نگاه

تنزل جایگاه زنان در دولت یازدهم

دولت یازدهم همواره سعی می‌کرد بودجه را به موقع تحویل مجلس دهد ولی الان لایحه دائمی شدن احکام پنجگانه برنامه پنج‌ساله را آورده که جزوه‌ای قطور است و دربرگیرنده همه چیزی نیست که باید باشد و ما آن را رد کردیم.
دکتر لاله افتخاری- وضعیت زنان در نظام جمهوری اسلامی از نظر جایگاه، «قانونگذاری» و «ساختار» در بهترین موقعیت است. هرچند جایگاه زنان در دولت کنونی در استانداریها تنزل پیدا کرده است. ولی در کل خانمها جایگاه خوبی دارند. قوانین ما فمینیستی نیست که قابل اجرا نباشد. قوانینی است که براساس آموزههای دینی ماست، به همین دلیل از جامعیت و ارجحیت، نسبت به قوانین دیگر کشورها برخوردار است. وقتی در دیگر کشورها جایگاه زنانمان را ارائه میدهیم، خیلیها از موقعیتی که خانمها در ایران دارند، استقبال میکنند، زنان در ایران میتوانند بدون محدودیت، در عرصههای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت کنند و همین موضوع، موقعیت خوبی برای زنان ایجاد کرده است. قبل از انقلاب هویت، عزت و جایگاه را از بانوان گرفته بودند ولی مردم فهمیدند که عزت را کجا باید پیدا کنند و منبع عزت را شناسایی کردند.

در مجلس ششم قانونی تحت عنوان کنوانسیون حقوق زنان تألیف کردند که یکی از بندهای آن این بود که روسپیگری حق بانوان است که البته این طرح توسط شورای نگهبان با قاطعیت رد شد.

در روزهای اخیر از معاونت زنان ریاست جمهوری میشنویم که ما پاسخگو نیستیم که البته ما نیز قصد این را نداریم که مثل وزارتخانه از این معاونت سؤال کنیم ولی تلاش میکنیم به صورت تعاملی عمل کنیم. هرچند بعضا مجبور به تذکر و سؤال میشویم.

دولت یازدهم همواره سعی میکرد بودجه را به موقع تحویل مجلس دهد ولی الان لایحه دائمی شدن احکام پنجگانه برنامه پنجساله را آورده که جزوهای قطور است و دربرگیرنده همه چیزی نیست که باید باشد و ما آن را رد کردیم.

در این لایحه توجهی به وضع زنان، جوانان و مسائل فرهنگی نشده است و فقط بودجهای را برای مؤسسه نشر آثار امام در نظر گرفتهاند. لایحه ای که دو ماه از مجلس وقت گرفت هنوز در کمیسیون تلفیق کامل نشده است.

مطالبی در این لایحه آمده که معلوم نیست کدام درد بانوان را دوا میکند و کدام استعداد را شکوفا خواهد کرد همچنین مسائلی چون جمعیت و سبک زندگی در این لایحه جایی ندارد.

برنامه دشمن برای سال 88 سیاسی بود و برای انتخابات امسال اجتماعی است و در این خصوص مقداری از تکیه گاهش روی مسئله زنان است.

https://shoma-weekly.ir/6vOgM3