نگاه

توقع از برجام نباید فقط واردات باشد

عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی گفت: متأسفانه برخی از موادی که در برجام وجود دارد، هنوز از طرف آمریکا اجرا نشده است، دولت ما می تواند از دولت های اروپایی بخواهد تا آمریکا و طرف غربی، به برجام عمل کنند. اگر این اقدام از سوی دولت ما انجام بشود شاید مشکل تا حد زیادی حل بشود.

علاء میرمحمدصادقی- بعد از توافق هسته ای ایران با 1+5، تمایل کشورهای اروپایی برای حضور در ایران و داشتن روابط اقتصادی با کشور ما بیشتر شد و شاهد حضور هیئت های مختلف اروپایی در کشور بودیم. مقام معظم رهبری در دیدار نخست وزیر ایتالیا که به ایران آمده بود فرمودند که نقطه ضعف این رفت و آمدها این است که نتایج مذاکرات هسته ای برای ما مشخص و ملموس نشده است. در این خصوص باید گفت که متأسفانه هنوز روی زمین اقدامی صورت نگرفته است و اقداماتی که انجام شده، صرفا بر روی کاغذ بوده است. بعد از توافق هسته ای، یک نوع امید در بخش خصوصی ایران و همچنین کشورهای اروپایی ایجاد شد، منتها هنوز بستر لازم برای عملی شدن تعهدات فراهم نشده است و ما امیدواریم که به زودی این کار صورت بگیرد و مسائل و مشکلاتی که در این خصوص وجود دارد به طور کامل رفع بشود. این نکته را باید در نظر داشت که هیئت هایی که به ایران می آیند، با انعقاد قرارداد و مطابق چارچوب مشخصی با آنها همکاری میشود و حتی اگر درصدی از این قرارداها اجرایی بشود، بالاخره می توانیم شاهد یک رونقی در امورات باشیم. ضمن اینکه سیستم همکاری ایران با خارج، همانند سابق نیست و الان اوضاع فرق کرده است.

دیگر اینگونه نیست که ایران، صرفا بازار مصرف کالاهای خارجی باشد، بلکه ایران این امکان را یافته است که تولیدات خود را نیز صادر کند و صادرات خود را افزایش دهد. البته نیازهایی که در ارتباط با تأمین مواد اولیه یا برخی کالاهای ضروری دیگر وجود دارد را حتما از بازارهای خارجی خریداری خواهد کرد. در شرایط کنونی، دولت باید در راستای فراهم شدن باید بستر معاملات و ارتباطات تجاری فعالیت کند. متأسفانه برخی از موادی که در برجام وجود دارد، هنوز از طرف آمریکا اجرا نشده است، دولت ما می تواند از دولت های اروپایی بخواهد که فشار بیاورند تا طرف غربی و آمریکا، به برجام عمل کنند. اگر این اقدام از سوی دولت ما انجام بشود شاید مشکل تا حد زیادی حل بشود.


https://shoma-weekly.ir/DCCH7Y