نگاه

تمایز فعالیت زودهنگام انتخاباتی با وظایف ضروری امروز

زمانی این تخلف سر خواهد زد که در پس طرح مباحث انتخاباتی هدف نهفته تبلیغ نامزد مورد نظر خویش باشد. امری که هشدار رهبری را دریافت کرده است که "از امروز تا روز انتخابات، هر کس احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به کار بگیرد، قطعاً به کشور خیانت کرده است."
محمد مهدی اسلامی-سیاسی کشور در نیمه دوم سال 91 کاملا رنگ و بوی انتخاباتی گرفته است و هرچه به پیش می رویم این رنگ بیشتر بر قامت سخنان رجال سیاسی و صفحات رسانه ها می نشیند. به موازات آن یک دغدغه نیز هر روز برای دلسوزان نظام پررنگ تر از قبل می شود. امام خامنه ای همواره در آستانه انتخاباتها نسبت به ورود زودهنگام به فضای تبلیغات انتخاباتی هشدار می دادند و بی توجهی به این مهم نقش جدی در افزایش تنازعاتی داشت که زمینه ساز فتنه 88 گردید.
اما آیا این هشدار به معنای آن است که هرگونه بحث و بررسی برای انتخابات متوقف مانده و در فاصله تبلیغات قانونی بدان پرداخته شود؟ پاسخ اشتباه به این پرسش سبب شده است که برخی به کسانی که تلاش به انجام وظیفه در این مقطع دارند، خرده بگیرند که دچار فعالیت زودهنگام انتخاباتی شده و از رهنمود ولایت امر تخطی کرده است. پاسخ ما این است که فصل الخطاب در خصوص چگونگی فعالیتها دستورات امام خامنه ای است. معظم له در تاریخ 26 مهرماه 1391 پس از تذکر اینکه ورود به عرصه انتخابات از همینک را تایید نمی کنند؛ برخی تکالیف را نیز با ذکر اینکه "همه تلاش دست اندرکاران، امروز و فردا و روز انتخابات و در اثنا مقدمات و مؤخرات، باید این باشد" مشخص فرمودند؛ مواردی همچون "یک مشارکت عظیم که مصون کننده است".
این خواسته رهبری همانطور که مورد تاکید ایشان بوده، نیازمند تلاش از امروز است و طبیعتا این مشارکت با آگاهی سازی و نیز تبیین ابعاد انتخاب ممکن است. ایشان در همان سخنرانی که دقت به بیان کارویژه های مورد نیاز امروز داشتند و باقی مطالب را به زمان خود موکول کردند مواردی را ذکر کردند که تلاش برای آنها می تواند مشارکت عظیم را همراه داشته باشد.  نخستین محور آن چنین بود: تلاش برای آنکه " نتیجه انتخابات، یک گزینش خوب و همراه با صلاح و صرفه انقلاب و کشور باشد".
استحصال معیارهایی که برای این گزینش مورد نیاز است و رسیدن به اجماع بر سر آن طبعا مستلزم زمان و نیز نیازمند بحث و تفحص در این خصوص است. و سپس طبق فرمایش ایشان " در هر کس که این معیارها را مشاهده کردیم، کوشش کنیم، تلاش کنیم، کار کنیم - کار سالم - که انتخابات به سمت انتخاب یک چنین کسی برود." و نیز محور دیگر مورد تاکید ایشان آنکه "همه مراقب باشند که انتخابات مایه بىآبرویی برای کشور نشود"
این محور نیز مستلزم رصد فعالیت دشمنان و مزدوران داخلی آنها و نیز افردای است که نادانسته گرفتار در دام دشمن شده و بخشی از پازل او را تکمیل می کنند.
بسیار روشن است که اگر ورود به آسیب های پیش رو برای روزهای پایانی منتهی به انتخابات موکول شود، دشمن در فرصت کافی برنامه ریزی کرده و ضربه خود را در غفلت ما فرو خواهد آورد.
ناگفته پیداست که محورهای استخراج شده که مستلزم کار مدام است فارغ از ورود به مصادیق و تبلیغ چهره ها و یارگیری و زد و بند توسط آنها است. این رویکرد طرح مباحث انتخاباتی است نه تبلیغات انتخاباتی و همین نیز مستلزم رعایت خطوط قرمز است. خط قرمزی که رهبری به صراحت ترسیم کردند که این فعالیتها نباید آرامش کشور را برهم زند. به عقیده نگارنده زمانی این تخلف سر خواهد زد که در پس طرح مباحث انتخاباتی هدف نهفته تبلیغ نامزد مورد نظر خویش باشد. امری که هشدار رهبری را دریافت کرده است که "از امروز تا روز انتخابات، هر کس احساسات مردم را در جهت ایجاد اختلاف به کار بگیرد، قطعاً به کشور خیانت کرده  است."

https://shoma-weekly.ir/dOUspI