نگاه

تمام قامت برای اداره امور کشور

جهت‌گیری و اهتمام حزب موتلفه اسلامی از ابتدای تشکیل در قالب و قواره اداره امور کشور بوده است
نصر عزیزی - جهت‌گیری و اهتمام حزب موتلفه اسلامی از ابتدای تشکیل در قالب و قواره اداره امور کشور بوده است، ممکن است از این نوع نگاه سوء استفاده شده و تعبیر به قدرت‌طلبی بشود ولی نگاه دیگر که در آموزه‌های امام خمینی(ره) وجود دارد، این است که همه انبیاء الهی برای اداره امور مردم مبعوث شده‌اند. بعضی موفق شده و بعضی توفیق نیافته‌اند که در سیمای حکومت و یا اداره امور مردم ظاهر شوند.  از این دیدگاه اگر دین برای همه زوایای زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی جامعه برنامه نداشته باشد، و به خودسازی انسانها نپردازد، بود و نبودش چه خاصیتی دارد. لذا موتلفه‌ای‌ها نیز با همین دیدگاه از بدو شروع مبارزه خود را برای خدمتگزاری در جامعه آماده کرده بودند.
به همین دلیل در بدو پیروزی انقلاب اسلامی با وجودی که میلیونها انسان وسط میدان مبارزه و شهادت بوده و گوش به فرمان امام با رژیم شاه مبارزه می کردند، ولی موتلفه‌ای‌ها به دلیل تجارب تشکیلاتی و بطور طبیعی اعتمادی که تمام و کمال از امام راحل و دیگر بزرگان انقلاب کسب کرده بودند، مسئولیتهای انقلابی و نهادهای تازه تأسیس و وزارتخانه‌ها و سازمانهای دولتی و قضایی و امنیتی را پذیرفته و در پایه گذاری و شکل‌گیری آنها نقش اساسی داشته اند.
در همان اوان پیروزی که عناصر و مهره ها و سرسپردگان رژیم کم و بیش در مناصب اداری و امنیتی و نظامی حضور داشته‌اند، نقش موتلفه‌ای‌ها همراه سایر روحانیان و انقلابیون در پاکسازی عناصر وابسته و ضد انقلاب، نقش کلیدی و اساسی بود. بدیهی است که این نوع کینه ضد انقلاب و مزدوران آمریکا از حزب موتلفه اسلامی، کینه ای مستمر و پایدار بوده و در شرایط زمانی مختلف در سالهای بعدی علیه این جریان اصیل انقلابی به کار گرفته شد.
یکی از خصوصیات و ویژگیهای موتلفه اسلامی در رویکردهای مسئولیتی و مناصب و پستهای کلیدی در قوای سه گانه و سایر نهادها، رویکردی نظارتی و مبتنی بر اطلاعات کافی و جامع کارشناسی در همه این حوزه‌ها بوده است در این رویکرد اگر به هر دلیلی نظام در مقاطعی از وجود نیروهای اصیل و سالم و پاکدست موتلفه در بعضی مناصب محروم بود، ولی تشکیلات با دقت و نظارت کافی و جمع‌آوری اطلاعات و حتی‌الامکان مشارکت در تدوین برنامه‌ها بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم به آن نهاد و یا وزارتخانه‌ و یا سازمان دولتی کمک می‌نمود. از یک طرف بنا به رسالت انقلابی و دینی خود از وجود دیده‌بان‌های کارآزموده و با تجربه در سازمانها و دستگاههای نظام استفاده می‌نمود و از طرف دیگر اگر اعضاء و طرفداران حزب در چنین مناصبی حضور نداشته‌اند، با روش‌ها و شیوه های مختلف در اداره امور آن بخش کمک می‌کردند که این وضعیت کماکان ادامه دارد. در جلسات و بررسی‌ها و تجزیه و تحلیلهای حزب موتلفه اسلامی با تقسیم کار سازمانها و نهادینه نمودن بخشهای لازم تشکیلاتی همواره بنا بر آن بوده که در مسائل کلان جامعه همواره بحث و بررسی صورت گرفته با مشورتهای نظام‌مند و رعایت سلسله مراتب تشکیلاتی، مشارکت عینی و عملی خود را محقق سازد.
با این وجود هیچ حزبی در فضای سیاسی ایران وجود نداشته و یا ندارد که برای نمونه دبیر کل آن حداقل هر هفته یکبار و  در مواردی بیشتر در موضوعات مختلف جامعه و بصورت مستند و مستدل و با رایزنی تشکیلاتی پیرامون دهها موضوع اظهارنظر و یا پیشنهاد داشته باشد. لذا می‌توان در خصوص یک مورد از صدها مورد فعالیتهای اثرگذار تشکیلاتی، در حیطه اعلام مواضع گفت: از سال 1375 که نشریه شما ارگان رسمی حزب منتشر گردید، تا کنون دبیر کل حزب پیرامون صدها موضوع هفتگی مستمر، حداقل قریب چهارده تا پانزده هزار موضع‌گیری داشته که همه زوایای کلان امور نظام اعم از داخلی و بین‌المللی را در برداشته و بسیاری از آنها غالباً پیشنهادهای کارشناسی منجر به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری بوده‌اند.
این نوع فعالیتهای کلان‌نگر یکی از صدها نوع فعالیت حزبی و تشکیلاتی است که توسط موتلفه اسلامی در سطح کشور انجام می‌شود و این هم علاوه بر فعالیتها و موضع‌گیریهای متعدد شخصیتهای حزب است که با ملاحظه سیاستهای حزب به اعلان مواضع پرداخته‌اند. لازم به ذکر است که هر نوع موضع‌گیری رسمی دبیر کل سطوح کارشناسی و تشکیلاتی را طی نموده و با اجماع نظر هیأت دبیران حزب با رعایت همه ملاحظات سیاسی، امنیتی،شرعی، اقتصادی و توجه به انصاف و عدالت در حیطه خدمات مسئولین و بخصوص توجه به رهنمودهای ولی امر مسلمین و پرهیز از هر نوع تنش سیاسی و اجتماعی و حفظ فضای آرامش و اتحاد در جامعه و... توسط وی بیان می‌شود. در خصوص اداره امور ناگفته‌های بی شماری از کتاب قطور خدمات موتلفه اسلامی به نظام جمهوری اسلامی وجود دارد که در آینده به آنها اشاره خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/3f0Wo7