نگاه

جرایم علیه عفت عمومی در سامانه های مجازی

در صورتی که شخص متضرر از انتشار تصاویر بوده باشد به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه نموده و شکوائیه خود را تقدیم دادستان نماید و در صورتی که شخص شاکی خصوصی نباشد. در صورت اطلاع از موضوع؛ با عنایت به جنبه عمومی جرم بدون تقدیم شکایت به دادستان یا ضابطین دادگستری اعلام جرم نماید.
پرسش : شخصی در وبلاگ و سایت های گوناگون که توسط کاربران مختلف مورد بازدید قرار می گیرد محتویات خلاف اخلاق را که شامل عکسها و فیلم های مستهجن می باشد منتشر می نماید؛ حال چه اقدام قضائی را می توان علیه شخص مرتکب انجام داد و مجازات ایشان چیست ؟

پاسخ : در پاسخ به سؤال فوق باید گفت ، در تاریخ پنجم خرداد ماه هزار و سیصد و هشتاد وهشت قانونی تحت عنوان «قانون جرایم رایانه ای» به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. موضوع قانون مزبور رسیدگی به جرایم واقع شده در حوزه سامانه های رایانه ای و مخابراتی می باشد. تا قبل از تصویب قانون مار الذکر در خصوص جرایمی که از طریق سایتها؛ وبلاگها ؛ و سامانه های مخابراتی واقع می گردید دارای خلاء قانونی بودیم تا اینکه چنین قانونی تصویب گردید.در فصل چهارم قانون فوق، قانونگذار احکامی را در خصوص جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی که از طریق رایانه و سیستم های مخابراتی واقع می گردد مقرر نموده است.به موجب مواد مزبور که چکیده آن بیان می شود؛ هر کس از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی محتویات مستهجن که شامل صحنه ها و صور قبیحه می باشد را منتشر ، توزیع، یا معامله کند یا به قصد تجارت یا فساد تولید یا ذخیره و نگهداری نماید به حبس از نود ویک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم می گردد. برای پیگرد قضائی لازم است در صورتی که شخص متضرر از انتشار تصاویر بوده باشد به دادسرای جرایم رایانه ای مراجعه نموده و شکوائیه خود را تقدیم دادستان نماید و در صورتی که شخص شاکی خصوصی نباشد. در صورت اطلاع از موضوع؛ با عنایت به جنبه عمومی جرم بدون تقدیم شکایت به دادستان یا ضابطین دادگستری اعلام جرم نماید.

حمیدرضا سنگانیان

وکیل دادگستری مرکز و مشاور حقوقی

سؤالات حقوقی خود را می توانید به رایانامه info‌shoma-weekly.ir و یا شماره پیامک 20001342 ارسال فرمایید.

https://shoma-weekly.ir/Rg1qNj