نگاه

توصیه‌های مهم رهبری به مسئولان اجرایی

سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسئولان نظام که همه ساله در ماه مبارک رمضان صورت می‌گیرد، یکی از منشورهای حکومت‌داری است که معظم له با دقت و جوانب‌نگری بیان و تبیین می‌فرمایند و خط و راه اصلی کشور را برای آنها ترسیم می‌کنند. این بیانات چه در بعد اخلاقی و معنوی وچه در بعد سیاسی و مملکت‌داری انصافاً از عمق و دقت بالایی برخوردار است که می‌توان از هر کلمه آن بحثهای تبیینی فراوانی را تهیه کرد. از میان توصیه‌های معظم له آنچه که در مورد دولت است را در این مقال بدان می‌پردازیم و بقیه را به مقال دیگر می‌سپاریم.
سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع مسئولان نظام که همه ساله در ماه مبارک رمضان صورت میگیرد، یکی از منشورهای حکومتداری است که معظم له با دقت و جوانبنگری بیان و تبیین میفرمایند و خط و راه اصلی کشور را برای آنها ترسیم میکنند. این بیانات چه در بعد اخلاقی و معنوی وچه در بعد سیاسی و مملکتداری انصافاً از عمق و دقت بالایی برخوردار است که میتوان از هر کلمه آن بحثهای تبیینی فراوانی را تهیه کرد. از میان توصیههای معظم له آنچه که در مورد دولت است را در این مقال بدان میپردازیم و بقیه را به مقال دیگر میسپاریم.

توصیه به دولت و قوه مجریه:

1-نسبت رهبری با دولت

الف)همه بدانند، بنده دولت را حمایت میکنم

ب)از همه توانی که در اختیارم هست استفاده خواهم کرد برای کمک به دولت

ج)دولت را تأیید و حمایت میکنم مثل همه دولتهای گذشته

د)نسبت به مسئولان بلند پایه دولت، آنهایی که میشناسم، اعتماد دارم

ه)همه دولتهایی که بعد از انقلاب سر کار آمدند، دولتهای منتخب مردمند و بنده در همه دورهها از همه این دولتها حمایت کردم

و)همه دولتها هم نقاط مثبتی دارند، هم نقاط منفیای دارند

ز)هیچ دولتی نیست که بگوید من همه نقاطم مثبت است یا کسی بگوید همه نقاطش منفی است

ح)نسبت به دولتهای گذشته بهتر است نقد بصورت کارشناسی و در غیرمنبرهای عمومی انجام بگیرد

ط)نقد نسبت به دولت کنونی باید منصفانه، محترمانه و دلسوزانه باشد و مچگیری و اذیت کردن نباشد

(مقام معظم رهبری16/4/93)

آنچه در مطالب و محتوای فوق میتوان ملاحظه کرد این است که رهبر معظم انقلاب ضمن تبیین رابطه رهبری با دولتها بار دیگر تأکید کردند که:

الف)حمایتشان از دولت مثل همه دولتهای قبلی است و ویژگی انحصاری ندارد

ب)همه دولتها دارای نقاط ضعف و قوت هستند

ج)نقد نسبت به دولتهای قبلی و فعلی باید بصورت کارشناسی و غیرعلنی و منصفانه و محترمانه باشد.

بنابر این اگر مطبوعات طرفدار دولت فقط کلمه حمایت رهبری از دولت را بدون نقدهای ایشان پررنگ کنند که کردند این نشان دهنده نسبت واقعی رهبری با دولت نیست، و هم دولت و هم طرفداران دولت نباید تصور کنند که این حمایت به معنی صحه گذاشتن بر تمام عملکردهای دولت است.

نکته مهم دیگر که در توصیه رهبری کاملا پررنگ است، نحوه نقد دولتهای قبلی و فعلی است.

