نگاه

جبهه مشترک ایران و روسیه علیه تحریم

در پی تحریم روسیه از سوی آمریکا و اروپا، این کشور نیز واردات مواد غذایی از آمریکا و اروپا را تحریم کرد و در فکر تامین نیاز خود از کشور ایران است. در چند وقت گذشته، هیئت‌های تجاری مختلفی در راستای بررسی حجم تبادل تجاری ایران و روسیه و خرید میوه و مواد غذایی از روسیه به ایران سفر کرده‌اند. اخیراً مذاکرات زیادی برای صادرات انواع میوه، خشکبار و مواد غذایی به روسیه داشته‌ایم، اما دو مشکل اساسی بر سر راه تجارت ما با این کشور وجود دارد که باید حل شود.
اسدالله عسکراولادی- ایران و روسیه هزاران سال است که همسایه یکدیگر هستند و از فراز و نشیبهای بسیاری عبور کردند. امروز این آمادگی وجود دارد روابط تجاری بیش از گذشته شود اما باید مشکلات حمل و نقل، بانکی، روادید، تعرفه و قیمتگذاری کالا در بین دو کشور حل شود.

در پی تحریم روسیه از سوی آمریکا و اروپا، این کشور نیز واردات مواد غذایی از آمریکا و اروپا را تحریم کرد و در فکر تامین نیاز خود از کشور ایران است. در چند وقت گذشته، هیئتهای تجاری مختلفی در راستای بررسی حجم تبادل تجاری ایران و روسیه و خرید میوه و مواد غذایی از روسیه به ایران سفر کردهاند. اخیراً مذاکرات زیادی برای صادرات انواع میوه، خشکبار و مواد غذایی به روسیه داشتهایم، اما دو مشکل اساسی بر سر راه تجارت ما با این کشور وجود دارد که باید حل شود.

در این رابطه حمل و نقل کافی و شفاف نداریم که باید حل شود و از طرف دیگر مشکل بانکی و نقل و انتقال پول است که اگر کالایی را به روسها میفروشیم، چگونه پول آن را دریافت کنیم.

اگرچه شعبه بانک ملی ما در مسکو فعال است و یک بانک مشترک ایران و روسیه هم در این شهر داریم، اما در شهرهای دیگر روسیه این امکان وجود ندارد و در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم دلار را از چرخه مبادلات خارج کرده و روبل و ریال را در مبادلات تجاری دو کشور جایگزین کنیم.

اکنون ویزای گردشگری ظرف ۳ تا ۴ روز از طرف روسها برای ما صادر میشود، اما ویزای تجاری نزدیک به یک ماه طول میکشد که برای رفت و آمد یک تاجر ضروری است که مدت صدور ویزای تجاری کاهش یابد.

در برنامههای آینده پیشبینی شده تا در شهرهای روسیه همچون مسکو، آستاراخان، سن پترزبورگ و... که بیشتر خواهان محصولات ایرانی هستند با تامین بودجه و سرمایه از سوی دولت مراکز تجاری ایجاد شود.

بیش از ۶۰۰ نفر در یازدهمین همایش همکاریهای ایران و روسیه برای توسعه روابط دو کشور آمدند و اعلام آمادگی شد تا عاملیت این روابط تجاری را قبول میکنیم به شرطی که دولتها بسترها و تسهیلات لازم را فراهم کنند.

https://shoma-weekly.ir/jsGRAm