ادب و هنر

جبهه انقلاب‌‌اسلامی در دنیای مجازی

دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در دو بخش اصلی و جانبی به همت سازمان فضای مجازی سراج راه اندازی شد.
سید مجتبی مومنی- دومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی در دو بخش اصلی و جانبی به همت سازمان فضای مجازی سراج راه اندازی شد. این نمایشگاه در محل بوستان گفتگو در بخش نمایشگاههای تخصصی شهرداری تهران در دو بخش اصلی و جانبی برگزار شد. این نمایشگاه از اول شهریور ماه سال ۱۳۹۳ تا هفتم شهریور از ساعت ۱۰ صبح الی ۲۱ پذیرای بازدیدکنندگان بود. دومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی، دارای بخشهای مختلف و متنوعی بود. از شباهت ظاهری پوستر و بنر نمایشگاه به پوستر و بنر نمایشگاه و جشنواره رسانههای دیجیتال، وابسته به وزارت ارشاد که بگذریم، برنامههای این نمایشگاه از تنوع بیشتری برخوردار بود. برخی از برنامهها هم منحصرا برای این نمایشگاه تدارک دیده شده بود.

فروش نداریم

هر سال و در ایام جشنوارهها رسانههای دیجیتال یکی از اتفاقهایی که باعث شلوغی غیر متعارف راهروهای بازدید میشد -به طوری که بعضی از بازدید کنندهها به علت همین ازدحام از بازدید از غرفه پشیمان میشدند- به علت زمانی بود که بازدید کنندهها صرف خرید محصولات غرفهها میکردند. حتی زمانی که دستگاههای کارت خوان بانکی به غرفههای فروش اضافه شد، باز هم تغییر چندانی در این روند اتفاق نیفتاد. شاید در ظاهر حجم آن کم شد ولی معضل توقف و بعضا چانه زنی و بررسی ظاهر محصول قبا از خرید تغییر چندانی نکرد. در این نمایشگاه یکی از مواردی که به دقت به آن توجه شد، حفظ شانیت نمایشگاهی آن بود که به مرتبه فروشگاهی تنزل پیدا نکند. در این دوره از نمایشگاه، بازدید کنندهها بعد از انتخاب و بررسی محصولی که تمال به خرید داشتند، در لیستی که توسط غرفهها تهیه و تنظیم شده علامت میزنند و در بخش انتهایی نمایشگاه، نزدیک درب خروجی، در بخش فروشگاه محصول خود را تحویل میگرفتند. با توجه به مشترک بودن لیست محصولات بازدید کننده تنها یک لیست به همراه خود داشته و نیازی به حمل چند لیست نبود. با این روند اصلا نیازی نبود که بازدید کننده در تمام مسیر نمایشگاه محصولات را به همراه خود حمل کند و علاوه بر خستگی و کلافکی باعث ایجاد زحمت برای دیگر بازدید کنندهها شود. ضمن اینکه با تدبیر اندیشیده شده، عملا ازدحامهای بیمورد و وقت گیر در راهروها خبری نبود و بازدید کنندهها به راحتی میتوانستند از همه غرفهها بازدید کنند.

بِبُر و بِب‍‍ر

نرم افزارها و برنامههای رایانهای و حتی موبایلی از جمله مواردی است که تنها راه برای میزان شناخت و رضایت از آنها این است که باید از آنها استفاده کرد و به عنوان کاربر به آن نگاه کرد. بدیهی است که این امکان جز با ورود به فضای نرم افزار و طی کردن بخشی از موارد این مسیر در مقام کاربر نیست. یعنی تا شما خودتان با نرم افزار کار نکنید و ندانید که چطور استفاده کنید، نمیتوانید به مختصات نرم افزار تسلط پیدا کنید. در این نمایشگاه یکی از ابتکاراتی که اتفاق افتاد وجود کیوسک برای فروش نرم افزار بود. کیوسکهایی که امکان استفاده از نرم افزار را برای کاربر فراهم میکرد و کاربر میتوانست علاوه بر دمو به فضای درونی نرم افزار دست پیدا کند. با این ابتکار مخاطب میتوانست به کاربری نرم افزار دست پیدا کند و بعد از پسندیدن آن، با پرداخت هزینه نرم افزار از طریق کارت خوان متصل به کیوسک (پوس) کل فایل نرم افزار را از طرق فلش دانلود کند. با این مدل کل فایل نرم افزار دانلود میشود علاوه بر اینکه با حجم زیادی از دی وی دی و سی دی مواجه نمیشویم و در عین حال با هزینهای کمتر نرم افزار را دانلود میکنیم.

پینت بال لیزری

پینت بال یکی از بازیهای هیجان انگیز و خوشایندی است که این روزها در باشگاههای مخصوص با لباس و اسلحه مخصوص مخاطبان میتوانند از این لذت بهره ببرند. در دومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلابی یک بخش جذاب و جالب برای اولین بار وارد این دست از نمایشگاهها شد. در این نمایشگاه بخش پینت بال لیزری یکی از بخشهای پر استقبال نمایشگاه بود. در این بخش بازیکنان به جای تیر خوردن با تیرهای رنگی با اشعه لیزر مورد هدف قرار میگیرند و با لباس مخصوصی که میپوشند لباس دارای حالت خاصی میشود و خود بازیکن با لرزانندهها متوجه تیر خوردن میشود.

بخش فناوری ای آر

یکی از فناوریهای نوینی است که شما در صورتی که نرم افزار مربوط را دانلود کنید با روشن کردن دوربین گوشی یا تبلت میتوانید در سه بعد تصویر را ببینید. در این فناوری میتوانید با جلو و عقب کردن تبلت یا گوشی به میزان دقت و ظرافت در ساختار پی ببریم. یک ال سی دی ۷۰ اینچ در مقابل یک صفحه بزرگ که تصویر این فناوریها به صورت دو بعدی روز آن قرار داشت، تنظیم شده بود و با ورق زدن این دفتر بزرگ تصویر سه بعدی این تصویر روی ال سی دی قرار میگرفت.

در این نمایشگاه ده دستاورد نظام جمهوری اسلامی ایران توسط این فناوری به نمایش گذاشته شد. از جمله این موارد میتوان به صنعت داخلی مربوط به ترمیم مینای دندان به عنوان یک کشور، موشک قاره پیمای قاهر و نیروگاه هستهای نطنز اشاره کرد.

گوشه و کنار

این نمایشگاه جدای از وجه رسانهای و دیجیتال بودنش دارای چند وجه متمایز از دیگر نمایشگاههای از این مدل بوده است. بخش حجاب یکی از این بخشها بود. در این بخش به خانمها گل داده میشد. در بخش رسانههای برخط، سایتهایی که در فضای مجازی دارای فضا بودند نیز حضور داشتند. از خبرگزاریها گرفته تا سایتهای ارائه دهنده و فروش مستند. در این بخش از فروشگاه مستند مارکت رو نمایی شد. این مجموعه با قابلیت دانلود و ارسال پستی مستند برای مخاطبها راه اندازی شد. تا قبل از این مجموعه سفیر به عنوان اولین مجموعه فروشنده محصولات به صورت اینترنتی بود که با پرداخت آن لاین با در اختیار قرار دادن فایل برای دانلود به مشتریان محصولاتش را میفروخت. این مجموعه برای اولین بار رونمایی شد.

https://shoma-weekly.ir/5TqwEv