سیاهنمایی نسبت به عملکرد دولت قبلی متأسفانه جزء لاینفک سخنرانیها و مصاحبههای دولتمردان فعلی شده است، یکی از مشاورین رئیس جمهور در یک برنامه تلویزیونی دو سوم وقت خود را به تخریب و سیاهنمایی نسبت به دولت قبل اختصاص دادو یک سوم آن را به طرح عملکرد دولت فعلی، طبق نظرسنجی صداوسیما در همین برنامه از پیامکهای واصله نشان داد که 85درصد بینندگان علیه دولت فعلی موضع گرفته بودند و تنها 15درصدحرفهای این مشاور محترم را تأیید کرده بودند.

این نشان میدهد که مردم متوجه نقاط مثبت و منفی عملکرد دولتها هستند و آن را دقیقاً لمس میکنند و سیاه نمایی جز رسوایی در بین مردم نتیجهای ندارد و باید مسئولین دولت در این رفتار خود تجدیدنظر کنند.

از طرف دیگر ادبیات به کار رفته در بعضی نقدها علیه دولت فعلی نیز غیرمحترمانه و غیردلسوزانه و همراه با مچگیری و اذیت است. این نوع ادبیات در نقد هیچگاه پاسخ مثبتی نمیدهد و موجب افتادن انتقاد شونده به موضع لجبازی و واکنشهای منفی میشود، در بعضی موارد اعتماد مردم نسبت به مسئولان را آسیب میزند و موجب اذیت و به حاشیه رفتن دولتمردان میگردد، لذا باید آن دسته از منتقدین که با بی احترامی و بی انصافی برخورد میکنند و در تریبونهای عمومی و رسمی این مطالب را میگویند در رفتار خود تجدیدنظر کنند.

1-2-توصیههای مهم اجرایی و اقتصادی به دولت

الف)کار کنید و نگویید نمیگذارند کار کنیم

ب)حرکت را باید بر اساس اصول انقلاب تنظیم کنید و از حاشیهسازی بپرهیزید

ج)به حل مشکلات مردم بپردازید

د)اقتصاد مقاومتی را عملی کنید و به زبان اکتفا نکنید

ه)بانکها باید خودشان را با مواد سیاستهای اقتصاد مقاومتی تطبیق بدهند

و)راه برون رفت از رکود و عقب ماندگی اقتصادی بدوش بخش صنعت و معدن است

ز)باید نگاه دولت به بخش کشاورزی نگاه حمایتی باشد و مشکلات این بخش را برطرف کند

توصیههای فوق هر کدام شرح خاص و مفصل خود را میطلبد و نشان میدهد که رهبری نه تنها راه برون رفت از وضع کنونی را مشخص کردهاند بلکه علل و ریشه حل نشدن مشکلات مردم را در کار نکردن و عدول از اصول انقلاب و حاشیهپردازی در دولتها میدانند. تردیدی نیست که عدم توجه دولت به این توصیهها میتواند جبرانناپذیر و آثار منفی بدی برای کشور داشته باشد.

2-2-توصیههای مهم سیاسی به دولت:

الف)اعتدال شعار خوبی است ولی مراقب باشید جریانهای مؤمن را با شعار اعتدال کنار نزنند

ب)معنای اعتدال این نیست که مانع انجام وظیفه افراد مؤمن و جریانهای مؤمن شوید

د)جریان مؤمن در خطرها زودتر از همه در برابر مشکلات و دشمن سینه سپر میکند و دولتها را در مشکلات واقعی به معنای حقیقی کلمه حمایت میکند

ه) به تیم مذاکره کنندهمان اعتماد داریم و مطمئنیم که آنها به حقوق کشور و ملت و کرامت ملت دستاندازی نخواهند داشت

توصیههای سیاسی فوق حکایت از دغدغه و نگرانی جدی رهبری نسبت به سوء استفاده کنندگان از شعار اعتدال دارد، نشان میدهد که ایشان از کنار زدن نیروهای مؤمن که همیشه در حوادث و فتنهها و بحرانها پشتیبان انقلاب بودهاند شدیداً ناراحت و گلهمند هستند و دولت باید این نگرانی و دغدغه را بطور جدی برطرف و روش وزرای خود را اصلاح کند.

https://shoma-weekly.ir/XkIqTC