ادب و هنر

جلد دوم «برای تاریخ می‌گویم» منتشر شد

رفیق‌دوست به این دلیل که پایه‌گذار سپاه است و بعد از آن مسئول تدارکات جنگ بوده، به‌عنوان یکی از شخصیت‌های مهم در این ایام به حساب می‌آید. مهم‌ترین فعالیت رفیق‌دوست به زمانی باز می‌گردد که به‌عنوان مسئول تدارکات سپاه در طی جنگ تحمیلی خدمت می‌کند. علامیان نگارش این خاطرات را از سال 87 آغاز کرده و ساختار کتاب براساس پرسش‌هایی است که نویسنده از رفیق‌دوست پرسیده و این سوالات بر اساس توالی زمانی انتخاب شده است.

جلد دوم خاطرات رفیقدوست منتشر شد. سعید علامیان پژوهشگر و نویسنده این دو مجلد درباره این آثار گفت: صراحت در پاسخ به سوالات ویژگی مهم این دو جلد است که از این لحاظ این دو اثر میتواند منحصر به فرد باشند. وی ادامه داد: گردآوری جلد دوم این خاطرات از خرداد 92 آغاز و تا اردیبهشت 93 نیز ادامه پیدا کرد که چیزی در حدود 45 ساعت گفتگوی من با آقای رفیقدوست است.

گفتنی است، آقای رفیقدوست با حکم مقام معظم رهبری از سال 68 تا 78 به عنوان مدیرعامل بنیاد مستضعفان و جانبازان منصوب میشوند که جلد دوم این کتاب هم دربرگیرنده خاطرات ده ساله وی از مسئولیتشان در بنیاد مستضعفان است. این کتاب طی 45 ساعت گفتگو، نزدیک نگارنده و اشاره به 257 موضوع که شامل مسائل مختلف بنیاد مستضعفان و همچنین مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور در آن دوران و... میشود. ساختار نوشتاری این مجلد همانند جلد نخست آن، به صورت سوال و جواب تنظیم شده است که سوالها با استناد به مطبوعات و گزارشهایی است که در روزنامههای آن دوران آمده است. مباحث مطرحشده در جلد دوم و نوع پاسخ به سوالات، اطلاعات تازهای را در ارتباط با دهه دوم انقلاب به نسل گذشته و آینده منتقل میسازد.

جلد اول کتاب «برای تاریخ میگویم» از مقطع ورود حضرت امام(ره) در 12 بهمن که رفیقدوست راننده بلیزر امام(ره) بود، آغاز و در ادامه حوادث دهه اول انقلاب و جنگ تحمیلی از زبان او نقل میشود.

رفیقدوست به این دلیل که پایهگذار سپاه است و بعد از آن مسئول تدارکات جنگ بوده، بهعنوان یکی از شخصیتهای مهم در این ایام به حساب میآید. مهمترین فعالیت رفیقدوست به زمانی باز میگردد که بهعنوان مسئول تدارکات سپاه در طی جنگ تحمیلی خدمت میکند. علامیان نگارش این خاطرات را از سال 87 آغاز کرده و ساختار کتاب براساس پرسشهایی است که نویسنده از رفیقدوست پرسیده و این سوالات بر اساس توالی زمانی انتخاب شده است.

گفتنی است روایت محسن رفیقدوست در این دو مجلد زندگی محور صرف نیست، بلکه بیشتر حادثه محور و روایتمحور است.

https://shoma-weekly.ir/Ng27OV