نگاه

توجه به دامنه مخاطب و اثرگذاری نقطه عزیمت کیفیت‌بخشی محصولات فرهنگی است

هنر به عنوان رسانه‌ای که صحبت نمی‌کند ولی می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری بر مخاطب داشته باشد، باید دارای کیفیتی باشد که هم مخاطبین مختلف را در نظر بگیرد هم حامل پیامی باشد که تأثیر مثبت در روح مخاطب ایجاد کند

لاله افتخاری- هنر به عنوان رسانهای که صحبت نمیکند ولی میتواند تأثیرگذاری بسیاری بر مخاطب داشته باشد، باید دارای کیفیتی باشد که هم مخاطبین مختلف را در نظر بگیرد هم حامل پیامی باشد که تأثیر مثبت در روح مخاطب ایجاد کند در تدوین شاخصهای کیفیت محصولات فرهنگی باید دو جنبه «شاخصهای هنری و تخصصی» ناظر بر ویژگیهای خاص هر رشته هنری یا محصول فرهنگی و نیز «ارزشهای اسلامی ایرانی» به عنوان محور شاخصهای کیفیسازی محصولات فرهنگی در نظر گرفته شوند. اساساً مجلس در حوزه شاخصهای خرد و خاص هر محصول فرهنگی ورود پیدا نمیکند بلکه کلان شاخصهای فرهنگی را در نظر میگیرد. فاخر بودن محصولات فرهنگی و متناسب بودن آنها با فرهنگ اسلامی ایرانی از شاخصهای کلان فرهنگی مد نظر مجلس است. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یا آییننامههایی که به تصویب هیات وزیران میرسند، برای حصول ضمانت اجرایی شاخصهای کیفیت محصولات فرهنگی کافی هستند. بارها از سوی مقام معظم رهبری درباره توجه به کیفیت در حوزه محصولات و فعالیتهای فرهنگی تأکیداتی انجام شده، منبعی که میتواند در زمینه تعیین شاخصها راه درست را به دستگاههای فرهنگی یا هر مجموعه مسئول پیشگام تدوین این شاخصها نشان دهد، فرمایشهای رهبر معظم انقلاب است که به طور جامع به تبیین این موضوعها میپردازند. باید به صورت توأمان به هر دو مقوله «کمیت» و «کیفیت» محصولات و آثار فرهنگی توجه داشت، البته مهمتر از بعد کمی، مسئله کیفیسازی محصولات فرهنگی است. ضمن اینکه در تدوین شاخصهای کیفیت محصولات فرهنگی باید دو جنبه در نظر گرفته شود؛ یکی شاخصهای هنری و تخصصی ناظر بر ویژگیهای خاص هر رشته هنری یا محصول فرهنگی و بخش دیگر و مهمترین نکته اینکه ارزشهای اسلامی ایرانی به عنوان محور شاخصهای کیفیسازی محصولات فرهنگی در نظر گرفته شوند. «مخاطب» و «اثرگذاری» محصولات فرهنگی هنری نقطه عزیمت کیفیتبخشی این محصولات است، هنر به عنوان رسانهای که صحبت نمیکند ولی میتواند تأثیرگذاری بسیاری بر مخاطب داشته باشد، باید دارای کیفیتی باشد که هم مخاطبین مختلف را در نظر بگیرد هم حامل پیامی باشد که تأثیر مثبت در روح مخاطب ایجاد کند. رعایت همگرایی در عین تنوع، دارا بودن زیبایی و جاذبه، انتقال مضامینی نظیر خودباوری و... نمودهای فرهنگ ایرانی اسلامی هستند که باید مد نظر دستگاههای فرهنگی در ضمن شاخصگذاری کیفیت محصولات فرهنگی قرار داشته باشد.

https://shoma-weekly.ir/7754ES