ادب و هنر

جاذبه حسینی و براده‌هایی که جذب این میدان می‌شوند

گنجینه‌های اربعین - یعنی وقایعی که قابلیت تمدن زایی، ایجاد سبک زندگی و به وجود آوردن فرهنگ اسلامی را دارند – اگر با ابزار هنر - به ویژه هنرهای مکتوب که شاید بتوان آن را مادر همه هنرها به حساب آورد، - استخراج و استحصال نگردد و در قالب محصولات و کالاهای هنری ارائه نشوند، در تاریخ دفن خواهند شد و قابلیت تمدن سازی آن از بین خواهد رفت.
فهیمه اسماعیلی- حماسه جهانی پیاده روی اربعین را میتوان خط شکن و پیش قراول تمدن نوین اسلامی در بعد جهانی به شمار آورد. تمدن نوین اسلامی خلق عالمی جدید است و با گفتن و تبیینِ تنها، نمیتوان آن را قابل درک کرد. در کنارِ تبیین و کار علمی، ارائه نسخههای کوچک و فشرده عملی و عینی است که راه تمدن سازی را باز میکند و اربعین چنین قابلیتی دارد.

وقایعی که در اربعین اتفاق میافتد، هم موجب آبادانی آخرت است و هم موجب پیشرفت اسلام عزیز در دنیا و نزدیک شدن به تمدن نوین اسلامی؛ ولی نقش دنیوی آن وقتی به حداکثر میرسد که با ابزار هنر قدرت ماندگاری در ظرف تاریخ را بیابد.

گنجینههای اربعین - یعنی وقایعی که قابلیت تمدن زایی، ایجاد سبک زندگی و به وجود آوردن فرهنگ اسلامی را دارند اگر با ابزار هنر - به ویژه هنرهای مکتوب که شاید بتوان آن را مادر همه هنرها به حساب آورد، - استخراج و استحصال نگردد و در قالب محصولات و کالاهای هنری ارائه نشوند، در تاریخ دفن خواهند شد و قابلیت تمدن سازی آن از بین خواهد رفت.

بر این اساس اگر وقایعِ پیاده روی اربعین در حداکثر ممکن، مورد استحصال هنری قرار گیرند، آنگاه در حداکثر ممکن توانستهایم، از ظرفیت عظیم پیاده روی اربعین، در ایجاد تراکم و انباشت تجربههای عملی و ریختن آن به ظرف تاریخی برای رسیدن به اشباع تمدنی، استفاده نموده و بدین ترتیب فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی را سرعت و شتاب بخشیم.

مجموعۀ «روایت برادهها» شامل سه جلد کتاب با نامهای «او یافت مرا»، دفتر اول مجموعه «روایت برادهها» است که توسط رضا عیوضی، نویسنده و طنزپرداز توانا با بیانی طنز و همراه با مزاح، حال و هوای زائران و مسافران مسیر پیادهروی اربعین را به زیبایی به تصویر کشیده است.

دفتر دوم روایت برادهها، «سیّد «من» حسینی» است. در این کتاب، روایتی جذاب و خواندنی از فتح «من» در پیادهروی اربعین به قلم تقی شجاعی به رشتۀ تحریر درآمده است و در دفتر سوم مجموعۀ 3 جلدی روایت برادهها، کتاب «این است، آن نیست!» مجموعه وقایع و داستانهایی است که در سالهای اخیر پیرامون اربعین حسینی رخ داده است و شامل 23 عنوان داستان توسط مجموعهای از نویسندگان با قلمی هنرمندانه برای خوانندگان روایت شده است.

مجموعه سه جلدی «روایت برادهها« که با محوریت زیارت اربعین نوشته شده در مدت زمان کوتاهی ۲۳ هزار نسخه از آن به فروش رسیده و توانسته در میان مخاطبان توجه برانگیز باشد. این کتاب سه جلدی با قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات شهید حاج احمد کاظمی روانه بازار کتاب شده است.

https://shoma-weekly.ir/KGn6x2