظیر پرونده هسته ای در حدی هست که تمایزی بین ضرورت گفته‌ها و ناگفته‌ها وجودداشته باشد ولی دولتمردان از این نصیحت رهبری پند بگیرند که این نمونه‌ها که جنبه ملی و زبان واحد دارند، الگو و مثالی برای سایر موضوعات و مواضع و تصمیم‌گیریهای کلان می‌باشد. تردید نباید داشت که اگر مسئولان تولید صداقت در رفتار و گفتار با مردم داشته باشند و از سیاست بازیهای دوگانه و چندگانه پرهیز داشته باشند و اهتمام عینی و عملی رادر اجرای این رویکرد مشاهده نمایند، دژ مستحکم پیوند بین ملت و دولت(همه کارگزاران سه قوه) قوی‌تر و نفوذناپذیرتر می‌شود.

یکی از مصداق‌های این استحکام مراسم روز الهی و ملی بیست و دوم بهمن است که مردم فارغ از همه دغدغه‌ها، نگرانی‌ها، گلایه‌ها، تبعیض‌ها، فسادها، رابطه‌بازی‌ها و انتقادها یکپارچه و با شکوه و عظمت اعلام حضور می‌نمایند و اگر به یاوه‌پردازی‌ها و القائات وشبهه‌افکنی‌های دشمنان و فریب خوردگان و یا مزدوران نفوذی داخلی در خصوص این حضور الهی توجهی شود، حضور روزهای اعلام موضع بصیرت در نهم دی ماه سال 88 و یا بیست و سوم تیر ماه سال 78، جلوه حقیقی و بدون ابهام برای دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی و نظام آن می‌باشد.

در الگو و آن نوع تئوری که به معنای حقیقی و واقعی آن دولت خدمتگزار ملت و ملت صاحب ملک و منال و هستی دولت و حاکمیت است، و تنظیم این رابطه با آموزه‌های دینی و اعتقادی و اخلاقی و نگاه به معاد و حساب و کتاب، شکل بگیرد، اگر کارگزاران معتقد و مقید باشند، در وجود همدلی و همزبانی جای شبهه‌ای نیست مگر اینکه اشکالاتی در صلاحیت کارگزاران باشد که بایدبه آن پرداخت و به همین دلیل امام راحل فرمود؛ تا خودتان را نسازید، مسئولیت قبول نکنید به عبارت دیگر چون شعار سال آقا در زمان مسئولیت جناب حجت‌الاسلام دکتر روحانی مطرح گردید، ایشان عنایت داشته باشند.

علاوه بر سایر ملاحظات و شرایط، اگر ناکامی‌ها و عدم موفقیت‌هایی در برنامه‌های تبلیغاتی ایشان وجود دارد، بخشی از آن به دلیل وجود بعضی از کارگزاران خود نساخته درمناصب و مسئولیتها می‌باشد که البته قوای دیگر و سایر نهادها مشمول این موضوع خواهند بود. و این یعنی اولین آسیب و عارضه و مانع در تحقق نسبی شعار موفقیت‌ساز همدلی وهمزبانی و بخشی از تدابیر باید در این حوزه به کار گرفته شوند.


https://shoma-weekly.ir/lra0KI