نگاه

تک خال امام(ره) به آمریکا

ضرت امام(ره)، با انتخاب بازرگان، آمریکایی‌ها را بازی داد و به آنها تک خال زد‌‌‌؛ زیرا آنان تصور کردند با روی کار آمدن دولت موقت در ایران، منافعشان از بین نمی‌رود و به روال قبل باقی‌خواهد ماند ولی وقتی چرخ‌های کشور به حرکت درآمد و دولت موقت کنار گذاشته شد، از آن پس به حول و قوه خداوند متعال، تاکنون توانستیم در برابر توطئه‌های آمریکا مقاومت کنیم و تمام طرح‌ها و نقشه‌هایش علیه انقلاب را خنثی نماییم.
ابولفضل توکلی بینا- دو سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، برژینسکی به ایران آمد تا از نزدیک با اوضاع سیاسی ایران آشنا شود. او در بررسیهای خود به این نتیجه رسیده بود که شاه، محلی از اعراب ندارد و نفوذ و اقتدار خود را از دست داده است‌‌‌؛ بنابر این، آمریکاییها از همان وقت درصدد جانشینی برای شاه بودند و میخواستند نظامیان را تقویت کنند که اینها پس از شاه زمام امور را در دست بگیرند ولی شخصیتهای ایرانی که با آمریکاییها در تماس بودند، نظرشان بر این بود که باید یک دولت مورد قبول مردم زمام امور را بهدست بگیرد که در عین حال، آمریکا هم آن را قبول داشته باشد‌‌‌؛ بنابر این، در روزهای آخر که شاه به دریوزگی افتاده بود و هرازگاهی دولتی را بر سر کار میآورد، به علی امینی هم متوسل شده بود و امینی هم بازرگان و دکتر سحابی را دعوت کرده بود که شما بیایید دولت تشکیل بدهید و بعد انتخابات آزاد راهبیندازید و گام به گام شاه را کنار بزنید. میتوان ریشه این پیشنهاد را در میان آمریکاییها جست و جو کرد‌‌‌؛ یعنی همان نظر برژینسکی که گفته بود‌‌‌: شاه محلی از اعراب ندارد و باید دولت مردم پسندی که طرفدار آمریکا باشد، در ایران بر سر کار آید.

با تمام این احوال، وقتی انقلاب به پیروزی رسید، مردم خود از آن پاسداری کردند و دولت موقت که دولت ناکام و ضعیفی بود، نتوانست به وظایف خود عمل کند. بهطور کلی، رئیس دولت، یعنی شخص آقای بازرگان، یک شخص انقلابی نبود و هیچگاه نیز خواستار سرنگونی شاه نگردید. او تنها به انتخابات آزاد راضی بود و بس. پیداست که چنین نخستوزیری نمیتواند دولتی ایدهآل برای امام(ره) و مردم انقلابی برپا کند. با توجه به این احوال و گرایش آمریکاییها به یک دولت مورد قبول مردم، حضرت امام(ره) از موقعیت استفاده کرد و با تیزبینی خاص خود، بهطور موقت دولت بازرگان را بر سر کار آورد، بعد هم به محض اینکه بازرگان در الجزایر با برژینسکی ملاقات کرد، دولت موقت را برکنار نمود.

به نظر من، همانطور که آمریکاییها هم بعداً اقرار کردند، حضرت امام(ره)، با انتخاب بازرگان، آمریکاییها را بازی داد و به آنها تک خال زد‌‌‌؛ زیرا آنان تصور کردند با روی کار آمدن دولت موقت در ایران، منافعشان از بین نمیرود و به روال قبل باقیخواهد ماند ولی وقتی چرخهای کشور به حرکت درآمد و دولت موقت کنار گذاشته شد، از آن پس به حول و قوه خداوند متعال، تاکنون توانستیم در برابر توطئههای آمریکا مقاومت کنیم و تمام طرحها و نقشههایش علیه انقلاب را خنثی نماییم.

 

https://shoma-weekly.ir/SCkuYv