نگاه

تکالیف بر زمین مانده خبرگان

اگر مسیر تقوای سیاسی را درست برویم وحدت ملی و انسجام اسلامی ما در برابر دشمنان قسم‌خورده نظام و انقلاب صیانت می‌شود. اخلاق و تقوا گمشده اصلی جامعه سیاسی امروز ماست. اگر امروز به فکر پیدا کردن آن نباشیم فردا خیلی دیر است.
محمد کاظم انبارلویی- موضوع وحدت ملی و انسجام اسلامی یک امر مهم و حیاتی برای حفظ اقتدار ملی و استحکام امنیت ملی است.
تردیدی نیست آنچه که در اتاق فکر جنگ نرم و سخت استکبار جهانی علیه ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی جزء اهداف نشانه‌گیری شده می باشد موضوع اخلال در وحدت ملی و انسجام اسلامی است.
عقلانیت سیاسی حکم می‌کند در حالی که قدرت‌های شیطانی جهان دندان طمع تیز کرده‌اند تا دوباره در این کشور با بازگشت سلطه‌گران، استبداد را باز تولید کنند ملت یکپارچه و متحد باشد. انصاف باید داد که ملت با درک تاریخی درست و بصیرت مثال‌زدنی هر از چندی وحدت ملی و انسجام اسلامی خود را به رخ دشمنان اسلام و نظام می‌کشد و تازه‌ترین این رخ‌نمایی راهپیمایی عظیم و بی‌نظیر 22‌بهمن امسال بود.
نخبگان جامعه، فعالان سیاسی و احزاب و گروه‌ها هم باید به تبعیت از ملت در همین مسیر گام بردارند.
مقام معظم رهبری 8 ماه بعد از حوادث تلخ انتخابات سال 88 که منجر به قیام ملت ایران در 9 دی شد در دیدار با خبرگان چند وظیفه کلیدی برای نخبگان سیاسی در پاسداشت و ارتقای وحدت ملی و انسجام اسلامی به شرح زیر برشمردند. (1)
1- تقویت روحیه امید در مردم
2- پرهیز از دمیدن فضای بدبینی در جامعه
3- حفظ هوشیاری و غافل نشدن از طراحی‌های دشمن
4- شناخت صحیح مسائل اصلی و فرعی و درک مسائل اهم و مهم
5- نادیده نگرفتن پیشرفت‌های شگفت‌آور و روحیه اعتماد به نفس ملی
6- برجسته کردن و تقویت مشترکات فکری در مقابل چشم مردم
7- عدم همصدایی با دشمن و بازتاب ندادن آن صداها در داخل
اینها تکالیف روشنی است که عمل به آن متضمن وحدت ملی و انسجام اسلامی است. اگر گاهی در داخل دچار عدم وحدت می‌شویم به این دلیل است که نخبگان در انجام این وظایف قصور و گاهی تقصیر دارند.
غیر از این راهبرد و رهنمودهای کلی مقام معظم رهبری در سال 89 در دیدار با کارگزاران به بهانه‌ای تکالیف جزئی‌تر برای حفظ وحدت ملی فرمودند که آنها نیز از سوی برخی نخبگان و مسئولان مورد بی‌مهری و غفلت قرار گرفت. آن تکالیف را می‌شود به شرح زیر طبقه‌بندی کرد: (2)
1- فرو بردن خشم در مقابل دوستان
2- مهار و اطفای آتش‌افروزی‌های سیاسی و جناحی
3- جذب حداکثری و دفع حداقلی
4- برگرداندن کسانی که جزء مجموعه هستند لیکن به دلیل غفلت و اشتباه کنار افتاده‌اند.
5- اصلاح ذات‌البین به جای آتش افروزی و خبرچینی و این و آن را به جان هم انداختن.
6- افرادی که از شما هستند، اما جدا شدند سعی کنید اینها را گرد آورید.
7- بفهمیم کجای کار ما اشکال دارد، خطا و تقصیرمان چیست، از خودمان شروع کنیم.
رخداد نامبارکی که در مجلس شورای اسلامی در یک‌شنبه استیضاح وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی اتفاق افتاد و دل رهبر عزیزمان و مردم بزرگوارمان را به درد آورد محصول تکالیف بر زمین مانده‌ای بود که شرح آن را در بالا آوردیم.
بی‌تقوایی‌هایی که گاهی در عرصه‌های سیاسی و مناسبات اجتماعی ما چه در داخل حکومت و چه در میان لایه‌های اجتماعی رخ می‌دهد محصول چنین غفلتی از انجام تکالیف بر زمین مانده است.
وقتی خشم و غضب در وجود آدمی غلیان دارد تولید کینه و دشمنی می‌کند.
وقتی دشمنی و کینه‌توزی به قلب ما راه می‌یابد به فکر انتقام می‌افتیم. وقتی در مقام انتقام هستیم هیچ حکم از احکام خدا و هیچ ادب و آداب انسانی و اخلاقی را مراعات نمی‌کنیم. دشمن برای برهم زدن نظم اجتماعی و انقلابی ما از همین دریچه وارد می‌شود و سوار بر مطالبات شیطانی خود می‌شود. عده‌ای که این وسط باید اصلاح ذات‌البین کنند خود آتش ‌بیار معرکه می‌شوند و به جای آب، بنزین بر شراره‌های آتش درون آدمی می‌ریزند فهم اینکه کجا راه را بیراهه آمده‌ایم خیلی مهم است چون درست از آنجا باید برگردیم. کظم غیظ ارزش راهبردی خود را همین‌جا نشان می‌دهد. خدا می‌داند چه خون‌هایی فقط به دلیل عدم مهارخشم و عصبانیت به زمین ریخته شده است. خدا می‌داند چه انسان‌هایی به دلیل عصبانیت و خشم بی‌هیچ دلیل آبرویشان ریخته شده و حیثیت آنها لکه‌دار شده است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم تبریز دردمندانه نسخه علاج این بیماری را ارائه فرمودند. تقوا، تقوا، تقوا و صبر! اگر مسیر تقوای سیاسی را درست برویم وحدت ملی و انسجام اسلامی ما در برابر دشمنان قسم‌خورده نظام و انقلاب صیانت می‌شود. اخلاق و تقوا گمشده اصلی جامعه سیاسی امروز ماست. اگر امروز به فکر پیدا کردن آن نباشیم فردا خیلی دیر است.

پی نوشتها:
1- رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری26/6/89
2- رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگزاران نظام 27/5/89


https://shoma-weekly.ir/0fTaex