نگاه

جاهلیت نوین، همپای تمدن بشری

جاهلیت نوین بدترین اقدامات ضدبشری را انجام می دهد ولی تابلوی دفاع از حقوق بشر علم می کند، بی رحمانه کودکان را هدف گلوله قرار می دهد، اما به اسم دفاع از حقوق کودک وارد صحنه می شود، به بدترین وجه، شأن زن و حرمت بانوان را از بین می برد، ولی باز به عنوان دفاع از حقوق زن در اشکال فمنیستی ظاهر می شود؛ در تمام صحنه های فردی و اجتماعی، این جاهلیت حضور دارد و به شکلی قوی و مرموزانه کار خودش را انجام می دهد

حجت الاسلام علی بنائی- آنچه که در مقابل وحی الهی- که برای آگاهی و هدایت بشر آمده است- قرار بگیرد، به عنوان جاهلیت شناخته می شود. زمانی که بشریت در بدترین دوران جاهلیت به سر می برد، خداوند وحی را بر پیامبر اکرم(ص) نازل کرد تا بشریت را به راه روشن راهنمایی کند و کسانی که در مقابل اسلام و وحی قرار می گرفتند، جاهلیت شمرده می شدند.

طبیعی است که با شروع وحی الهی بر پیامبر اکرم، جاهلیت تمام نشد و بخشی از کسانی که ظرفیت و آمادگی دریافت پیام وحی را داشتند، آن را گرفتند و خداپرست شدند، اما در مقابل، یکسری افراد دیگر که دلهایشان مهر خورده بود و عناد داشتند زیر بار وحی نرفتند و بر جاهلیت خودشان باقی ماندند.

پیام توحید و بعثت، یا همان انگیزش، امری همیشگی است و منحصر به همان زمان پیامبر نیست، پیام بعثت همان پیام قرآن است؛ همانطور که قرآن در هر دوره ای تازه است و می تواند مخاطبانش را اقناع کند و پیام داشته باشد، بعثت نیز همان حالت را دارد و مخاطب های خودش را از دست نمی دهد و انگیزشی دائمی در انسانها ایجاد می کند و می تواند پاسخگوی بشریت باشد.

در مقابل، جاهلیتی که 1400 سال پیش یک جاهلیت بدوی بود و با توجه به شرایط آن روز، جاهلیت خوانده می شد، امروز به همان نسبتی که علم پیشرفت می کند و به همان نسبتی که از معنویت فاصله گرفته می شود، جاهلیت نوین به روز می شود. درواقع، جاهلیت نوین همپای تمدن بشری جلو می آید؛ حال ممکن است این افراد جاهل، در عصر انفجار اطلاعات باشند و از بالاترین تکنولوژی ها هم برخوردار باشند، صاحب برترین موشک ها و زرادخانه ها هم باشند، ولی چون به وحی الهی پایبند نیستند، شامل جاهلیت نوین می شوند. جاهلیت قرن بیست و یکم، جاهلیتی است که از پیچیدگی ها و ابعاد خاص خودش برخوردار است.

جاهلیت نوین بدترین اقدامات ضدبشری را انجام می دهد ولی تابلوی دفاع از حقوق بشر علم می کند،
بی رحمانه کودکان را هدف گلوله قرار می دهد، اما به اسم دفاع از حقوق کودک وارد صحنه می شود، به بدترین وجه، شأن زن و حرمت بانوان را از بین می برد،

ولی باز به عنوان دفاع از حقوق زن در اشکال فمنیستی ظاهر می شود؛ در تمام صحنه های فردی و اجتماعی، این جاهلیت حضور دارد و به شکلی قوی و مرموزانه کار خودش را انجام می دهد.

وظیفه مسلمانان است که با بهره گیری از الگوی پیامبر اکرم و بعثت آن حضرت، با امر جاهلیت مبارزه کنند و جلوه های گوناگون و چهره های گوناگون آن را بر شمارند و مردم دنیا را نسبت به این جاهلیت نوین هوشیار کنند و نشان دهند که چگونه پشت عناوین پر زرق و برق و انسان دوستانه، بدترین اقدامات ضد بشری را انجام می دهند.

در حقیقت این اقدامات، به بازگشت به جنگ احزاب شباهت دارد که همه اینها علیه اسلام
همه گونه خودشان را آماده کرده اند و تلویحاهم می گویند که ما جنگ های صلیبی را شروع کرده ایم.

این نشان دهنده اوج جاهلیت نوین است که برای رسیدن به اهداف مادی گرایانه خود، از هیچ چیزی دریغ نمی کند.

https://shoma-weekly.ir/y5td7x