نگاه

توصیه حاج اسدالله عسگراوادی به جوانان

حاج اسدالله عسگراولادی به جوانان همیشه توصیه هایی داشتند از جمله تلاش و کوشش مستمر و خستگی ناپذیر که موفقیت اصلی جوان را در این راه می دانست.

محسن قناعت- بی شک اسدالله عسگراولادی از زبده ترین تاجران به نام کشورمان بود. که تجارت را از بازار سنتی ایران آغاز نمود و آن را تا عرصه های بین المللی و پذیرش مسئولیت امور مهم اقتصادی پیش برد و به جرات می توان گفت که او جزء موفق ترین بازرگانان به روز دنیا مطرح بود به طوری رسانه های اقتصادی بین المللی رفتار اقتصادی او را تحلیل می کردند.

رفتار اقتصادی ایشان می تواند الگوی بسیار مناسبی برای جوانان پرشور و مستعد کشورمان باشد که انگیزه فعالیت در کار اقتصادی را دارند.مرور خاطرات ایشان که از نوجوانی کار اقتصادی را آغاز نمودند برای جوانان بسیار جذاب است.دسته بندی و مرزبندی هایی که خود برای تجارتش از ابتدا مشخص کرده است موفقیت کلی اور را تضمین نموده بود.

مرور تجربه ایشان در امر بازرگانی خود یک واحد دانشگاهی برای جوانان اقتصادی ما هست.بالاخص جوانانی که متاسفانه امروز بدون محاسبه و آینده نگری و فراهم نمودن مقدمات و تحمل سختی های مسیر می خواهند ره یکصدساله را یک شبه طی نمایند.

حال بابررسی برخی از محورهای شخصیتی ایشان به نکاتی مهمی میرسیم که برای نسل امروز و جوان ما بسیارحایز اهمیت است:

1_تاجری که تا کنون هیچ وام بانکی نگرفته و هیچ گونه بدهی بانکی ندارد.

2_تا پایان عمر با این حجم از تجارت به هیچ دادگاه اقتصادی فراخوانده نشده و هیچ گونه فسادی متوجه ایشان نیست.

3_ از هیچ گونه رانتی برای پیشبرد کار اقتصادی خود استفاده نکرده است.

4_در طول عمر بازرگانی خود فقط به صادرات پرداخته و از آن حمایت می کرد و هیچ قلم کالایی وارد کشور نکرده است.

5_به سرمایه گذاری اعتقاد راسخ داشت و با سرمایه داری مخالف بود.

6_در تمام حیات تجارت، شجاع و نترس بود و مواضع خود را در برابر اشتباهات دولت و سازمانهای مربوطه بلند فریاد می زدو هزینه آن هم می پرداخت.

و......

وی در مسائل کلان اقتصاد کشور هم دغدغه مند بود.یکی از دغدغه های اصلی او اشتغال جوانان بود و برای آن طرح های بسیاری داشت.ایشان می فرمودند من از جوانانی که صبح از خواب بیدار می شوند و نمی دانند چه کنند و کجا بروند هراس دارم.

حاج اسدالله عسگراولادی به جوانان همیشه توصیه هایی داشتند از جمله تلاش و کوشش مستمر و خستگی ناپذیر که موفقیت اصلی جوان را در این راه می دانست.

اما موضوع جالبی در توصیه های ایشان دیده می شود ایشان بارها فرمودند به جوانان که در همه امور محاسبه گر باشید،چه در امر مادی و چه در امر معنوی.یادم هست در مجلسی که برای بزرگداشت اخوی ایشان حاج حبیب الله عسگراولادی در حزب موتلفه اسلامی برپاشده بود به جوانان فرمودند فکر کنید زمانی که صبح از منزل خارج می شوید یکی از اهل بیت(ع) و یا امام زمان (عج) شما را می بیند و به شما می فرمایند برو و هر کاری که دلت می خواهد انجام بده و در پایان شب مجددا به من مراجعه و گزارش کارهای انجام شده خود را بگو.و اقدامات شما در طول روز باید به گونه ای باشد که شب هنگام در گزارش به ایشان شرمنده نبوده و خطایی انجام نداده باشی.چنانچه این توصیه ایشان سرلوحه کارهایمان قرار گیرد قطعا خسران زده های دنیا و آخرت نخواهیم بود.

روحش شاد و یادش گرامی

https://shoma-weekly.ir/r63Efc