نگاه

تکرار اشتباه تاریخی دولت

دکتر یحیی آل اسحاق - واقعیت این است زمانی که دولت روی کار آمد، تلاش کرد تا شعارهایی که در حوزه اقتصاد داده بود عملیاتی کند و به همین دلیل در چینش تیم اقتصادی خود، یکسری از افراد کاربلد را انتخاب کرد. در واقع اعضای تیم اقتصادی دولت، کسانی بودند که در 30 سال گذشته آشنایی کامل به حوزههای اقتصادی و امور پیدا کرده بودند؛ اما نکتهای که وجود دارد، این است که باز همان اشتباه تاریخی، در این دولت هم رخ داد.

یعنی با وجود اینکه تیم اقتصادی دولت یازدهم، تیم نسبتا خوبی بود و افراد کاربلدی انتخاب شده بودند، اما حوزه سیاسیاش قویتر شد و تصمیمات و تئوریهای اقتصادی، در فضای جریانات سیاسی رفت. در واقع اجازه داده نشد که دیدگاههای اقتصادی با متر و مدیریت اقتصادی عملیاتی شود و در نهایت اقتصاد را سیاسی کردند، بنابراین متاسفانه نشد از دانش، علم و انسجام آن کاربلدها استفاده بهینه شود.

از سوی دیگر، با توجه به چهره اعتدالی دولت، به نظر میرسید که از همه ظرفیتهای کشور استفاده کند.

اما باز اگر نگاه کنید، میبینید که در مجموع یک جریان غالبتر است. ما یک نسخه عملیاتی در اقتصادمان داریم که چه بخواهیم و چه نخواهیم، باید اجرا شود. ما ظرف 35، 36 سال گذشته تئوریهای مختلفی را در اقتصاد اجرا کردیم. در شرایط جنگ، اقتصاد جنگ را داشتیم.

در شرایطی که مرحوم نوربخش محور اقتصاد بود، اقتصاد مدیریت شده (ترکیبی از اقتصاد بازار و دولتی) را اجرا کردیم. یک مدت هم دنبال الگوهای بانک جهانی رفتیم. در دوره آقای احمدینژاد اقتصاد رفاه را دنبال کردیم. ما همه مدلها را تجربه کردیم و برای اجرای همه مدلها هم از راه سعی و خطا جلو رفتیم و کلی هزینه پای آنها دادیم. اما بالاخره به این نتیجه رسیدیم که یک مدل ایرانی - اسلامی به نام اقتصاد مقاومتی را بعد از چند سال تهیه کنیم.

الان ما یک نسخهای داریم که «طَوْعًا وَکَرْهًا»، ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، باید عملیاتی و اجرا کنیم. کشور راه دیگری ندارد.ما اگر اقتصاد مقاومتی را نخواهیم یا نتوانیم اجرا کنیم، دوباره با چالش مواجه میشویم.

https://shoma-weekly.ir/CV0mNd