ادب و هنر

جشنواره‌ای انقلابی برای انقلابی ماندن

«عمار» اسم مناسبی برای این جشنواره است که به معنای پاسداری و نگهداری از انقلاب اسلامی است، برگزار کنندگان این جشنواره معتقدند، امروزه حمایت از حقیقت فرا‌تر از ایران است و به غرب رسوخ کرده است و در ادامه نیز بخشی از این حمایت از حقیقت به جشنواره عمار نیز رسوخ کرده است. همه به جشنواره عمار به عنوان برنامه‌ای اثرگذار در عرصه فرهنگی نگاه می‌کنند. در هیچ بخش از جشنواره ‌های دولتی این ظرفیت اکران مردمی وجود ندارد. اما فیلم‌های این جشنواره در مساجد، ندامتگاه‌ها، فرهنگسرا‌ها، پادگان‌ها، منازل و هیئت‌های مذهبی به نمایش درخواهد آمد. فیلم‌هایی که عمدتا برای جشنواره عمار ساخته می‌شود، بودجه چندانی ندارد و با بودجه شخصی افراد تولید می‌ شود.
سید حسین قائمی- جشنوارههایی که به مناسبتهای مختلف با عنوانهای مختلف برای موضوعات و قالبهای هنری برگزار میشود، متنوعاند. از جشنوارههایی برای فیلم گرفته تا برای ادبیات و داستان و فیلم و متعلقاتش. اما در این بین جشنوارههای فیلم از جایگاه خاصی برخوردار بودهاند. جشنوارههای فیلمی که موضوعاتی خاص و بعضا مناسبتی داشته است. از جشنوارههایی که در ایام دهه فجر با عنوان «فجر» برگزار میشده گرفته تا جشنوارههای فیلم و کتاب دفاع مقدس. در این بین یک جشنواره دیگر هم که چند سالی شروع به کار کرده است، وجود دارد، جشنواره فیلمهای مردمی، عمار. جشنواره عمار جشنواره ای است که افق آن افق جمهوری اسلامی است و این جشنواره رشد سریعی داشته و مهمترین

ویژگی‌‌های آن اکران مردمی است و بچه‌‌های با استعداد و با علاقه را در شهرهای کوچک با فرهنگ رسانه آشنا می‌‌کند.

این جشنواره که تاکنون سه دوره آن برگزار شده و دوره چهارم آن در حال برگزاری است. جشنواره عمار فرهنگ فیلم کوتاه و بلند و فرهنگ انیمیشن دیدن و فرهنگ دیدن مستندهای انتقادی را به شهرها و روستاهای کشور برده است، شاید بتوان گفت عمار حرکتی خاص با محوریت انقلاب اسلامی است و معنایش حفظ انقلاب اسلامی است که به صورت خودکار رشد کرده است. یکی از ویژگیهای مهم این دوره از جشنواره، اکران عمومی ان است که ۳۵۰۰ مکان برای نمایش کارهای جشنواره درنظر گرفته شده است. در این قالب همه مردم و مخاطبان با فرهنگ فیلم و فیلم کوتاه دیدن آشنا میشوند.

«عمار» اسم مناسبی برای این جشنواره است که به معنای پاسداری و نگهداری از انقلاب اسلامی است، برگزار کنندگان این جشنواره معتقدند، امروزه حمایت از حقیقت فراتر از ایران است و به غرب رسوخ کرده است و در ادامه نیز بخشی از این حمایت از حقیقت به جشنواره عمار نیز رسوخ کرده است. همه به جشنواره عمار به عنوان برنامهای اثرگذار در عرصه فرهنگی نگاه میکنند. در هیچ بخش از جشنواره های دولتی این ظرفیت اکران مردمی وجود ندارد. اما فیلمهای این جشنواره در مساجد، ندامتگاهها، فرهنگسراها، پادگانها، منازل و هیئتهای مذهبی به نمایش درخواهد آمد. فیلمهایی که عمدتا برای جشنواره عمار ساخته میشود، بودجه چندانی ندارد و با بودجه شخصی افراد تولید می شود.

طالبزاده دبیر چهارمین جشنواره فیلمهای مردمی عمار در مورد حمایتهای دولتی از این جشنواره گفته است: بودجهای که قرار بود از طرف ارشاد به این جشنواره تخصیص داده شود، هنوز پرداخت نشده و با محدودیتهای فراوانی کارهای مربوط به این رویداد را پی گرفتیم. امیدواریم در سال آینده بودجه مناسب اختصاص داده شود. بودجهای هم که سال گذشته از طرف ارشاد برای این جشنواره در نظر گرفتند، حدود ۷۰ میلیون تومان بود که در مقابل بودجههای بالغ بر چند صد میلیونی دیگر جشنوارهها رقم کمی است.

دبیر جشنواره عنوان کرد: رشد کیفی آثار ارسالی به دوره چهارم چشمگیر بود و اکثر آثار از کیفیت خوبی برخوردار بودند. جشنواره عمار تکلیف آموزش بر خود دارد و سعی میکند جوانانی که قصد فیلمسازی دارند را آموزش دهد، بهخصوص در بخش کارهای داستانی که جای کار هنوز زیاد است. چون در بخش مستند وضعیت فیلمسازان خوب است.

