ادب و هنر

جای خالی آموزش "سواد رسانه" به دانش‌آموزان

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه "سواد رسانه‌ای" مورد توجه نظام آموزشی نبوده است، گفت: تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش باید همراه با پیوست پژوهشی باشد.

علی محبی اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، 131 راهکار دارد که 11 راهکار مستقیم مربوط به پژوهش است و چرخش از برنامه درسی آموزش‌محور به پژوهش‌محور مورد تاکید است.

وی افزود: تمام دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش و شورای معاونان باید پیوست پژوهشی داشته باشد همچنین مدرسه پژوهنده باید محور کار باشد، در این مدرسه، حافظه‌محوری ملاک نیست و دانش‌آموز را خلاق پرورش می‌دهند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره معلم پژوهنده گفت: این معلم، دانش‌آموز را پرسشگر و خلاق تربیت کرده و صلاحیت‌های حرفه‌ای خود را به‌روز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش، اجرا نشدن اسناد تحولی و چرخش از آموزش حافظه‌محور به شایستگی‌محور است، متذکر شد: در اتفاقات اخیر دانش‌آموزان و معلمان آمادگی کامل را نداشتند که یکی از دلایل آن همین روش اشتباه در آموزش و کنکورمحوری است. تربیت اقتصادی، هنری و سیاسیدر کدام بخش آموزش‌های ما قرار دارد؟

محبی ادامه داد: سواد رسانه‌ای مورد توجه نظام آموزشی نبوده است، چرخش برنامه درسی از موضوع‌محوری به شایستگی‌محوری در دستور کار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت:تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش باید همراه با پیوست پژوهشی باشد همچنین باید برای چالش‌های تربیتی حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی برنامه‌ریزی کنیم، در حال آنجه پژوهش عمیقی هستیم و با جمعیت زیادی از معلمان و دانش‌آموزان صحبت کرده و متناسب با آن برنامه آموزشی و تربیتی ارائه می‌‌دهیم.

https://shoma-weekly.ir/QMdqi5