نگاه

جامعه شناسی مردم ایران/ پاسخی مختصربه شبهات ،قضاوتهای نادرست، جهالت و یاعناد بعضی جریان ها و نحله های فکری

این جامعه بااین ویژه گیها،قطعا وحتما استحقاق فتح الفتوحی خارق العاده قوم سلمانی را دارند، که رسول اکرم (ص) ،بشارت آنرا دراینده، به این صحابی بزرگ داده اند،منتظر باشیم ،ان وعده بزرگ وتدریجی دور نیست،سلام فرمانده وتشییع ش سلیمانی و رستاخیز اربعین را جزمتفین ،چه کسانی تصور می کردند
نصر عزیزی- از آنجایی که ملت ایران در این مقطع از تاریخ جهان نقش تعیین کنندهای در فضای فکری و اندیشه آیی و رسانهای جهان دارد ،بدیهی است که عناد با مردم ایران، قضاوت هاو یا القائات و یا برداشت های غلط را در جامعه ایجاد نماید برای پاسخ به این نوع نگرش ها و یا قضاوت ها و یا اظهارات به طور اختصار به بخشی از ویژگی های جامعه شناسی مردم ایران اشاره می شود که هر کدام از این ها سرفصل مهمی برای مطالعه و تحقیق و تفحص خواهند بوداین ویژگی ها عبارتند از:

۱- ملت ایران دارای سابقه تمدن کهن و تاریخ مدنیت تعیین کننده برای ارائه به جهان بشریت بوده و هست و از درخشندگی شفاف و روشن و کامل در تاریخ برخوردار است.

۲-ویژگی دیگر الگوسازی ،نظام سازی، پیشرانی ، پیشقراولی ، رویه سازی ، نظم، سبک سازی و دهها مقوله دیگر از این سنخ میباشد که کارکردهای اجتماعی را همواره در طول تاریخ به دنبال داشته است. اینها نمادهایی از تمدن هستند.

۳- جامعه ایرانی همواره موحد بوده و عمق نفوذ اعتقاد به توحید نه تنها در،بستر زمان درفکر و روح وجان این جامعه جاری بوده، بلکه کارکردهای اجتماعی را به دنبال خود داشته است.

۴ -ملت ایران پذیرش دین اسلام را با اختیار و از روی آگاهی پذیرفته است و اکراه و اجباروتحمیلی در این رابطه برای پذیرش دین وجود نداشته و دین اسلام همواره راهبر راهبردها و رویکردهای اساسی این جامعه بوده است .

۵ -اینکه از بین قریب ۷۰ فرقه ایجادی در دین اسلام ،که با اهداف متفاوت و برای افتراق در اسلام به وجود آمده، ملت ایران یک اعتقاد ناب و راسخ آن هم به نام شیعه را برگزید که درخشندگی این مذهب نسبت به همه مذاهب آشکار و مشخص می باشد.

۶- با تنوع قومیت های متعدد و زبان ها و گویشها ،همواره اتحاد ملی در جامعه ایرانی برقرار بوده است.

۷ -جامعه ایرانی با وجود تنوع فرهنگی و خرده فرهنگ های متعدد و متفاوت، همواره یک گرایش کلی فرهنگی واحد را در سبک زندگی به نمایش گذاشته است،

۸ -دراین جامعه کارکردهای فرهنگی مبنای مختلف سبکهای زندگی بوده و هست و نظام زندگی اجتماعی بر این ساختار ها و قواره ها شکل گرفتند ولی بارویکرد واحد به حیات خود ادامه داده اند .

۹-دفاع ملی به صورت واحد و هماهنگ همواره نقش برجسته ای در طول تاریخ جامعه ایرانی داشته و نماد اصلی آن در نیم قرن اخیر با بروز و ظهور انقلاب جهانی اسلام هویدا بوده است.

۱۰-مردم ایران علی رغم نظامهای متعدد حاکمیتی و با همه نقطه ضعف ها و قوت ها ،به دلایل مختلف به حاکمیت نظام احترام می گذاشتند و این احترام هم منطق خاص و پایه و مبنای ارزشی بااقتضائات زمانی داشته است .

۱۱-جامعه ایرانی به مردمی پر کار و تلاش و فعال مشهور بودهاند و آثار آن در تمدن ایرانی گویای این امر می باشد.

۱۲- همزیستی مسالمت امیز همواره علیرغم تنوع مختلف فرهنگی و قومی فصل مشترک جهت گیری و راهبردهای مردم ایران بخصوص در حیطه امید و نشاط اجتماعی بوده است.

۱۳-جامعه ایرانی همواره از بنیه قوی دفاعی برخوردار بوده و نماد آن در جنگ های گذشته مشخص بوده و اگر بدلایلی نقطه ضعف هایی در این خصوص وجود داشته در کوتاه زمان به جبران آن اقدام نموده است.

۱۴- علم دوستی از خصایص و ویژگی های جامعه ایرانی بوده است مصادیق آن در پیشرفت هاودستاوردهای علمی تاریخی در فصول مختلف وجود داردوایرانیان در تاریخ علم سرآمد بوده اند.

۱۵- جامعه ایرانی همواره از سواد و معرفت بالایی برخوردار بوده و میانگین آن نسبت به میانگین این خصیصه در دنیا سر آمد می باشد.

