ادب و هنر

جای ترجمه‌ آثار مقاومت در عرصه‌ مکتوبات جهان خالی است

به گزارش خبرنگار "شما" یکشنبه 21 فروردین ماه و یک روز پس از سالگرد شهادت شهید مرتضی آوینی، شاهد اتفاقی مهم و خجسته در عرصه ی ادبیات مقاومت بودیم. به این شکل که حاصل دو سال تلاش شبانه روزی کنگره ی شعر مقاومت وابسته به "بنیاد فرهنگی روایت" سرانجام به ثمر نشست و این جشنواره توانست منتخبان خود را به شکلی رسمی و در مراسم اختتامیه ی "جشنواره ی کتاب مقاومت جایزه ادبی شهید آوینی به جامعه ی فرهنگی و هنری کشور و عموم مردم معرفی نماید و قدمی مهم و موثر برای گسترش و حمایت از آثار ادبی دفاع مقدس و مقاومت بردارد.
به گزارش خبرنگار "شما" یکشنبه 21 فروردین ماه و یک روز پس از سالگرد شهادت شهید مرتضی آوینی، شاهد اتفاقی مهم و خجسته در عرصه ی ادبیات مقاومت بودیم. به این شکل که حاصل دو سال تلاش شبانه روزی کنگره ی شعر مقاومت وابسته به "بنیاد فرهنگی روایت" سرانجام به ثمر نشست و این جشنواره توانست منتخبان خود را به شکلی رسمی و در مراسم اختتامیه ی "جشنواره ی کتاب مقاومت جایزه ادبی شهید آوینی به جامعه ی فرهنگی و هنری کشور و عموم مردم معرفی نماید و قدمی  مهم و موثر برای گسترش و حمایت از آثار ادبی دفاع مقدس و مقاومت بردارد.
در این مراسم باشکوه که با حضور جمع کثیری از هنرمندان و نویسندگان حوزه ی مقاومت و تنی چند از سرافرازان هشت سال دفاع مقدس برگزار گردید،سردار بهروز اثباتی، دبیر جشنواره‌ی کتاب سال مقاومت  با بیان این‌که طرح شکل‌گیری و راه‌اندازی این جشنواره از دو سال پیش در کنگره‌ی شعر مقاومت رقم خورد، به  ارائه گزارشی از روند فعالیت این جشنواره پرداخت و گفت: در نشست‌های نخستین جشنواره‌ی کتاب مقاومت پی بردیم که در کنار ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ادبیات مقاومت نیز شکل گرفته و طی این سال‌ها آثار متعددی در این‌باره تولید و عرضه شده است. در آغاز فکر نمی‌کردیم جوانه‌های ادبیات مقاومت که در سال‌ها پیش شکل گرفته بود، امروزه به شکل نهالی سر برآورده باشد. او با تأکید بر این نکته که در این حوزه‌شاهد کمیت زیاد و همچنین کیفیت بالای آثار مقاومت بودیم، عنوان کرد: 1300 عنوان را پس از  انتخاب مرحله ی نخست و در ادامه 350 عنوان اثر را در گروه‌های شش‌گانه مورد داوری و بررسی قرار دادیم و در این کتاب‌ها به تعبیری که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند، می‌توانیم بنیان‌های ایجاد تمدن جهانی، اسلامی را شاهد باشیم.
در ادامه‌ی این مراسم، سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفان از مقاومت مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس به عنوان اتفاقی بی‌نظیر در تاریخ یاد کرد و متذکر شد: هیچ ملتی در جهان به این قله از عظمت و مقاومت نرسیده است و به تعبیری که حضرت امام (ره) شهادت دادند و گفتند، مردم امروز ایران از مردم صدر اسلام و مردم کوفه در زمان حضرت علی (ع) ارزش بیش‌تری دارند و این مسأله شوخی نیست و این مقاومت و پایداری در مکتب پرافتخار ما ریشه دارد و انقلاب اسلامی نیز از همین مکتب برآمده است. انقلاب اسلامی، انقلاب قلم و اندیشه بود و با همین سلاح بود که مردم ایران در قلب جهانیان نفوذ کردند.
نقدی در ادامه با اشاره به شعر گونتر گراس که در آن علیه  رژیم صهیونیستی سخن گفته است، تصریح کرد: یک آلمانی‌که به لحاظ فرهنگی ارتباطی با دین ما و انقلاب اسلامی ندارد، در جهان امروز به دشمن انقلاب اسلامی می‌تازد و از ما دفاع می‌کند و این‌ها را نمی‌توانند پنهان و انکار کنند و انقلاب اسلامی به مدد قلم و اندیشه‌ی برآمده از مکتب مقاومت است که با سرعت در حال پیش‌روی است و این سرمایه‌ای برای کل بشریت است و ما وظیفه داریم آن را به همگان برسانیم.
او در ادامه با انتقاد از ادعاهای دروغین غرب درباره‌ی دموکراسی و حقوق بشر، اظهار کرد: آن‌ها علی‌رغم این همه ادعای آزادی بیان، تحمل یک شبکه‌ی تلویزیونی ایرانی را ندارند. هر نوع جنگ روانی را در شبکه‌های ماهواره‌ ای‌شان اعمال می‌کنند و بیش از 3000 تلویزیون در اختیار دارند؛ اما یک تلویزیون ایران را تحمل نمی‌کنند و به بستن پرس‌تی‌وی و العالم اقدام می‌کنند؛ در حالی‌که واقف نیستند که ما با اتکا به اعجاز مقاومت و ادبیات مقاومت، راه‌مان را پیش می‌رویم.
سردار نقدی با اشاره به تجربه‌ی شکست‌خورده‌ی ادبیات سوسیالیستی در شکل‌دهی نوع ادبیات مقاومت، تصریح کرد: از آن بی‌شمار آثار بی‌ادبیات سوسیالیستی شوروی که در پی شکل‌دهی نوعی مقاومت بود، چیزی نمانده است؛ زیرا آن آثار برآمده از فطرت نبود؛ در حالی‌که ادبیات مقاومت ما برگرفته از فطرت است. جای ترجمه‌ی این آثار در عرصه‌ی مکتوبات جهان خالی است و ضرورت دارد این آثار برآمده از مکتب پرافتخار اسلام به زبان‌های دیگر ترجمه شود.
در بخش پایانی این مراسم با حضور  سردار محمدرضا نقدی ، سردار بهروز اثباتی، جواد جباری و سردار علی فضلی جوایز نفرات برگزیده نخستین جشنواره‌ی کتاب سال مقاومت (جایزه‌ی ادبی شهید آوینی) به  نویسندگان اهدا شد.
برگزیدگان
جشنواره ی کتاب مقاومت:

هیأت داوران گروه شش‌گانه‌ی جشنواره‌ی کتاب مقاومت (جایزه‌ی ادبی شهید آوینی) برگزیدگان را به شرح زیر اعلام کردند:
*در گروه جنگ نرم بخش مجموعه‌ی مقالات، کتاب «قدرت و جنگ نرم از نظریه تا عمل» به کوشش حجت‌الله مرادی به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد و در بخش کتاب تألیفی، «شورش علیه جمهوریت» نوشته‌ی حمیدرضا اسماعیلی برگزیده شد. همچنین کتاب «قدرت نرم و انقلاب رنگی» نوشته‌ی حامد عبدوس به عنوان کتاب قابل تقدیر انتخاب شد.
*در بخش ترجمه گروه جنگ نرم، هیچ کتابی حائز رتبه نشد.
*در گروه مستند با توجه به جریان داشتن عنصر مقاومت و برخورداری از شبکه‌ی استدلالی منسجم، کتاب‌های «پاسیاد پسر خاک» اثر محمد قبادی و «ستاد دزلی» اثر حسن رضایی خیرآبادی به صورت مشترک به عنوان کتاب برگزیده معرفی شدند.
*در گروه شعر کتاب «سوءتفاهم» اثر علی داوودی، با توجه به نگاه تازه به موضوع و مضمون مقاومت، یک‌دستی و جسارت در نوجویی و تأثیر بر مخاطبان، به عنوان کتاب برگزیده معرفی شد. همچنین کتاب «کلمات در خط مقدم» اثر جواد محقق به دلیل انسجام موضوعی، رعایت نسبی ارزش‌های پژوهشی، کنکاش در زوایای پیدا و پنهان ادب مقاومت و تدوین دقیق، به عنوان اثر قابل تقدیر معرفی شد.
*در گروه نقد، پژوهش و ادبیات تحقیقی، کتاب «بازتاب انقلاب اسلامی بر شیعیان لبنان» اثر سیدمهدی ظاهری در شاخه‌ی تألیف به دلیل تأثیرگذاری و تحقیقی عالمانه و مستند و منسجم به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد و کتاب «پیروزی مقاومت پیامدهای راهبردی جنگ 33روزه» در شاخه‌ی مجموعه مقالات ترجمه به دلیل بهره‌مندی از مقالات علمی و بررسی ابعاد مختلف موضوع به عنوان اثر شایسته‌ی تقدیر معرفی شد.
*در گروه هنر، کتاب «دفاع در برابر تجاوز» نوشته‌ی فرهاد سلیمانی و عباس میرهاشمی در شاخه‌ی هنر به عنوان اثر برگزیده، کتاب‌«سفر به جنون» اثر عبدالرضا فریدزاده در شاخه‌ی نمایش و کتاب «مسابقه‌ی بین‌المللی کاریکاتور غزه» اثر سیدمسعود شجاعی طباطبایی در شاخه‌ی تجسمی به عنوان شایسته‌ی تقدیر معرفی شدند.
*در گروه ادبیات داستانی از میان آثار رسیده و داوری‌شده، اثری که همه‌ی جنبه‌ها و مؤلفه‌های مورد نظر جشنواره را رعایت کرده باشد، وجود نداشت؛ از همین‌رو در این گروه هیچ اثری به عنوان برگزیده یا شایسته‌ی تقدیر برگزیده نشد.
سرویس فرهنگی و هنری نشریه شما: متاسفانه یکی از  نقصان های اساسی در حوزه ادبیات پایداری کشور مربوط به ادبیات داستانی و رمان می باشد؛ بطوری که علی رغم تلاش ارزشمندی که در خصوص انتشار کتب خاطره و تاریخ شفاهی از سوی دستگاه ها و موسسات مختلف صورت می گیرد، اما  تعداد کتب داستان و رمان در حوزه ی دفاع مقدس از کمیت و کیفیت راضی کننده برخوردار نیست. چنانکه در همین جشنواره نیز در گروه ادبیات داستانی، اثری که واجد تمام مولفه های مورد نظر جشنواره باشد، یافت نشد و این بخش برگزیده ای نداشت. با توجه به تأثیر شگرفی که ادبیات داستانی می تواند بر مخاطبان و بخصوص نسل جوان داشته باشد، جا دارد تا متولیان نشر آثار دفاع مقدس ضمن آسیب شناسی در این زمینه، با شناسایی استعدادهای جوان و ترغیب نویسندگان حرفه ای تقویت و گسترش آثار داستانی را با مضامین مقاومت فراهم سازند. 
https://shoma-weekly.ir/64vDnK