ادب و هنر

جان خود را گذاشت و گذشت

کتاب «حسن علی نوروزیان» از مجموعه جدید آثار جانبازان است. این کتاب اردیبهشت امسال در بیست هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه انتشارات روایت فتح با حضور حسن علی نوروزیان و محمدصادق کریمی نویسنده کتاب رونمایی شد.
جنگ که تمام شد عدهای از رزمندگان لباس شهادت بر تن کردند و رفتند، عدهای دیگر در بند دشمن اسیر شدند و بعد از سالها به خانوادهشان رسیدند اما در این بین گروهی هم بودند که زخمهای زیادی برتن خریدند و با همین زخمها انس گرفتند و جان خود را باختند و شدند جانباز.

کتاب «حسن علی نوروزیان» از مجموعه جدید آثار جانبازان است. این کتاب اردیبهشت امسال در بیست هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه انتشارات روایت فتح با حضور حسن علی نوروزیان و محمدصادق کریمی نویسنده کتاب رونمایی شد.

انتشارات روایت فتح از سال گذشته رده جدیدی را برای انتشار کتابهای خود به نام «جانبازان» تعریف کرده است. این رده به طیفهای مختلف نظیر جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان و قطع عضو تعلق دارد و سرگذشت این جانبازان را در صحنههای گوناگون زندگی و حضور در جامعه روایت میکند.

حسن علی نوروزیان، جانبازی است که در اولین جلد از مجموعه کتابهای جانبازان از او صحبت میشود. متولد روستای اطراف قوچان در حوالی مشهد مقدس است. راوی این داستان خودش است. از ماجراهای تولد و کودکیاش میگوید تا رسیدن به سن ازدواج. تا بلایی که برادر بزرگترش در اولین جلسه خواستگاری برایش رقم میزند و منیر که بالاخره در سن دوازده سالگی صیغه ده سالهاش میشود. زندگی سختی که او را به سربازی میکشاند و بعد در جستجوی کار روانه تهران میشود. جدا از سختیهایی که در تهران میگذراند، ماجرای خرید و فروش سهمیههای کوپنیاش جالب و خواندنی ست.

حال و هوای انقلاب و شور آن در تهران برای حسن علی که در آن زمان در حوالی تهران، قلعه حسن خان زندگی میکرده، حال و هوایی خاص بوده و او را که حتی تصویری از امام خمینی ندیده بود، دل باخته پیر جماران میکند. حوادث کتاب از زبان خود شخص اول داستان پیش میرود تا رسیدن هواپیماهای عراقی و بمباران تهران و ماجرای جنگ و جانبازیاش. ماجرای داستان تا این روزهای زندگی حسن علی پیش میرفت. این روزهایی که خواندن حال و احوالش مخاطب را متاثر میکند کسی که دیگر نمیتواند دکمههای لباسش را ببندد و حتی درست راه برود و...

در بخشهای انتهایی کتاب بعد از اعلام چند صفحه از تصاویر حسن علی است که در دوره شیرین زندگیاش، جنگ تحمیلی اتفاق افتاده است. کتاب حسن علی نوروزیان، از مجموعه کتابهای جانبازان توسط انتشارات روایت فتح در ۲۲۰۰ نسخه و در بهار ۱۳۹۲ منتشر شده است. این کتاب در قطع پالتویی و در ۷۰ صفحه منتشر و روانه بازار شده است.

https://shoma-weekly.ir/WnX2jk