وی تصریح کرد: پیرامون حضور اساتید خارجی در جشنواره نیز بهصورت اینترنتی دعوت و با آنها مصاحبه میشود و در حقیقت سعی ویژه این جشنواره متمرکز شدن بر عماریون خارج از ایران است. قرار است بخشهایی از فیلمهای حاضر در جشنواره عمار از تلویزیون پخش شود که در این راستا شبکه مستند و شبکه چهار (برنامه راز) این آثار را روی آنتن ببرد. در دوره چهارم جشنواره ۱۵۰۰ اثر داخلی و ۷۰۰ فیلم بین المللی به جشنواره ارائه شده است. آثار ارسالی به دبیرخانه پس از بازبینی توسط هیئت داوران بهعلت تعداد بالای آنها با معیارهای سخت گیرانه تری بررسی شد تا منتخبان به شکل بهتری برای نمایش معرفی شوند. در این راستا در بخش داستانی ۲۵ اثر، در بخش مستند ۱۳۰ اثر، انیمیشن ۶۰ اثر، نماهنگ ۴۰ اثر و در بخش برنامههای تلویزیونی ۲۰ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند.

در بخش فیلمنامه و نقد از ۲۳۰ اثر ارسالی ۳۰ اثر به بخش مسابقه راه یافته است. در بخش اقلام تبلیغی در موضوعات تیزر و پوستر از ۲۲۰ اثر ۳۵ مورد به مسابقه راه یافته است. دربخش فیلم ما، از ۱۰۰ اثر ۲۵ مورد و در بخش بین الملل از ۷۰۰ اثر ۲۰ مورد در بخش مسابقه حاضر هستند.

به گزارش دبیرخانه چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار هیئت داوران بخشهای فیلمنامه، اقلام تبلیغی (تیزر و پوستر) و فیلم ما از میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره نامزدهای دریافت جایزه بهترین آثار را معرفی نمودند.

بر اساس این گزارش در بخش فیلم نامه، هیئت داوران آقایان ناصر هاشمزاده، محسن پرویز و خانم انسیه شاه حسینی از میان آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره، آسمان نقطه سیاه ندارد، ابوموسی دل بندر، تموک، حس همدردی، سپیده دم، شب منامه، کوچک ولی حماسی، کینه و معشوق من آتش، را به عنوان نامزدهای این بخش معرفی نمودند. در بخش اقلام تبلیغی نیز که در قالب پوستر و تیزر برگزار شد، هیئت داوران نتایج را به ترتیب زیر اعلام کردند:

هیئت داوران بخش پوستر آقایان سید حمید شریفی آل هاشم، علی داوودی و مازیار بیژنی ازمیان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره پوستر آثار بینا و دینا، کاروان، ۱۱=۱+۱، مصاف، عنکبوت، فرشتگان قصاب، به پشت تابلو نگاه کن و درختان حماسی را به عنوان نامزدهای این بخش برگزیدند. همچنین در بخش تیزر هیئت داوران آقایان سید محمد محمدی نجات، محسن اسلامزاده و مجید کلهر از میان آثار اسال شده به دبیرخانه تیزر فیلمهای حنانه، آبی عمیق، نشانهها، کمی نزدیکتر، پیام راشل کوری، بابا خون داد، فرقههای سری و آخرین روزهای زمستان را نامزد دریافت بهترینهای تیزر معرفی نمودند.

در بخش «فیلم ما» نیز هیئت داوران آقایان محمدحسین قاسمی، محمدصادق باطنی و حسین شمقدری از میان آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره فیلمهای تیجان، آخرین تپش، نقطه سرخط، آسد جعفر، آقا سید، مسجد کلیسا، نفوذیها، عمار مسجد ما، قهوه خانه بابا زندی و کاظم آقا دربست را به عنوان نامزدهای چهارمین دوره جشنواره در بخش فیلم ما برگزیدند.

قابل ذکر است، افتتاحیه این جشنواره در روز ۱۳ دی ماه در سالن سینما فلسطین برگزار شد. طالبزاده در این جلسه به هنرجویان و فیلمسازانی که در این جشنواره حضور دارند اشاره کرد و گفت: هنرجویانی که افق آنها جشنواره عمار است، کسانی هستند که دغدغه آنها بالفطره انقلاب اسلامی است. وی در ادامه به آموزش سینما به این گروه از هنرجویان اشاره کرد و گفت: آنچه در دانشگاهها تاسیس میشود خوب است و جایگاه خود را دارد اما جشنواره عمار در سالهای پیش کلاسهای مستندسازی تشکیل داد که این کار آثار خوبی را در برداشت و کسانی که از آن کلاسها فارغ شدند، امروز به فیلمهای پنجم و ششم رسیدهاند و الگویی است برای افراد دیگر. در این حوزه افراد با استعدادی هستند ما فیلمساز پرفروشی داریم که فرصت نکرد حتی در یک کلاس دانشگاهی شرکت کند. ما باید گروه فیلمسازان حزباللهی که محورشان حفظ انقلاب است را رشد بدهیم و بهترین کارگردانها و اساتید برای آنها کلاسهای آموزش بگذارند.

https://shoma-weekly.ir/PMk8Xb