۱۶- جامعه ایرانی همیشه کانون دانشمند خیزی و علما و محققان و نویسندگان و اهل معرفت و حکمت بوده است .

۱۷- مردم ایران به دلیل اعتقاد دینی همواره روحانی خیزوروحانیت پرور بودهاند و از رهنمود های دینی و تخصصی عالمان دین شناس در طول تاریخ بهره بردهاند و مورد احترام آنها بوده است .

۱۸-مردم ایران بزرگترین انقلاب تاریخ قرن وبی نظیردرتاریخ انقلاب های سیاسی اجتماعی دنیا را ایجاد نموده اند که در نوع خود منحصربفرد بوده است و قریب نیم قرن با سرافرازی و موفقیت ها در عین مشکلات و تنگناهای به پیش میرود .

۱۹-دفاع مقدس با جنگ ظالمانه نا برابر ،با اجماع تقریباً جهانی دولت های استکباری و همپیمانان آنها، توسط مردم ایران در طول تاریخ بی نظیر و موفق بوده است.

۲۰-آمار مشارکت مردم در جنگ که جنگی دفاعی و مقدس بوده ،دردنیا بی نظیر میباشد یعنی این جنگ صرفاً متکی به ارتش جنگی و نظاممند نبوده است .

۲۱-مردم ایران در بعد مشارکت در ثبات سیاسی حکومت موفق بودهاند دلیل آن هم ایستادگی وتقابل موفق وسرامدیک دولت در مقابل نظام استکباری جهانی در عرصه های مختلف میباشد.

۲۲- مشارکت در مبارزه با تهدیدات امنیتی از ویژگیهای مردم ایران است که این ویژگی در هیچ ملتی با این سطح کمی و کیفی وجود ندارد .

۲۳- مشارکت در اهتمام ملی برای همیاری و همکاری با همدیگر و با حکومت.

۲۴- مردم ایران تنها مردمی هستند که انقلابشان ازهمه جهات در جهان نظیر وشبیه نداشته ونداردودور نمای موفقیتهای جهانی آن از دید مستکبران ناپیداست.

۲۵-,شهید پروری که نماد اصلی و مصداق بذل جان می باشد به صورت عمومی از ویژگی های عاشقانه و عارفانه وجمعی مردم ایران می باشد. ۲۶- اتحاد و هم دلی بر مبنای دین و اصول انقلاب ،ویژگی منحصر به فردی است که به صورت پایدار در این جامعه وجود داشته و دارد.

۲۷- ایثار و ازخودگذشتگی همه جانبه ویژگی خاص دیگری است که آثار و برکات فراوانی برای پیشرفت ها و موفقیت ها داشته است.

۲۸-صبر انقلابی ،که هم ریشه دینی و هم ریشه انقلابی و هم ریشه اخلاقی و اجتماعی دارد ،ویژگی منحصر به فرددیگری است که نتایج آن به درک صحیح و واقعی مشکلات پیش روی منجر گردیده است.

۲۸-مشارکت در انتخابات که به رسم معمول ومرسوم دردنیا در سده اخیر در نوع خود بی نظیر بوده و هست، هم از نظر میزان مشارکت هم تکرار آن، هم تنوع وهم کیفیت، نمونه دیگری ندارد.

۲۹-مشارکت در امور سیاسی همراه با نظام و حکومت و حکمرانان برگزیده انتخاباتی و سازوکاری که مردم با رای خود آن را پذیرفته اند،نیز در دنیا بی نظیر است.

۳۰-مشارکت در موفقیت اولین ها وپیشرانهاو سرآمد های آن در جهان که نمونههای آن را در پیشرفت های علمی می توان از زبان دشمنان شنید. ۳۱-ملت ایران اگر مهاجرانی به نقاط مختلف دنیا داشتهاند این مهاجران با حفظ هویت و فرهنگ و سابقه تمدن ایرانی سرآمد همه امور در صحنه های بین المللی بوده اند و بصورت منوردر امور اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جوامع دیگر درخشیدهاند.

۳۲- همیاری اجتماعی از ویژگیهای دیگری است که موفقیت های متعددی را برای جامعه ایرانی به وجود آورده است در بحران کرونا که جهان را با مشکلات عدیده مواجه ساخته این نوع همیاری در کشور ما تهدیدها را به فرصت های متعدد مبدل ساخت و آثار پر برکت آن را مردم لمس می کنندوهیچ نظیری در دنیاندارد.

۳۳-مهمتر از همه اینکه، بااین جامعه ،این نوع رهبری بی نظیر (امامین انقلاب)امکان وهدایت وامامت را می یابند.

این جامعه بااین ویژه گیها،قطعا وحتما استحقاق فتح الفتوحی خارق العاده قوم سلمانی را دارند، که رسول اکرم (ص) ،بشارت آنرا دراینده، به این صحابی بزرگ داده اند،منتظر باشیم ،ان وعده بزرگ وتدریجی دور نیست،سلام فرمانده وتشییع ش سلیمانی و رستاخیز اربعین را جزمتفین ،چه کسانی تصور می کردند؟؟؟؟

نصر من الله و فتح قریب.

https://shoma-weekly.ir/GqBGT0